سخنگوی انصار الله : در مسکو و پکن تعامل زیاد و مثبتی احساس کردیم

« محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیات اعزامی این جنبش که در هفته های اخیر به چند کشور از جمله چین و روسیه سفر کرده است، گفت که در پکن و مسکو تعامل زیاد و مثبتی احساس کردیم. هیات جنبش انصارالله یمن در دیدار با مقامات عالی رتبه این کشورها حامل پیام […]

« محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیات اعزامی این جنبش که در هفته های اخیر به چند کشور از جمله چین و روسیه سفر کرده است، گفت که در پکن و مسکو تعامل زیاد و مثبتی احساس کردیم. هیات جنبش انصارالله یمن در دیدار با مقامات عالی رتبه این کشورها حامل پیام مظلومیت مردم یمن بوده است که در مقابل تجاوز وحشیانه سعودی – آمریکائی مقاومت می کند. عبدالسلام در مصاحبه تلفنی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد که اینگونه دیدارها در تصحیح فهم اشتباه از برخی حقایق اهمیت دارد و به تحرکات قوی دیپلماتیک برای متوقف ساختن تجاوز سعودی – آمریکایی علیه یمن و برقراری امنیت و ثبات در یمن منجر می شود.

82349770-71254474

وی با تاکید به اینکه جنبش انصارالله به توافق مسقط ( پایتخت عمان) ملتزم است و آن را بستر مناسبی برای رایزنی ها می داند، منکر وجود هرگونه ابتکار جدید برای پایان جنگ علیه یمن شد و متجاوزان سعودی و امثال آن را به مخالفت با صلح متهم کرد. سخنگوی انصارالله با اشاره به حجم حمایت ها از دولت نجات ملی یمن گفت: که این دولت از دل مشکلات و سختی ها سربرآورده و چشم انداز ملی بدون دخالت خارجی را در پیش گرفته است. عبدالسلام افزود: این دولت تنها دولت تاریخ یمن معاصر است که با اراده یکپارچه یمنی ها شکل گرفته است. سخنگوی انصارالله با قدردانی از ایستادگی ملت یمن در دو سال گذشته و مقابله همه جانبه آنها با تجاوزگران در جبهه های نبرد، فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم (ص) را به امت اسلامی تبریک و تهنیت گفت و درس گرفتن از این مناسبت را خواستار شد چرا که جاهلیت امروز در دشمنان امت اسلامی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و دنباله روهای منطقه ای آنها تجلی پیدا کرده است.

متن کامل مصاحبه ایرنا با سخنگوی جنبش انصارالله یمن

به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) چه صحبتی با امت اسلامی دارید به ویژه در شرایطی که شاهد فتنه های نوظهوری مانند تکفیری ها و جنگ و تجاوزگری های آنها هستیم.

عبدالسلام: این مناسبت باارزش را به همه امت اسلامی در هر نقطه از جهان که هستند، تبریک می گویم. پیامبر گرامی (ص) برای نجات بشریت از تاریکی جهالت آمدند و امروز که جاهلیت در قالب های جدید از سوی دشمنان امت یعنی امریکا و رژیم صهیونیستی بازتولید شده اند ما بیش از هرزمان دیگری به تعالیم رسول مکرم اسلام نیاز داریم. برای همین معتقدیم این مناسبت باید تمسک به ریسمان الهی و قران کریم و ادامه مسیر رسوال اکرم را که مسیر وحدت و یکپارچگی است، زنده کند تا مردم در مسیر ترسیم شده توسط پیامبر گرامی (ص) پیش بروند.

گام بعد از تشکیل دولت نجات ملی در یمن چیست و نحوه تعامل داخلی و بین المللی با این دولت را چطور ارزیابی می کید؟

عبدالسلام: دولت نجات ملی برای مقابله با چالش های پیش روی مردم یمن و در راس آنها چالش های نظامی ، امنیتی ، اقتصادی و انسانی و نیز برای پر کردن خلاء سیاسی که «عبد ربه منصور هادی» و مزدوران داخلی اش از آن سوء استفاده می کردند، تشکیل شد. این دولت به طور حتم با مشکلات و دشواری هایی روبه رو خواهد شد چرا که یمن در وضعیت جنگی قرار دارد اما با این وجود اراده ملی قادر به پشت سرگذاشتن همه این چالش هاست. اما در خصوص نحوه تعامل با دولت نجات ملی در بعد داخلی و خارجی فکر می کنم این دولت تنها دولتی است که توانسته رضایت مردم و اعتماد پارلمان را جلب کند، تا جایی که میلیون ها نفر در تایید آن به خیابان ها آمدند. این دولت از دل مشکلات و سختی ها سربرآورده و چشم انداز ملی بدون دخالت خارجی را در پیش گرفته است و می توان گفت تنها دولت تاریخ یمن معاصر است که با اراده یکپارچه یمنی شکل گرفته است.

مذاکره درباره توقف جنگ علیه یمن به کجا رسید، با توجه به اینکه تجاوز سعودی – آمریکائی شدت بیشتری گرفته است.

