فیاضی : اسلام دین صلح است / جنگ با ذات بشر سازگاری ندارد

هیچ انسانی از جنگ طلبی و جنگ افروزی استقبال نمی کند زیرا که ذات انسان ها با جنگ سازگار نیست حتی خداوند نیز جنگ را دوست نمی دارد مگر در شرایط خاص و و در حوزه دفاعی و دفع شر .اسلام دین صلح است .به گزارش خبرنگار ما با آغاز شب های ماه مبارک رمضان […]

هیچ انسانی از جنگ طلبی و جنگ افروزی استقبال نمی کند زیرا که ذات انسان ها با جنگ سازگار نیست حتی خداوند نیز جنگ را دوست نمی دارد مگر در شرایط خاص و و در حوزه دفاعی و دفع شر .اسلام دین صلح است .به گزارش خبرنگار ما با آغاز شب های ماه مبارک رمضان و در راستای برنامه های فرهنگی حسینیه شهدای شمخانی مراسم روضه خوانی و سلسله جلسات سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالزهرا فیاضی از فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد .در نخستین جلسه حجت الاسلام فیاضی با استناد به آیات قرآن کریم به تبیین اهمیت و دلایل وجوب روزه پرداخت و گفت : خداوند در قرآن کریم انسان را به روزه داری مکلف می کند و می فرماید « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ » ای کسانی که ايمان آورده ايد ، روزه داشتن بر شما مقرر شد ، همچنان که بر کسانی که پيش از شما بوده اند مقرر شده بود ، تا پرهيزگار شويد.

00

وی پیرامون اهمیت روزه در تعالیم وسیره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اظهار داشت : رسول خدا (ص) عاشق ماه رمضان بودند و در رجب و شعبان به ا ستقبال ماه رمضان می رفت .یکی از دستاوردهای این ماه تقویت عنصر صبر در درون انسان می باشد و همین صبر است که خستگی را از انسان می گیرد.و در قرآن کریم از “روزه” به “صبر” تعبیر شده است. وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ .از شکيبايی و نماز ياری جوييد و اين دو ، کاری دشوارند ، جز برای ، اهل خشوع :به عكس آنچه بعضى تصور مى‏كنند، صبر هرگز به معنى تحمل بدبختيها و تن دادن ذلت و تسليم در برابر عوامل شكست نيست، بلكه صبر و شكيبايى به معنى پايدارى و استقامت در برابر هر مشكل و هر حادثه است.لذا بسيارى از علماى اخلاق براى صبر سه شاخه ذكر كرده‏اند:صبر بر اطاعت (مقاومت در برابر مشكلاتى كه در راه طاعت وجود دارد).صبر بر معصيت (ايستادگى در برابر انگيزه‏هاى گناه و شهوات سركش و طغيانگر).و صبر بر مصيبت (پايدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شكست روحى و ترك جزع و فزع).

این استاد حوزه علمیه قم افزود : كمتر موضوعى را در قرآن مى‏توان يافت كه مانند صبر تكرار و مورد تاكيد قرار گرفته باشد، در قرآن مجيد در حدود هفتاد مورد از صبر، سخن به ميان آمده كه بيش از ده مورد از آن به شخص پيامبر ص اختصاص دارد.تاريخ مردان بزرگ گواهى مى‏دهد كه يكى از عوامل مهم يا مهمترين عامل پيروزى آنان استقامت و شكيبايى بوده است، افرادى كه از اين صفت بى‏بهره‏اند در گرفتاريها بسيار زود از پا در مى‏آيند و مى‏توان گفت نقشى را كه اين عامل در پيشرفت افراد و جامعه‏ها ايفا مى‏كند، نه فراهم بودن امكانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن.به همين دليل در قرآن مجيد روى اين موضوع با مؤكدترين بيان تكيه شده است، آنجا كه مى‏گويد: إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ: صابران پاداش خود را بى‏حساب مى‏گيرند و در مورد ديگر بعد از ذكر صبر در برابر حوادث مى‏خوانيم: إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ: اين كار از محكمترين كارها است.اصولا ويژگى استقامت و پايمردى، اين است كه فضائل ديگر بدون آن ارج و بهايى نخواهد داشت كه پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در نهج البلاغه در كلمات قصار مى‏خوانيم:و عليكم بالصبر، فان الصبر من الايمان كالراس من الجسد، و لا خير فى جسد لا راس معه، و لا فى ايمان لا صبر معه:بر شما باد به صبر و استقامت كه صبر در برابر ايمان همچون سر است در مقابل تن، تن بى‏سر فايده‏اى ندارد، همچنين ايمان بدون صبر ناپايدار و بى‏نتيجه است .در روايات اسلامى عاليترين صبر را آن دانسته‏اند كه به هنگام فراهم آمدن وسائل عصيان و گناه انسان مقاومت كند و از لذت گناه چشم بپوشد.

