فانی در اهواز : آموزش و پرورش بدون مشارکت همگانی به نتیجه مطلوب نمیرسد
وزیر آموزش و پرورش با تأكيد بر سياست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بدون مشاركت مردم، معلمان، اولياء و خود دانشآموزان و ساير دستگاهها نميتواند به نتيجه مطلوب خود برسد.علياصغر فاني در جلسه شوراي آموزش و پرورش استان كه بعدازظهر امروز (پنجشنبه، 7 خردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهاركرد: شوراي […]
وزیر آموزش و پرورش با تأكيد بر سياست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بدون مشاركت مردم، معلمان، اولياء و خود دانشآموزان و ساير دستگاهها نميتواند به نتيجه مطلوب خود برسد.علياصغر فاني در جلسه شوراي آموزش و پرورش استان كه بعدازظهر امروز (پنجشنبه، 7 خردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهاركرد: شوراي آموزش و پرورش استانها در دولت تدبير و اميد حداقل ماهي يكبار در مراكز استانها و شهرستانها برگزار ميشود كه دستاوردهاي بسيار مهمی داشته است.وي به سند تحول آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: سند تحول نظام آموزش و پرورش سال 82 كليد خورد و در سال 91 به تصويب شواري عالي انقلاب فرهنگي رسيد. اين سند مهمترين سند بالادست و جامعترين سند آموزش و پرورش است كه رهبري و رياست جمهوري بر اجراي آن تأكيد بسياري دارند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه نقشهراه اجرايي اين سند آماده شده است، تصريح كرد: در سال 93 نقشه راه اجرايي سند تحول آموزش و پرورش تدوين شد و اين نقشهراه، مبناي برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش است.فاني با بيان اينكه استراتژي ما در دولت يازدهم ارتقاي آموزش و پرورش است، گفت: يكي از سياستهاي اين استراتژي، ساماندهي و بهسازي نيروهاي انساني است. آموزش و پرورش يك ميليون نيروي انساني دارد كه از اين تعداد نيرو به خوبي استفاده نشده است و اين نيروها نياز به ساماندهي دارند.
وي با اشاره به اینکه تاكنون وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه همكاري با 21 دستگاه دولتي و غيردولتي را امضا كرده است، بیانکرد: معتقديم هم معلم و هم مردم بايد در آموزش و پرورش باشند. همكاري با ساير دستگاههاست كه آموزش و پرورش را به نتيجه ميرساند.وزير آموزش و پرورش تمركززدايي را از ديگر سياستهاي اين وزارت دانست و عنوانكرد: در سازمانهاي متمركز، خلاقيت و نوآوري به شدت پايين است. آموزش و پرورش كه سازمان بسيار بزرگي است، بايد به سمت عدم تمركز برود. همچنين تحقق بودجه و افزايش بهرهبرداري از اعتبارات، از سياستهاي ديگر وزارت است. نتيجه اين سياست ارتقاي مديريت آموزش و پرورش است.
فاني با بيان اينكه آموزش و پرورش خوزستان به دليل جنگ، نيروي انساني قابل توجهي را از دست داده است، گفت: خوزستان به دليل شرايط جنگ مشكلاتي پيدا كرد و در توسعه آموزش و پرورش نيز عنايت و توجه خاصي به آن نشده و همانند كاري كه براي ديگر استانها انجام میشد، براي خوزستان هم انجام شد، كه اين خطا است.وي در ادامه عنوان كرد: براي حل اين مشكلات در استخدام نيروهاي جدید آموزش و پرورش سهميه ويژهاي براي خوزستان در نظر گرفته شده است. همچنين به ميزان اعتباراتي كه از بودجه عمراني استان به آموزش و پرورش اختصاص داده میشود، وزارت آموزش و پرورش نيز به همان ميزان، اعتبارات ملي در اختيار استان قرار خواهد داد. اينها كافي نيست اما قدمي برای حل مشكلات خوزستان است.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه موافق آن هستم كه معلمانی كه در مناطق داراي مشكلات بدي آب و هوا فعاليت ميكنند، دريافتي بيشتري داشته باشند، تصريحكرد: همچنين آمادگي اين را داريم تا در خصوص برنامههاي سوادآموزي استان خوزستان هر آنچه كه در حوزه وزارت آموزش و پرورش باشد، اعتبارات آن را تأمين كنيم. اولويت جدي براي توسعه پيشدبستانيها داريم بهطوری که مناطق تحت پوشش پيشدبستانيها در كشور طی یک سال از 38 درصد به 53 درصد افزايش يافته است. در توسعه پيشدبستانيها توجه ويژهاي به مناطق دو زبانه و محروم داریم.فاني با اعلام اينكه هنوز شاخصهاي طرح رتبهبندي نهايي نشده است، اظهاركرد: دولت در آخرين جلسه سال 93 طرح رتبهبندي معلمان را با بودجه 1350 ميليارد تومانی برای سال جاري تصویب كرد؛ اين طرح با هدف افزايش انگيزه و مهارت و شايستگي معلمان بوده است. در برخي رسانهها نقدهايي بر شاخصهاي اين طرح مطرح شده است اما اعلام ميكنيم كه تاكنون هيچ شاخصي نهايي نشده است.
