حمادی : رونق صادرات در مرز شلمچه با رفع انحصار دولتی امکان‌ پذیر است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با اشاره به انحصاری شدن تخلیه و بارگیری کلینکرهای تولیدی کارخانجات سیمان خوزستان در پایانه توسعه صادرات سیمان گفت: این روند باعث تضعیف بازارهای کشف شده هدف از سوی بخش خصوصی به منظور صادرات محصول کلینکر شده است.   عبدالقادر حمادی روز در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: […]

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با اشاره به انحصاری شدن تخلیه و بارگیری کلینکرهای تولیدی کارخانجات سیمان خوزستان در پایانه توسعه صادرات سیمان گفت: این روند باعث تضعیف بازارهای کشف شده هدف از سوی بخش خصوصی به منظور صادرات محصول کلینکر شده است.

 

عبدالقادر حمادی روز در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: پایانه مرزی شلمچه، مجموعه‌ای از ترمینال‌های لجستیک است که خدمات تخلیه و بارگیری و ترخیص کالاهای مختلف از جمله کلینکر را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی از سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری‌های متعددی نسبت به راه‌اندازی این ترمینال‌ها اقدام کرده‌ گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون به واسطه این سرمایه گذاری‌ها، حجم زیادی از محصولات صادراتی کارخانجات سیمان موجود خوزستان و دیگر استان‌های کشور پس توافق با بازرگانان عراقی در ترمینال‌های ایجاد شده برای صادرات به کشور عراق تخلیه و بارگیری می‌شد.

این سرمایه‌گذار در مرز شلمچه با تاکید بر اینکه خریدار، بازرگان و بازاریاب حق انتخاب محل تخلیه بار خود را دارد گفت: اخیرا این روند همزمان با فعالیت پایانه شرکت توسعه صادرات سیمان متوقف شده است و برابر اعمال یک رویه داخلی در هلدینگ شستا، تخلیه محصولات صادراتی شرکت های سیمانی زیرمجموعه این هلدینگ (شستا) نیز بصورت انحصاری در پایانه این شرکت (توسعه صادرات سیمان) انجام می‌شود.

حمادی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون روند مبادلات تجاری محصول کلینکر به کشور عراق به واسطه فعالیت انحصاری این پایانه تضعیف شده است گفت: این در حالی است که ترمینال‌های لجستیک فعال در مرز شلمچه در چند سال گذشته برای شناسایی بازارهای منطقه‌ای بخصوص در کشور عراق تلاش‌های زیادی انجام دادند.

وی گفت: متاسفانه این بازارها در حال از بین رفتن هستند و دلیل آن بروز شرایط نامتعارف در خصوص تخلیه و بارگیری انحصاری کلینکر در بارانداز شرکت توسعه صادرات سیمان است.

حمادی بیان داشت: به واسطه انحصار فعالیت پایانه توسعه صادرات سیمان در مرز شلمچه، بخش قابل توجهی از نیروی شاغل در ترمینال‌های بخش خصوصی با خطر بیکار شدن مواجه شده اند.

حمادی با تاکید بر اینکه شرکت‌های تولیدی سیمان در استان خوزستان به دلیل فعالیت انحصاری این شرکت از انجام تعهدات خود به تجار عراقی مبنی بر تخلیه کلینکر در ترمینال‌های لجستیک بخش خصوصی سرباز زده اند گفت: از سیاستگذاران حوزه تجارت خارجی و مدیریت مرز شلمچه درخواست می‌شود که این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه برابر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، بخش دولتی نباید رقیب بخش خصوصی محسوب شود گفت: در حال حاضر فعالیت‌های شبه دولتی شرکت پایانه توسعه صادرات سیمان وابسته به هلدینگ شستا در مرز شلمچه، روند توسعه صادرات محصول کلینکر را با چالش روبرو کرده و باید این رویه از طریق مراجع مربوطه اصلاح و مورد بازنگری قرار گیرد.

حمادی با اشاره به مکاتبه و پیگیری‌های متعددی برای شکستن انحصار تحویل بار شرکت‌های سیمانی در این پایانه تخلیه و بارگیری (در پایانه شرکت توسعه صادرات اروند) گفت: حفظ اشتغال و فعالیت ترمینال‌های لجستیک بخش خصوصی در شلمچه منوط به شکستن این انحصار است.

بر اساس این گزارش، دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر اخیر خود به استان خوزستان با حضور در سازمان منطقه آزاد اروند از سرپرست این سازمان خواست تا موضوع فعالیت انحصاری پایانه تخلیه و بار محصولات سیمانی در مرز شلمچه را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام کند