آنچه در نشست روسای 13 دانشگاه دولتی خوزستان گذشت

نشست شورای دانشگاه‌ها، 13 اسفند با حضور معاون سازمان مديريت و رؤسای دانشگاه‌های دولتی استان در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. دکتر غلامحسین خواجه رييس دانشگاه شهيد چمران اهواز در اين نشست، اظهار کرد: به نمایندگی از جامعه دانشگاهی خوزستان تقاضا می‌شود که دانشگاه‌های استان به صورت ویژه نگاه شوند و تخصیص اعتبارات صد […]

نشست شورای دانشگاه‌ها، 13 اسفند با حضور معاون سازمان مديريت و رؤسای دانشگاه‌های دولتی استان در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. دکتر غلامحسین خواجه رييس دانشگاه شهيد چمران اهواز در اين نشست، اظهار کرد: به نمایندگی از جامعه دانشگاهی خوزستان تقاضا می‌شود که دانشگاه‌های استان به صورت ویژه نگاه شوند و تخصیص اعتبارات صد درصد باشد تا بلکه گره‌ای باز شود. وی افزود: دانشگاه‌ها در رشد استان نقش و تعهداتی نسبت به مردم دارند. در دوران دفاع مقدس آسیب‌های بسیاری به دانشگاه‌های استان وارد شد و پس از جنگ نیز به دانشگاه‌ها رسیدگی نشد و از دانشگاه‌های هم‌تراز خود عقب ماندند.

128764

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مشکلات دانشگاه تصریح کرد: برای دانشگاه‌های استان پایه اعتبارت مناسبی دیده نشده است و بودجه آن کفاف مشکلات نیست. بسیاری از پروژه‌های دانشگاه که حتی از پیش از انقلاب نیز هستند تاکنون راکد مانده‌اند. بسیاری از پروژه‌های ورزشی و فرهنگی دانشگاه بدون استفاده مانده است.خواجه با بیان اینکه انتظار کمک به دانشگاه‌های خوزستان وجود دارد، گفت: خوزستان تنهاد نماد مقاومت نیست بلکه باید به آن کمک شود. مشکلات بسیاری در دانشگاه شهید چمران وجود دارد. فرسوده​شدن تأسیسات و زیرساخت‌ها، کمبود در تجهیزات آزمایشگاهی، ناتوانی خرید فیبرنوری و مشکل اینترنت در دانشگاه از جمله مشکلات این دانشگاه است. همچنین پمپ موتورخانه دانشگاه به دلیل بدهی به آب و برق بی‌استفاده است.

وی ادامه داد: بیش از 100 هزار مترمربع از زمین‌های دانشگاه در دست افراد معارض است که هر چند ماه دیوار دانشگاه‌ها را تخریب می‌کنند. نبود فضای سبز و فرهنگی و تأمین آب شرب تصفیه شده در خوابگاه‌ها، سیل درخواست‌های انتقال و مهاجرت‌ به دانشگاه‌های دیگر کشور، معضلات دانشگاه را مضاعف کرده است. دانشگاه​هاي استان و به ویژه دانشگاه شهید چمران استحقاق کمک بیشتری را دارند.رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر لزوم توسعه دانشگاه‌های استان، گفت: اکنون از وضعیت دانشگاه‌های استان نگران هستیم و اعلام خطر می‌کنیم و هر چه وضعیت را منعکس می‌کنیم توجهی نمی‌شود. بسیاری از مسائل باید پیش از آنکه مشکلاتی ایجاد کند حل شود زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.