عبدالسلام: گفت و گوهای صلح و توقف جنگ را طرف متجاوز متوقف کرد. امروز مسائل روشن تر از قبل شده است، طرف های تجاوزگر و نماینده های داخلی آنها مخالف بازگشت به مسیر مصالحه و آشتی ملی هستند. نقشه راه ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد بعد از وساطت طرف عمانی در حضور امریکایی ها مبتنی بر این بود که توافقی به امضا برسد و ما نیز با متحدان داخلی خود با این توافق همراهی و آن را امضا کردیم تا تجاوز متوقف و کمیته های ویژه تشکیل شود و نقشه راه ارائه شده از سوی سازمان ملل بستری برای بحث ها و ورود به جزئیات بیشتر باشد.

طرف مقابل هرگونه گفت وگوی سیاسی را رد کرد چون به دنبال جنگ است. ما همه اقدامات لازم را برای تحقق صلح انجام می دهیم و برای برقراری امنیت و ثبات یمن تمایل زیادی داریم. می دانیم که طرح متجاوزان در این جنگ هرگز نخواهد توانست به دستاوردی برای آنها منجر شود. ما در موضع دفاع هستیم و برای مقابله با همه چالش های موجود راهی جز مقاومت و ایستادگی نداریم و برای همین معتقدیم طرف متجاوز یعنی امریکا و سعودی و متحدان آنها اقدام به توقف مذاکرات کردند.

آیا تماس ها و ابتکارعمل های تازه ای از سوی کشورهای خاصی برای توقف تجاوز سعودیمطرح شده است؟ و آیا فکر می کنید دور تازه ای از مذاکرات را به زودی شاهد خواهیم بود؟

ما تماس های مستمری با جامعه جهانی و با سازمان ملل داریم و از هیچ تلاشی در این مسیر کوتاهی نمی کنیم. دیدارها و گفت وگوهای زیادی انجام شده و ما تلاش داریم همه ابعاد مساله یمن را مطرح کنیم چرا که این ماموریت بسیار مهمی بر دوش ما قرار دارد. باید تحرک داشته باشیم و برای بیان مظلومیت مردم یمن به همه جا برویم. تماس ها و گفت وگوها ادامه دارد اما تاکنون ابتکار عمل جدیدی مطرح نشده است و البته ما همچنان بر موضع خود درباره توافق مسقط ملتزم هستیم و این توافق را بستر صحیحی برای گفت وگوها و رایزنی ها می دانیم.

در زمان حاضر وضعیت میدانی نبرد به چه صورت است و بعد از جنایات اخیر متجاوزان سعودی و سکوت بین المللی در قبال آن، آیا مردم یمن صلابت و قدرت خود را برای مقابله با تجاوزگران حفظ کرده اند؟ عبدالسلام: وضعیت میدانی جنگی که نزدیک به دو سال طول کشیده است از ایستادگی مردم یمن حکایت دارد و فکر می کنم حضور گسترده در میدان السبعین صنعا به مناسبت میلاد پیامبر گرامی حضرت محمد (ص) بهترین دلیل بود که ملت بزرگ یمن همچنان مقاوم و قوی است. با وجود جنگ و اوضاع دردناک اقتصادی و وضعیت نظامی و نگرانی از بمباران مانند آنچه که در تالار بزرگ صنعا روی داد، مردم یمن هنوز هم اراده ملی حقیقی خود را به نمایش می گذارند و توجهی به فریبکاری ها ندارند. ملت یمن حقیقتا ملت بزرگی است و ما فکر می کنیم این ملت با وجود سکوت جهانی از حق خود عقب نشینی نمی کند و در برابر چالش ها با همه توان می ایستد.

علت سفرشما به مسکو چیست؟ نتایج آن را چگونه ارزیابی می کنید و درباره مساله یمن چه فضایی را در مسکو احساس کردید؟

مانند همه سفرهای دیگر و دیدارهایی که در سطح بین المللی داریم سفری به مسکو انجام دادیم. دو هفته پیش نیز به دعوت رسمی مقامات چینی سفری به پکن داشتیم. هم اکنون در یک سفر رسمی در مسکو به سر می بریم و ملاقات های مهمی انجام داده ایم. در این دیدارها احساس کردیم مقامات روسی و چینی برخی از واقعیت های مهم را درک نکرده اند بنابر این درباره دولت نجات ملی که اخیرا تشکیل شده و صلاحیت قانونی را که از پارلمان کسب کرده است، توضیح دادیم. همچنین درباره آخرین اوضاع امنیتی ، نظامی ، انسانی ، سیاسی ، اقتصادی و کشتارهای ددمنشانه مردم یمن توسط متجاوزان سعودی توضیح دادیم.

درباره بسیاری از جزئیات سیاسی و نتایج رایزنی ها با سازمان ملل گفت وگوهای زیادی انجام دادیم و در نهایت تعامل و همراهی بزرگ و مثبتی را به ویژه در پکن و مسکو احساس کردیم. همچنین احساس کردیم از طریق این دو کشور می توان تحرکات دیپلماتیکی چه در شورای امنیت و یا هر سازمان و نهاد دیگر بین المللی انجام داد. ملت های ما مخالف ادامه نفوذ و هیمنه امریکا در منطقه هستند به ویژه اینکه آمریکا با استفاده از گروه های تروریستی تکفیری مانند القاعده و داعش به دنبال نابودی امت اسلامی است. ما این سفرها و دیدارها را با هدف رساندن پیام مظلومیت ملت یمن به جامعه جهانی ادامه می دهیم.