فانی در اهواز : آموزش و پرورش بدون مشارکت همگانی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد

وزیر آموزش و پرورش با تأكيد بر سياست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بدون مشاركت مردم، معلمان، اولياء و خود دانش​آموزان و ساير دستگاه​ها نمي​تواند به نتيجه مطلوب خود برسد.علي​اصغر فاني در جلسه شوراي آموزش و پرورش استان كه بعدازظهر امروز (پنج​شنبه، 7 خردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهاركرد: شوراي […]

وزیر آموزش و پرورش با تأكيد بر سياست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش بدون مشاركت مردم، معلمان، اولياء و خود دانش​آموزان و ساير دستگاه​ها نمي​تواند به نتيجه مطلوب خود برسد.علي​اصغر فاني در جلسه شوراي آموزش و پرورش استان كه بعدازظهر امروز (پنج​شنبه، 7 خردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهاركرد: شوراي آموزش و پرورش استان​ها در دولت تدبير و اميد حداقل ماهي يك‌بار در مراكز استان​ها و شهرستان​ها برگزار مي​شود كه دستاوردهاي بسيار مهمی داشته است.وي به سند تحول آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: سند تحول نظام آموزش و پرورش سال 82 كليد خورد و در سال 91 به تصويب شواري عالي انقلاب فرهنگي رسيد. اين سند مهمترين سند بالادست و جامع​ترين سند آموزش و پرورش است كه رهبري و رياست جمهوري بر اجراي آن تأكيد بسياري دارند.

۲۰۱۵۰۵۲۸_۰۸۵۳۱۹

وزير آموزش و پرورش با بيان اين‌كه نقشه‌راه اجرايي اين سند آماده شده است، تصريح كرد: در سال 93 نقشه راه اجرايي سند تحول آموزش و پرورش تدوين شد و اين نقشه‌راه، مبناي برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش است.فاني با بيان اين‌كه استراتژي ما در دولت يازدهم ارتقاي آموزش و پرورش است، گفت: يكي از سياست​هاي اين استراتژي، ساماندهي و به‌سازي نيروهاي انساني است. آموزش و پرورش يك ميليون نيروي انساني دارد كه از اين تعداد نيرو به خوبي استفاده نشده است و اين نيروها نياز به ساماندهي دارند.

وي با اشاره به این‌که تاكنون وزارت آموزش و پرورش تفاهم​نامه همكاري با 21 دستگاه​ دولتي و غيردولتي را امضا كرده است، بیان‌کرد: معتقديم هم معلم و هم مردم بايد در آموزش و پرورش باشند. همكاري با ساير دستگاه​هاست كه آموزش و پرورش را به نتيجه مي‌رساند.وزير آموزش و پرورش تمركززدايي را از ديگر سياست​هاي اين وزارت دانست و عنوان‌كرد: در سازمان​هاي متمركز، خلاقيت و نوآوري به شدت پايين است. آموزش و پرورش كه سازمان بسيار بزرگي است، بايد به سمت عدم تمركز برود. همچنين تحقق بودجه و افزايش بهره​برداري از اعتبارات، از سياست​هاي ديگر وزارت است. نتيجه اين سياست ارتقاي مديريت آموزش و پرورش است.

فاني با بيان اين‌كه آموزش و پرورش خوزستان به دليل جنگ، نيروي انساني قابل توجهي را از دست داده است، گفت: خوزستان به دليل شرايط جنگ مشكلاتي پيدا كرد و در توسعه آموزش و پرورش نيز عنايت و توجه خاصي به آن نشده و همانند كاري كه براي ديگر استان​ها انجام می‌شد، براي خوزستان هم انجام ​شد، كه اين خطا است.وي در ادامه عنوان كرد: براي حل اين مشكلات در استخدام نيروهاي جدید آموزش و پرورش سهميه ويژه​اي براي خوزستان در نظر گرفته شده است. همچنين به ميزان اعتباراتي كه از بودجه عمراني استان به آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود، وزارت آموزش و پرورش نيز به همان ميزان، اعتبارات ملي در اختيار استان قرار خواهد داد. اين‌ها كافي نيست اما قدمي برای حل مشكلات خوزستان است.

