نیویورک تایمز: قحطی و جنایات جنگی سعودی در یمن ،سد کمک های بشر دوستانه است

نیویورک تایمز نوشت: منع ارسال کمکهای بشردوستانه به یمن توسط عربستان سعودی و استفاده این دولت از قحطی به عنوان سلاحی در برابر ملت یمن، عین جنایت جنگی است.روزنامه آمریکایی دیروز (جمعه) به وقت محلی در گزارشی افزود: ‘مارک لاوکوک’ یکی از مقامات سازمان ملل هفته گذشته به دیپلماتهای شورای امنیت هشدار داد که اگر […]

نیویورک تایمز نوشت: منع ارسال کمکهای بشردوستانه به یمن توسط عربستان سعودی و استفاده این دولت از قحطی به عنوان سلاحی در برابر ملت یمن، عین جنایت جنگی است.روزنامه آمریکایی دیروز (جمعه) به وقت محلی در گزارشی افزود: ‘مارک لاوکوک’ یکی از مقامات سازمان ملل هفته گذشته به دیپلماتهای شورای امنیت هشدار داد که اگر عربستان به فوریت محاصره هوایی و دریایی و زمینی یمن را قطع نکند و اجازه ارسال غذا و دارو را از بنادر این کشور و ارسال خدمات هوایی به شهرهای آن ندهد، ‘بزرگترین قحطی و گرسنگی که جهان ظرف دهه های اخیر شاهد آن بوده است’ در تاریخ ثبت خواهد شد.

چندی پیش در ۵م نوامبر (۱۴م آبان) یک فروند موشک بالستیک توسط شورشیان ‘حوثی’ یمن به ‘ریاض’ شلیک شد و به دنبال آن عربستان محاصره یمن را محکمتر کرد. البته اندکی بعد سعودی ها بخشهایی از محاصره را سبک کردند و فقط بنادری که در کنترل متحدانشان بود را بازگذاشتند.اما این مطلقا کافی نیست و نمی تواند هفت میلیون یمنی را که در معرض قحطی و گرسنگی قرار دارند نجات دهد.سه سال است که جنگ بی امان جز فلاکت و بدبختی ره آوردی برای مردم یمن نداشته است. دست کم ۱۰ هزار نفر تا به حال کشته شده اند که اکثرشان زیر بمباران هواپیماهای ائتلاف به رهبری سعودی که آمریکا هم آنها را از حیث نظامی مساعدت می دهد و یاری می رساند جان باخته اند. ‘وبا’ در کشور شیوع پیدا کرده و بیش از ۹۰۰ هزار نفر را مبتلا به خود ساخته است. ۱۷ میلیون یمنی امروز برای ادامه حیات کاملا محتاج به کمکهای بشر دوستانه هستند.

سازمان ملل تمامی کشتی ها و هواپیماهای حامل محموله های غذا و دارو و سوخت مورد نیاز زندگی مردم جنگزده یمن را بازرسی می کند تا مطمئن شود محموله این کشتی ها و هواپیماها سلاح نیست.سد کردن راه ارسال کمکهای بشردوستانه و ‘قحطی’ دادن به یک ملت و استفاده از آن به عنوان یک سلاح، عین جنایات جنگی است. عربستان سعودی باید متوجه باشد که جهان سرانجام در برابر این اعمال او بی تفاوت نخواهد ماند.کنگره آمریکا دوشنبه گذشته قطعنامه ای را تصویب کرد و به موجب آن هدف قرار دادن غیر نظامیان یمن را محکوم کرد و از همه طرفهای درگیر جنگ یمن خواست که ‘ تلاش کنند با برداشتن گام های لازم و مقتضی، جلوی تلفات غیر نظامیان را بگیرند و امکان بیشتری برای دسترسی مردم به کمکهای بشردوستانه مهیا سازند’.

این قطعنامه در واقع هشداری است به ‘محمد بن سلمان’ ولی عهد عربستان که تمام هدفش از این اقدامات افزایش گستره نفوذ سعودی است. البته شاید او مورد مهربانی بی سابقه ترامپ قرار داشته باشد اما قانونگذاران آمریکا تحمل این نقض آشکار حقوق و قوانین بین الملل و حقوق بنیادین بشری را ندارند.تنها راه پایان دادن به این جهنمی که مردم یمن گرفتار آنند، این است که کنگره و سازمان ملل بر تمامی طرفهای درگیر جنگ این کشور فشار وارد آورند که به دنبال یک راه حل سیاسی باشند.