توسعه آموزش عالی در استان متناسب با بازار کار نبود

همچني دکتر اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در اين نشست با بیان این​که معضلات کلانی در استان وجود دارد و باید فکر اساسی در خصوص آن​ها شود، اظهار کرد: توسعه آموزش عالی در استان متناسب با بازار کار نبود. اکنون فارغ‌التحصیلان بیکار بسیاری در استان وجود دارد و در مقابل نیاز به دانش‌آموختگان نیز وجود دارد. برای استخدام 1200 پرستار سه فراخوان داده شد اما تنها 285 نیرو جذب شدند.وی افزود: توسعه آموزش عالی باید بر اساس آمایش سرزمین باشد؛ دانشگاه‌ها باید مأموریت محور باشند و در مقابل صنایع نیز مسئولیت‌های اجتماعی دارند. توسعه آموزش عالی برای رفع نیاز وظیفه حاکمیت است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: در بخش آموزش این طرح در بسیاری از رشته‌های موردنیاز بیش از 50 درصد افزایش دانشجو داشتیم اما هیچ زیرساخت و امکاناتی افزوده نشده است. ایدنی ادامه داد: کمبود در سرانه فضای خوابگاهی، کمبود غذای ورزشی، عدم پرداختن به موقع مطالبات هیأت علمی و عدم بهبود امکانات از جمله مشکلات دانشگاه علوم پزشکی اهواز است.وی در خصوص مشکلات پژوهشی دانشگاه نیز، گفت: با وجود 25 مرکز تحقیقاتی اما پژوهشکده‌ای در دانشگاه وجود ندارد. مطالبات پژوهشگران به موقع پرداخت نمی‌شود و این موجب می‌شود که انگیزه پژوهشگران کاهش یابد که در نهایت منجر به کاهش رشد علمی می‌شود.

پس از انقلاب حتي يك آموزشكده فني در خوزستان تاسيس نشده است

دکتر سیدبهزاد علوی، رئیس دانشگاه منطقه 5 فنی و حرفه‌ای نيز در این نشست اظهار کرد: خوزستان استانی دارای ثروت و منابع بسیاری است اما عقب‌افتادگی استان ناشی از اعمال سیاست و مدیریت غلط است كه باید با سیاستی مناسب، تفاوت‌ها در نظر گرفته شود.وی افزود: خوزستان از لحاظ رتبه قبولی در کنکور در رده‌های آخر است اما این جایگاه به وضعیت دانشجویان بستگی ندارد بلکه بخشی از آن به توسعه دانشگاه‌های استان ارتباط دارد. در استان 25 هزار صندلی در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد این در حالی است که استان دارای 85 هزار داوطلب کنکور است. در استان سمنان 10 هزار داوطلب کنکور و 11 هزار نفر ظرفیت دانشگاه‌های دولتی است.رئیس دانشگاه منطقه 5 فنی و حرفه‌ای با تأکید بر لزوم توسعه آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در استان اظهار کرد: 85 درصد فارغ‌التحصیلان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند. پس از انقلاب و دوران دفاع مقدس حتی یک آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان ایجاد نشده است. در بسیاری از شهرهای کشور آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شده است اما در آبادان و ماهشهر که ممکن است از لحاظ جمعیت قابل قیاس با آن شهرها نیست تاکنون فاقد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای هستند.

دانشگاه​هاي خوزستان بعد از انقلاب جز ضرر چيزي نديده ​اند

همچنين دکتر سیادت، رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ملاثانی خوزستان در اين نشست با بیان این​که باید ضریب حقوق دانشگاه‌های استان افزایش پیدا کند، اظهار کرد: در سال 65 ضریب حقوقی دانشگاه رامین 59 درصد بالاتر از در دانشگاه‌های تهران بود اما اکنون از 59 درصد به 24 درصد رسیده است.وی ادامه داد: پیش از انقلاب و حتی در سال​های پس از انقلاب نیز افراد تحصیل​کرده در دانشگاه‌های خارج به سرعت جذب دانشگاه‌های رامین و شهید چمران می‌شدند اما اکنون همه به تهران می‌روند.رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان عنوان کرد: پس از انقلاب و جنگ دانشگاه‌های استان جز ضرر چیزی ندیدند و ثمره آن این بود که به جای پیشرفت، پسرفت کردیم و کسی به داد استان نرسید.سیادت ادامه داد: هزینه جنگ و انقلاب را دادیم و دانشگاه رامین كه دانشگاه مستقلی بود اما امکانات و زیرساخت‌های خود را از دست داد و به عبارتی دیگر دانشگاهی مطرح در سطح بین‌المللی بوديم اما الان آن را از دست دادیم. اکنون دانشگاه رامین فاقد دیوار است. در سال 52 در دانشگاه استخر وجود داشت اما اکنون در دانشگاه استخر وجود ندارد.

دانشگاه عنوان وزارت علوم دارد اما پولی برای دیوارکشی ندارد

همچنین دکتر محمدرضا عصاری، رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول نيز در اين نشست با اشاره به مشکلات و کمبودهای این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه عنوان وزارت علوم دارد اما پولی برای دیوارکشی در آن وجود ندارد و با توجه به تمام مشکلات این وضعیت دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در شأن آموزش عالی کشور نیست.

