مدیر کل ارشاد خوزستان:هنرمند دینی از قیل و قال دنیا فاصله بگیرد!

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: هنرمند دینی و اسلامی باید به یک حقیقتی در درون برسد و از قیل و قال دنیا فاصله بگیرد. به گزارش ایرنا همایون قنواتی شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی آیات که در موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار شد اظهار کرد: یکی از سیاست های اصلی وزارت […]

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: هنرمند دینی و اسلامی باید به یک حقیقتی در درون برسد و از قیل و قال دنیا فاصله بگیرد. به گزارش ایرنا همایون قنواتی شامگاه چهارشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی آیات که در موزه هنرهای معاصر اهواز برگزار شد اظهار کرد: یکی از سیاست های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در حوزه قرآنی به سمت فهم از قرآن حرکت کنیم تا جامعه آشنایی بیشتری با مضامین و مفاهیم قرآنی پیدا کند.

untitled

وی ادامه داد: بر همین اساس معاونت قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان جلسات متعددی برگزار کرد و قرار شد در حوزه های مختلف با گروه های اندیشمند، صاحبنظران و هنرمندان فعالیت هایی را طراحی کنیم. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: باید در همه حوزه های کتاب، فیلم، سینما، هنرهای تجسمی، نویسندگی و همه ابزارهایی که می توانند مضامین آیات و سوره های قرآن را نشان دهند با زبان امروزی به جامعه ارایه دهیم. وی ادامه داد: فرهنگ و تمدن ما که از مفاهیم بسیار قدرتمند و عمیقی برخوردار است حرفهای زیادی برای انسان امروز و معاصر دارد که باید آن ها را به زبان بیاوریم. قنواتی اظهار کرد: هنرمند ایرانی و اسلامی باید به قول حافظ آن جام جهان نما که دلمان است را کشف کند تا بتواند حقیقتی که در درون عاطفه انسانی وجود دارد را به زبان هنر عرضه کند.

وی توضیح داد: آثاری که در نمایشگاه آیات دیدیم از حقیقت وجود انسانی سرچشمه گرفته اند و این آثار نشان می دهند هر چند ما انسان ها در حوزه فیزیکال با هم متفاوتیم اما در حوزه مسایل عاطفی شباهت داریم و همه ما خیر طلب ، خدا جو و صلح طلبیم و هنر اسلامی نیز از همین زاویه نشات می گیرد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: در این جشنواره که نخستین دوره آن در خوزستان برگزار شد آثار بسیار قابل توجه و قابل تقدیری ارایه شد و امیدوارم شروعی برای هنرمندان ما باشد تا درک درستی از ساختار زیبایی شناسانه فرهنگ ایرانی و اسلامی بروز بدهد. وی افزود: باید از سبک هایی که زاییده دنیای دیگری است و با دنیای ما تفاوت دارد حد و مرز خودمان را مشخص کنیم در آن زمان به نگاه زیبایی شناسانه ای که مخصوص هنرمند مسلمان ایرانی است می رسیم.

او با اشاره به اتفاقاتی که اخیرا در سینمای ایران افتاده است گفت: سینمای ایران در حال زیاد کردن فاصله خودش با همه سینماهای دنیا است یعنی نه مثل سینمای هالیوود و نئورئالیسم ایتالیا است و نه مانند سینمای فرانسه و آلمان است بلکه مثل سینمای ایران است و این نوعی موفقیت محسوب میشود. قنواتی افزود: یکی از دلایل جذابیت و موفقیت هنر ایرانی این است که آرام آرام در حال پیدا کردن زبان، فرم ، محتوا و قالب خودش است که جای تقدیر دارد. بگفته وی هنرمندان ما ضمن این که دارای تفکر اسلامی و ایرانی اند نیازمندند تا به یک زیبایی شناختی و زبان هنری جدید هم برسند آن وقت می توانیم به خودمان ببالیم که هنر خاص خودمان را داریم و هنرمان متفاوت با مردمان سرزمین دیگر است.

وی گفت: امیدوارم که هنرمندان ما خودشان را به هویت ایرانی نزدیک تر کنند چرا که هر قدر این نزدیکی را بیشتر کنیم حایگاه و اعتبار ما در جهان افزایش پیدا می کند . مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان توضیح داد: اگر ما به هویت ملی، دینی و بومی خودمان توجه کنیم آن وقت هنر ما جهانی تر خواهد شد چرا که جریان تازه ای را کشف کرده ایم و نمایان ساخته ایم. وی گفت : هنرمندی که بخواهد کپی بردارد و تقلید کند هنرش تکرار مکررات است و چیز تازه ای به دست نیاورده است. وی بیان کرد: اگر ما مفاهیم و مضامین الهی و تمدنی را از حوزه تمدنی خودمان کشف کنیم مسیری را جلوی خود باز کرده ایم که اوج آن حضور در مجامع مختلف و بازار هنر جامعه و دنیا است و از این طریق پیوند بیشتری هم با مردم برقرار می کنیم.

همچنین در ادامه این آیین سید کریم موسوی، معاون قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دبیراجرایی جشنواره.ملی آیات گفت: بزرگترین هنرمند خداوند است که قران کریم را آفرید. وی افزود: همه کارهای منتسب به قرآن مانند تلاوت قرآن کریم، نوشتار قرآن کریم و… هنر است. وی با بیان این که آن چه که به قرآن مرتبط می شود ماندگار خواهد بود افزود: بزرگترین هنرمند و بزرگترین موجود زنده در کون و مکان دنیا قرآن است. موسوی ادامه داد: هشت ماه پیش فراخوان این نمایشگاه اطلاع رسانی شد و 900 اثر به دبیر خانه جشنواره رسید که 100اثر را مورد بازبینی قرار دادیم و امروز یازده نفر را به عنوان برگزیده انتخاب کرده ایم. در پایان برگزیده های این جشنواره به شرح زیر اعلام شدند: در بخش نقاشی ،خط لوح و تندیس جایزه به همراه جایزه نقدی به ترتیب به عظیم فلاح از تهران ، مهران بهزادی از قم و قاسم بخشی از اهواز اهدا شد. همچنین در این بخش از مرتضی شعبانی از همدان، هادی هنر دوست، الهی صدر، امید امیدوار، هدایت الله تاجمیری تقدیر شد. در بخش نقاشی نیز لوح و تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به ترتیب به علی بحرینی از بوشهر ، پریسا کریمی از بوشهر، ابوطالب قادری از اهواز تقدیم شد. بختیار سامه، وحید گیاهی و اسماعیل صفری نیز قابل تقدیر بخش نقاشی جشنواره ملی آیات شناخته شدند.