پاداشهای میلیونی به هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان

پولهای برداشت شده از صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت قبل هنوز برگشت داده نشده است .به گزارش خبرنگار فرهنگی – آموزشی عصرما، یک نماینده سابق مجلس با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان تبدیل به حیاط خلوت آموزش و پروش شده است خواستار تحقیق و تفقحص از نحوه عملکرد این صندوق در مجلس نهم شد و گفت: […]

پولهای برداشت شده از صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت قبل هنوز برگشت داده نشده است .به گزارش خبرنگار فرهنگی – آموزشی عصرما، یک نماینده سابق مجلس با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان تبدیل به حیاط خلوت آموزش و پروش شده است خواستار تحقیق و تفقحص از نحوه عملکرد این صندوق در مجلس نهم شد و گفت: در دولت گذشته پولهایی از این صندوق برداشت شده است که هنوز برگشت داده نشده است.  پولهای برداشت شده از صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت قبل هنوز برگشت داده نشده است.

n00155329-b

نورالله حیدری گفت: راه اندازی صندوق ذخیره فرهنگیان در برنامه سوم توسعه پیشنهاد شد و سپس به تصویب رسید. این صندوق در دهه ۷۰ برای فرهنگیان ایجاد شد. اما از زمان راه اندازی این صندوق تاکنون هیچ اقدام خاصی برای فرهنگیان انجام نشده است و تسهیلات ویژه ای به این قشر داده نشده است. بطوریکه هیات مدیره صندوق با سیستم مدیریتی بسته و موروثی مدیریت می شود و اعضای صندوق هیچ نقشی در انتخاب هیات مدیره و رئیس صندوق ندارند.حیدری با بیان اینکه تاکنون گزارش صحیح و مناسبی از عملکرد این صندوق اعلام نشده است، توضیح داد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس هشتم درصدد تحقیق و تفحص از عملکرد این صندوق بودند، اما قرار بود که ابتدا تحقیقات لازم در کمیسیون انجام شود و سپس گزارش آن در اختیار نمایندگان قرار گیرد اما مجلس هشتم فرصت کافی را برای این تحقیق و تفحص نداشت. امیدواریم که نمایندگان مجلس نهم به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، تحقیق لازم را در مورد عملکرد صندوق داشته باشند.

ضرورت بازنگری در قانون صندوق ذخیره فرهنگیان

به گفته وی، قانون ایجاد این صندوق به شکلی تدوین شده است که دست وزیر آموزش و پرورش را برای انتخاب رئیس و اعضای هیات مدیره باز گذاشته است. این در حالی است که این صندوق همانند سایر صندوق ها بوده و باید اعضای آن هیات مدیره و رئیس را انتخاب کنند. به نظر می رسد که قانون راه اندازی صندوق ذخیره فرهنگیان نیز باید بازنگری شود تا هیات مدیره و رئیس این صندوق نیز با نظر مشترک وزیر و اعضای هیات مدیره انتخاب شوند.

صندوق ذخیره فرهنگیان تسهیلات ویژه ای به فرهنگیان نمی دهد

این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه بسیاری از افراد با پارتی بازی در صندوق ذخیره فرهنگیان مشغول به کار شده اند، تصریح کرد: در دولتهای گذشته به ویژه دولت دهم پولهای بسیاری از صندوق برداشت شده است و برگشت این پولها به صندوق در هاله ای از ابهام است.حیدری درباره تسهیلات ویژه این صندوق به فرهنگیان عضو گفت: هیچ تسهیلات خاصی به فرهنگیان داده نمی شود. ماهانه حدود یک تا ۵ درصد از حقوق فرهنگیان کسر و به این صندوق ریخته می شود، به همان میزان دولت باید تعهدات خود را به صندوق پرداخت کند. پس از ۳۰ سال معلم بازنشسته می تواند سود حاصل از این صندوق را به صورت نقدی دریافت کند.

پاداشهای میلیونی به هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان

وی ادامه داد: البته در چند سال گذشته با قراردادی که صندوق با شرکت لیزینگ داشت، به صورت اقساط خودرو به فرهنگیان فروخت که در نهایت قیمت تمام شده خودرو برای فرهنگیان بسیار بیشتر از نمایندگیهای شرکت های خودرو بود.نماینده سابق مجلس هشتم با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از صندوقهای مهم مالی در کشور است، توضیح داد: یکی دیگر از نکات قابل توجه این صندوق پاداشهای داده شده به اعضای هیات مدیره و شرکتهای وابسته به آن است. حتی برخی افراد عضو هیات مدیره چند شرکت وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و پاداش میلیونی از چند شرکت می گیرند.