براي دانشگاه صنعتي بهبهان بايد اعتبار دانشگاه​هاي بحران​زده لحاظ شود

در اين نشست دكتر سیدنژاد، رئیس دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان گفت: از مهرماه تاکنون تعدادی از هیأت علمی دانشگاه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. در دانشگاه گرنت علمی معنا ندارد و عمق فاجعه قابل درک و توصیف نیست. اگر این وضعیت را می‌دانستم مسئولیت را نمی‌پذیرفتم.وی ادامه داد: شرایط دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان به نحوی است که باید برای آن اعتبارات دانشگاه‌های بحران زده در نظر گرفته شود.

مردم بي ​پولي را تحمل مي​كنند اما بي​عدالتي را نه!

همچنين دکتر مهدی قمشی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در جلسه شورای دانشگاه با بیان این​که در منطقه جنوب غربی اهدافی برای دانشگاه‌ها از پیش از انقلاب تعریف شده است، اظهار کرد: قرار بود دانشگاه محوری برای توسعه منطقه و حتی کشورهای اطراف باشد.وی افزود: پیش از انقلاب با جاذبه‌هایی که در دانشگاه شهید چمران وجود داشت اساتید بسیاری جذب می‌شدند و انتخاب اساتید بین دانشگاه‌های تهران و شیراز، اهواز بود اما اکنون دانشگاه شهید چمران حتي قادر نیست افراد بومی را جذب کند. بسیاری از اساتید به دلیل کمبود امکانات و تسهیلات از دانشگاه منتقل می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران بر اساس شاخص‌هایی از دیگر دانشگاه‌ها متمایز است، خاطرنشان​كرد: قدیمی بودن تأسیسات و امکانات، شرایط آب و هوا، محرومیت و دانشجویان کم‌بضاعت، دانشگاه شهید چمران را متمایز کرده است اما دانشگاه شهید چمران در مقایسه با دانشگاه‌های هم‌تراز خود از وضعیت خوبی برخوردار نیست و بودجه آن کمتر است.قمشی ادامه داد: مسئولان همواره مطرح می‌کنند که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد و در دفاع مقدس از خودگذشتگی‌های بسیاری نشان داده است اما انتظار داریم که تنها ما را همانند دانشگاه‌های دیگر ببینند. چرا دانشگاه شهید چمران نبايد مانند دانشگاه تبریز، شیراز و هر دانشگاه هم‌تراز خود باشد.

وی عنوان کرد: در سال 82 و در زمان دولت اصلاحات برای تغییر وضعیت بودجه دانشگاه و عقب‌ماندگی دانشگاه به دولت مراجعه کردیم و با رئیس جمهور و معاون وقت آن دیدار داشتیم و همه قول‌هایی دادند و گفتند که باید اصلاح شود اما اکنون از آن زمان 12 سال می‌گذرد و تغییری حاصل نشده است. اکنون بودجه دانشگاه شهید چمران نسبت به بودجه دانشگاه مشهد 79 درصد و دانشگاه تبریز 87 درصد و دانشگاه شیراز 84 درصد است.عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: وضع بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است. اکنون نیز امیدی به این صحبت‌ها نداریم زیرا فصل بودجه گذشته و بودجه 95 نیز بسته شده است. در خصوص افزایش بودجه سال 95 دانشگاه‌ها، دانشگاه شهید چمران 15 درصد افزایش داشته است اما اغلب دانشگاه‌ها 20 درصد افزایش بودجه داشته‌اند. باید بدانیم که موضوع چیست؟قمشی اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارقام نجومی به برخی دانشگاه‌ها اختصاص داده است. دانشگاه شهید چمران نیز نیاز به بودجه دارد تا متناسب با شرایط منطقه و اهدافی که برای آن ترسیم شده است، فعالیت کند.وی با بیان این​که همواره هرگاه که موضوع عقب‌ماندگی دانشگاه شهید چمران را مطرح کردیم عنوان می‌شود که سال بی‌پولی است و وضعیت بودجه مناسب نیست اما در تمام دولت‌ها وضعیت تغییر نکرد. مردم استان و مردم کشور بی‌پولی را تحمل می‌کنند اما بی‌عدالتی را نمی‌توانند تحمل کنند.