کسی با «خوزخند» نخندید! / استقبال اندک شاعران خوزستانی از نخستین جشنواره شعر طنز

همايون قنواتي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين مراسم گفت: حضور در جمع شاعران، اديبان و فرهيختگان براي ما لذت​بخش است. اميدوارم بناي نخستين جشنواره استاني شعر خوزخند كه در حوزه شعر طنز است اتفاق مباركي باشد و بتوانيم فضايي را كه در ادبيات استان كمتر تجربه كرده​ايم به وجود بياوريم و این جشنواره […]

همايون قنواتي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين مراسم گفت: حضور در جمع شاعران، اديبان و فرهيختگان براي ما لذت​بخش است. اميدوارم بناي نخستين جشنواره استاني شعر خوزخند كه در حوزه شعر طنز است اتفاق مباركي باشد و بتوانيم فضايي را كه در ادبيات استان كمتر تجربه كرده​ايم به وجود بياوريم و این جشنواره تا سال​هاي سال استمرار يابد.او ادامه داد: تصور من بر اين است كه چنين حركت​هایی تأثير خوبي در حوزه ادبيات و نشاط اجتماعي دارد و مي‌تواند نقد مسايل اجتماعي، رفتار مردم، مسوولان و نهادها را با زباني اديبانه بازگو كند.

IMG-20150727-WA0071

به گزارش ایسنا ، در اين جشنواره جمعي از شاعران طنزپرداز استان شعرخواني کردند. اغلب شعرهای طنز خوانده شده در اين جشنواره به ​گویش بختياري، لري، شوشتري، دزفولي و زبان عربي بود.در پایان صادق اكبري​نژاد، بهمن الماسي‌​فر و صادق مرادي به عنوان نفرات برگزیده اول تا سوم این جشنواره شناخته شدند.همچنين از حبیب‌الله بهرامی، عبدالرضا ميرقائد، مهران ظهراب​نژاد، سيدجمال در دارپور، محمدرضا نوري​زاده، آرزو ولي​‌پور، غلام​علي ظاهري، ارشير زاهدي، محمد شيرازي‌قاسم​پور، آقای سلحشور، زهرا بسي‌خواسته، كريم مشعلي و علي فرهادي به عنوان شاعران طنزپرداز قدردانی شد.

از برگزاری نخستين جشنواره استاني شعر خوزخند در استان خوزستان مي‌توان دو موضوع را برداشت كرد.برداشت اول اين كه در استان خوزستان ظرفيت بالايي در سرودن شعر طنز به زبان بومي و محلي وجود دارد. از این رو بايد برای تقويت آن كوشيد چون شعرهاي طنز محلي علاوه بر اين كه به حفظ و احياي هر چه بيشتر زبان كمک مي​كند مي​تواند بسياري از مسايل اجتماعي و مسايل حال حاضر را به شيوه​اي زيبا به نقد بكشد.دوم اين كه كم بودن تعداد شاعران طنزپرداز در استان خوزستان نشان از اين دارد كه در استان در اين زمينه كاري صورت نگرفته است.نكته ديگر كه در جشنواره توجه را به خود جلب مي​كرد تعداد كم شاعران جوان بود. اغلب شركت‌كنندگان در اين جشنواره افراد ميانسال بودند. اين وضعیت نشان مي​دهد كه حركت​هايي برای علاقه‌مند ساختن جوانان خوش​ذوق خوزستاني و يا استعداديابي در زمینه شعر طنز در استان نشده است.به هر روي شعر طنزآمیز گونه​اي از شعر است كه با زباني اديبانه، ظريف و زيبا علاوه بر نشاندن لبخند بر لبان مخاطب به بیان موثر مشكلات مي​پردازد. بنابراین تقويت شعر طنز گامي برای ارتقاي رشد فرهنگ نقدپذیری است.شعر طنز به خاطر جذاب بودن راحت​تر در اذهان عموم می‌نشیند و به راحتي مي​توانند بين مردم جاي خود را باز كند. به همین دلیل ضرورت برنامه​ريزي برای تقويت اين گونه شعري در نهادهاي مربوطه مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي احساس مي​شود.

ایسنا