ضرورت تامین اعتبارات ملی جهت ارتقای آموزش و پرورش خوزستان
همچنين اميد حاجتي، رییس سازمان مديريت و برنامهريزي خوزستان در اين جلسه با اشاره به مشكلات آموزش و پرورش استان گفت: وضعيت آموزش و پرورش در خوزستان مطلوب نیست و در تخصیص اعتبارات و سرانه پرداختي مدارس نيز مشكلاتی وجود دارد.وي افزود: مبلغ 807 ميليارد ريال به آموزش و پرورش استان اختصاص داده شده كه از اين ميزان 77 ميليارد ريال به مدارس عشاير و 703 ميليارد ريال جهت تكميل و احداث فضاهاي آموزشي در استان اختصاص داده شده است.حاجتی تصريحكرد: اعتبارات كتاب سلامت در خوزستان تامين شده است. مطالبات آموزش و پرورش نيز پيگيري شده كه تاكنون 112 ميليارد ريال از آن وصول شده است. انتظار داريم كه اعتبارات ملي براي طرحهاي پيشنهادي جهت برنامههاي ارتقای آموزش و پرورش استان از جمله برگزاري كلاسهاي تابستانه تامين شود.
لزوم در نظر گرفتن امتیاز ویژه برای معلمان و رسیدگی به مدارس خوزستان
همچنين اسماعیل ارزانیبیرگانی، فرماندار اهواز در اين جلسه با بيان اينكه در شهرستان اهواز 1500 مدرسه وجود دارد، گفت: جمعيت دانشآموزي اهواز 200 هزار نفر است كه اين تعداد از جمعيت دانشآموزي بسياري از استانهاي ديگر كشور بيشتر است.وی افزود: در اهواز مدارس قديمي، كلنگي و فرسوده وجود دارد كه عمر بسياري از آن به 50 سال هم میرسد و ما در دوران دانشآموزي خود در آنها درس خواندهایم. وضعيت مدارس شهر به شدت نامطلوب است و همچنين كمبود معلم در شهرستان اهواز احساس میشود.ارزاني تصريح كرد: خواسته اصلي ما اين است كه امتياز ويژهاي براي معلمان خوزستان در نظر گرفته و به وضعيت مدارس رسيدگي شود.
تدوین برنامه یکساله آموزش و پرورش خوزستان
همچنين محمد تقيزاده، مديركل آموزش و پرورش خوزستان در اين جلسه گفت: اولين اقدام در شوراي آموزش و پرورش خوزستان طرح و بهخوبي دنبال شد، تدوين برنامه يكساله آمورزش و پرورش بود. پس از بررسي چالشهاي آموزش و پرورش استان اين برنامه با 26 شاخص و با محوريت معلم، دانشآموز، اوليا و فضای آموزشی تدوين و به شهرستانها ابلاغ شد.وي افزود: اولين شاخص اين برنامه بيسوادي است؛ استان خوزستان رتبه سوم بيسوادي كشور را با 650 هزار بيسواد دارد. خوزستان، استانی دو زبانه است و با محروميتهاي بسیاری همراه است و به همين دليل توسعه پيشدبستانيها از ديگر برنامههاي آموزش و پرورش استان بوده است، بهطوری که خوزستان در رتبه نخست پذیرش نوآموزان در دوره پيشدبستاني قرار دارد.
مديركل آموزش و پرورش خوزستان با بيان اينكه ارتقا و بهسازي نيروي انساني از ديگر برنامههاي يكساله آموزش و پرورش استان است، گفت: خوزستان، استانی صنعتي است اما توسعه در آن صورت نگرفته است. سالانه 7 هزار متقاضي انتقال نیرو در آموزش و پرورش استان داريم و به همين دليل خدمات رفاهي و درماني فرهنگيان از ديگر برنامههاي ما بوده است.تقيزاده عنوان كرد: برنامه توسعه پنج ساله آموزش و پرورش خوزستان در شوراي آموزش و پرورش استان مطرح شده و با همكاري سازمان مديريت و برنامهريزي در حال آماده شدن است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