حجت الاسلام فیاضی به برخی از روایات پیرامون اهمیت روزه و ماه رمضان اشاره داشت و گفت : در میان روایات بسیاری که از معصومین علیهم السلام در بیان شان و منزلت ماه مبارک رمضان نقل شده است برای خطبه ای که نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن را در آخرین جمعه ماه شعبان یکی از سال های بعد از هجرت، به مناسبت فرا رسیدن ماه پر برکت رمضان ایراد فرموده اند، شانی به سزاست و شاید در باب بیان فضیلت این ماه و شرح وظایفی که مسلمانان در آن به عهده دارند، متنی به جامعیت خطبه یاد شده نداشته باشیم.پیامبر گرامی اسلام در خطبه شعبانیه درباره ماه رمضان و توصیف دستاوردهای معنوی و اهمیت آن می فرمایند : علی بن ابی طالب علیهما السلام فرمود:روزی-آخرین جمعه ماه شعبان-رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای ما خطبه خواند و چنین فرمود: ایها الناس!انه قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة و الرحمة و المغفرة.شهر هو عندالله افضل الشهور، و ایامه افضل الایام، و لیالیه افضل اللیالی، و ساعاته افضل الساعات.هو شهر دعیتم فیه الی ضیافة الله و جعلتم فیه من اهل کرامة الله.انفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عبادة و عملکم فیه مقبول و دعاؤکم فیه مستجاب فاسئلوا الله ربکم بنیات صادقة و قلوب طاهرة ان یوفقکم لصیامه و تلاوة کتابه، فان الشقی من حرم غفران الله فی هذا الشهر العظیم و اذکروا بجوعکم وعطشکم فیه جوع یوم القیامة و عطشه و تصدقوا علی فقرائکم و مساکینکم ووقروا کبارکم و ارحموا صغارکم و صلوا ارحامکم و احفظوا السنتکم و غضواعما لا یحل النظر الیه ابصارکم و عما لا یحل الاستماع الیه اسماعکم و تحننواعلی ایتام الناس یتحنن علی ایتامکم و توبوا الی الله من ذنوبکم و ارفعوا الیه ایدیکم بالدعاء فی اوقات صلواتکم;فانها افضل الساعات ینظر الله عز و جل فیها بالرحمة الی عباده.یجیبهم اذا ناجوه و یلبیهم اذا نادوه و یستجیب لهم اذادعوه.ایها الناس!ان انفسکم مرهونة باعمالکم ففکوها باستغفارکم.و ظهورکم ثقیلة من اوزارکم فخففوا عنها بطول سجودکم.و اعلموا ان الله-تعالی ذکره-اقسم بعزته ان لا یعذب المصلین و الساجدین و ان لا یروعهم بالنار یوم یقوم الناس لرب العالمین.ایها الناس!من فطر منکم صائما مؤمنا فی هذا الشهر کان له بذلک عند الله عتق رقبة و مغفرة لما مضی من ذنوبه.قیل:یا رسول الله! و لیس کلنا یقدر علی ذلک فقال صلی الله علیه و آله و سلم:اتقوا النار و لو بشق تمرة، اتقوا النار و لو بشربة من ماء.ایها الناس!من حسن منکم فی هذا الشهر خلقه کان له جواز علی الصراط یوم تزل فیه الاقدام، و من خفف فی هذا الشهر عما ملکت یمینه خفف الله علیه حسابه، ومن کف فیه شره کف الله عنه غضبه یوم یلقاه، و من اکرم فیه یتیما اکرمه الله یوم یلقاه، و من وصل فیه رحمه وصله الله برحمته یوم یلقاه، و من قطع فیه رحمه قطع الله عنه رحمته یوم یلقاه، و من تطوع فیه بصلوة کتب الله له براءة من النار، و من ادی فیه فرضا کان له ثواب من ادی سبعین فریضة فیما سواه من الشهور، ومن اکثر فیه من الصلوة علی ثقل الله میزانه یوم تخف الموازین، و من تلا فیه آیة من القرآن کان له مثل اجر من ختم القرآن فی غیره من الشهور.ایها الناس!ان ابواب الجنان فی هذا الشهر مفتحة، فسلوا ربکم ان لا یغلقهاعلیکم و ابواب النیران مغلقة فسلوا ربکم ان لا یفتحها علیکم و الشیاطین مغلولة فسلوا ربکم ان لا یسلطها علیکم.

وی در ادامه اظهار داشت : انسان بدبخت کسی است که در این ماه از رحمت و مغفرت الهی محروم شود .گاهی انسان لذت گناه را بر لذت حقیقی ناشی از انجام تکالیف الهی ترجیح می دهند غافل از اینکه لذت حرام آنی اما گناه و آثار آن ماندگار است .زیرا گناه دارای پیامدهای روانی در زندگی انسان است .فرد معصیت کار از دورن تهی و پوسیده می شود و تن به هر ذلتی می دهد .انسان هنگامی احساس عزت می کند که با خدا باشد.وی یکی دیگر از دستاوردهای ماه رمضان را دیدار با دوستان و تقویت همبستگی و همراهی با سایر انسان ها و گسترش رفتارهای صلح آمیز دانست و بر لزوم دوری جستن از جنگ و نزاع تاکید کرد و گفت : هیچ انسانی از جنگ طلبی و جنگ افروزی استقبال نمی کند زیرا که ذات انسان ها با جنگ سازگار نیست حتی خداوند نیز جنگ را دوست نمی دارد مگر در شرایط خاص و و در حوزه دفاعی و دفع شر .اسلام دین صلح است

0 1 2 3 4 5 6 7 8 10