نمایشگاهی متفاوت برای پیوند دوباره اهوازی ها و سیلوی تاریخی با رمز نان

در راستای معرفی ظرفیت‌های خوزستان در حوزه تولید گندم کیفی کشور و همچنین امنیت غذایی نمایشگاه ملی نان با مشارکت و استقبال گسترده شهروندان و همراهی خبازان و هنرمندان از ۲۳ تا ۲۷ آبان در محوطه سیلوی تاریخی اهواز و حاشیه کارون با همت اداره کل غله برگزار شد. در حاشیه نمایشگاه مهندس جهان نژادیان […]

در راستای معرفی ظرفیت‌های خوزستان در حوزه تولید گندم کیفی کشور و همچنین امنیت غذایی نمایشگاه ملی نان با مشارکت و استقبال گسترده شهروندان و همراهی خبازان و هنرمندان از ۲۳ تا ۲۷ آبان در محوطه سیلوی تاریخی اهواز و حاشیه کارون با همت اداره کل غله برگزار شد.

در حاشیه نمایشگاه مهندس جهان نژادیان مدیرکل غله خوزستان در گفتگویی آشنایی با فرهنگ‌های غذایی و نان‌های محلی اقوام مختلف استان، پخت نان با آرد کامل به صورت سنتی و صنعتی، فروش نان و فرآورده‌های گندم، دعوت از سازندگان برتر و تجهیزات استاندارد در حوزه نان، بسترسازی جهت ارتقای کیفی نان و ترویج فرهنگ استفاده از نان کامل سبوس‌دار، احیای سنت حسنه پخت نان‌های محلی اقوام مختلف خوزستان و انتقال این فرهنگ به نسل‌های آینده و استفاده بهینه از ظرفیت تاریخی سیلوی اهواز برای بازدید مردم را از دیگر اهداف این نمایشگاه نام برد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان ادامه داد: یکی از وجه تمایزات این نمایشگاه دعوت از تمامی افراد و دستگاه‌های اجرایی با حوزه آموزش نان، کیفیت نان و ساخت نان است تا با تعامل و ارتباط با فعالان این حوزه اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی بیان کرد: موسس نان سبوس‌دار و نان کامل ایران نیز در طول مدت برگزاری نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی برای همه واحدهای خبازی برگزار می‌کند که در پایان نمایشگاه گواهی فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود.

جهان‌نژادیان با بیان اینکه ۵۱ غرفه در این نمایشگاه فعال است گفت: انواع نان‌های سنتی خوزستان مثل نان‌های عربی تنوری، نان تیری بختیاری، نان برنجی، نان کلگ یا نان بلوط، کیک و کلوچه دزفول، شوشتر، هندیجان و سایر دست‌ پخت‌های همه شهرها و روستاهای استان در این نمایشگاه پخته و در معرض نمایش قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نان سایر استان‌ها همچون کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، اصفهان و دستگاه‌های مختلف پخت نان در این نمایشگاه حضور دارند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گندم خوزستان را از کیفی‌ترین گندم‌های کشور برشمرد و تصریح کرد: در زمینه تامین آرد و گندم کیفی در استان مشکلی وجود ندارد اما ضرورت دارد برای کیفی تر شدن نان استان در زمینه آموزش نیرو انسانی این حوزه تقویت شود و دستگاه و تجهیزات به روزتر شوند.

وی مردم را مطالبه‌گران اصلی نان با کیفیت عنوان کرد و گفت: همه تلاش دستگاه‌های مرتبط با حوزه نان استان ارتقای کیفیت نان است و اقداماتی در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.

نمایشگاه نان خوزستان از ۲۴ تا ۲۷ آبان ماه جاری در محل سیلوی اهواز از ساعت به مدت ۴ روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ پذیرای علاقمندان بود که جا دارد از مهندس علیرضا عامری مدیر اجرایی نمایشگاه و برگزاری خوب این رخداد تقدیر و تشکر کرد.
از جمله زیبایی های این نمایشگاه پیوند دوباره اهوازی ها با سیلوی تاریخی آنهم با رمز نان بود که سبب شد نام سیلوی شهید آذرپیکان مجددا در فرهنگ عمومی جایگاه خود را پیدا کند.

خوزستان با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم با کیفیت، یکی از قطب های تولید این محصول در کشور است با این وجود مردم استان و به ویژه اهواز از کیفیت نامطلوب پخت نان ناراضی هستند.

در خوزستان سه هزار نانوا در خوزستان وجود دارد که ۶۰۰ واحد از این تعداد در اهواز فعال هستند.