نمایشگاه چهاردهم نفت دریچه ای نوین برای حضور شرکت های دانش بنیان

مریم مقدم اصل: چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در حالی به کار خود پایان داد که یکی از مهمترین مواردی که این نمایشگاه را نسبت به نمایشگاه هایی که در دوره های قبل برگزار می شد را متمایز کرد حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بود. […]

مریم مقدم اصل: چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در حالی به کار خود پایان داد که یکی از مهمترین مواردی که این نمایشگاه را نسبت به نمایشگاه هایی که در دوره های قبل برگزار می شد را متمایز کرد حضور شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بود.
در این نمایشگاه ۲۸۱ مجموعه تخصصی حضور داشتند که از این تعداد ۱۰۹ مجموعه دانش بنیان ، ۹۷ مجموعه سازنده و ۲۷ مجموعه فنی ، تخصصی و تامین کالا آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.
تعداد بالای شرکت های دانش بنیان حاضر در این نمایشگاه را در حالی می توان به عنوان یکی از مهمترین نقاط قوت نمایشگاه چهاردهم عنوان کرد که در سالهای پیش شاهد این تعداد حضور و البته حمایت از این شرکت های نوپا و فعال در عرصه صنعت نفت و گاز در کشور نبودیم.
اگر چه برای رسیدن به حد مطلوب در این بخش فاصله زیادی داریم اما استقبال صورت گرفته و زمینه سازی برای حضور و مشارکت شرکت های دانش بنیان در حوزه بزرگی مانند صنعت نفت و گاز که بخش کوچکی از توانمندی متخصصان جوان کشورمان در این حوزه در نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان به نمایش درآمد نشان از اعتماد و باور به تولیدات داخلی و توان جوانان با استعداد و توانمند کشورمان است.
همان باوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سا ل ۱۴۰۱ با نامگذاری آن سال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین ایجاد کرد و از همان موقع بود که حمایت از این شرکت ها که بخش زیادی از آنها توسط جوانان متخصص و پرتلاش کشورمان اداره می شود در دستور کار قرار گرفته است.
شرکت های دانش بنیانی که حتی در حوزه های بزرگی مانند صنعت نفت و گاز ورود کرده و توانستند بخشی از نیاز کشور خود را در ساخت تجهیزاتی که سالها است به دلیل تحریم های ناجوانمردانه دشمنان این مرز و بوم از ورودشان به کشور با هدف زمین گیر کردن اقتصاد ایران اسلامی جلوگیری می شود مرتفع کنند.
البته در این بین حمایت های دولت سیزدهم از این شرکت های نوپا را نمی توان نادیده گرفت که با ارایه خدماتی از جمله پرداخت تسهیلات و مشوق هایی راه را برای حضور و توانمندی هر چه بیشتر این شرکت ها هموار کرده است.
البته نمایشگاه چهاردهم تخصصی صنعت نفت در کنار موفقیت آن در خصوص حضور شرکت های دانش بنیان ضعف هایی نیز داشته است اما به نظر می رسد که فعال بودن این شرکت ها و نشان دادن بخشی از توانمندی های کشورمان در حوزه صنعت نفت که استقبال خوب مردم و دیگر شرکت ها را نیز به همراه داشته بخشی از این ضعف ها را پوشش داده است.
اما این نکته را نیز باید یادآوری کرد که با شناسایی و احصا نمایشگاه امسال می توان ضمن برطرف کردن آنها زمینه را برای برگزاری نمایشگاهی قوی و منحصر به فردتر در سال آینده فراهم کرد.