وزير آموزش و پرورش با بيان اين‌كه موافق آن هستم كه معلمانی كه در مناطق داراي مشكلات بدي آب و هوا فعاليت مي‌كنند، دريافتي بيشتري داشته باشند، تصريح‌كرد: همچنين آمادگي اين را داريم تا در خصوص برنامه‌هاي سوادآموزي استان خوزستان هر آنچه كه در حوزه وزارت آموزش و پرورش باشد، اعتبارات آن را تأمين كنيم. اولويت جدي براي توسعه پيش​دبستاني​ها داريم به‌طوری که مناطق تحت پوشش پيش​دبستاني‌ها در كشور طی یک سال از 38 درصد به 53 درصد افزايش يافته است. در توسعه پيش​دبستاني​ها توجه ويژه​اي به مناطق دو زبانه و محروم داریم.فاني با اعلام اين‌كه هنوز شاخص​هاي طرح رتبه​بندي نهايي نشده است، اظهاركرد: دولت در آخرين جلسه سال 93 طرح رتبه​بندي معلمان را با بودجه 1350 ميليارد تومانی برای سال جاري تصویب كرد؛ اين طرح با هدف افزايش انگيزه و مهارت و شايستگي معلمان بوده است. در برخي رسانه​ها نقدهايي بر شاخص​هاي اين طرح مطرح شده است اما اعلام مي​كنيم كه تاكنون هيچ شاخصي نهايي نشده است.

ضرورت تامین اعتبارات ملی جهت ارتقای آموزش و پرورش خوزستان

همچنين اميد حاجتي، رییس سازمان مديريت و برنامه​ريزي خوزستان در اين جلسه با اشاره به مشكلات آموزش و پرورش استان گفت: وضعيت آموزش و پرورش در خوزستان مطلوب نیست و در تخصیص اعتبارات و سرانه پرداختي مدارس نيز مشكلاتی وجود دارد.وي افزود: مبلغ 807 ميليارد ريال به آموزش و پرورش استان اختصاص داده شده كه از اين ميزان 77 ميليارد ريال به مدارس عشاير و 703 ميليارد ريال جهت تكميل و احداث فضاهاي آموزشي در استان اختصاص داده شده است.حاجتی تصريح‌كرد:​ اعتبارات كتاب سلامت در خوزستان تامين شده است. مطالبات آموزش و پرورش نيز پيگيري شده كه تاكنون 112 ميليارد ريال از آن وصول شده است. انتظار داريم كه اعتبارات ملي براي طرح‌هاي پيشنهادي جهت برنامه‌هاي ارتقای آموزش و پرورش استان از جمله برگزاري كلاس‌هاي تابستانه تامين شود.

لزوم در نظر گرفتن امتیاز ویژه برای معلمان و رسیدگی به مدارس خوزستان

همچنين اسماعیل ارزانی‌بیرگانی، فرماندار اهواز در اين جلسه با بيان اين‌كه در شهرستان اهواز 1500 مدرسه وجود دارد، گفت: جمعيت دانش‌آموزي اهواز 200 هزار نفر است كه اين تعداد از جمعيت دانش‌آموزي بسياري از استان‌هاي ديگر كشور بيشتر است.وی افزود: در اهواز مدارس قديمي، كلنگي و فرسوده وجود دارد كه عمر بسياري از آن به 50 سال هم می‌رسد و ما در دوران دانش‌آموزي خود در آن‌ها درس خوانده‌ایم. وضعيت مدارس شهر به شدت نامطلوب است و همچنين كمبود معلم در شهرستان اهواز احساس می‌شود.ارزاني تصريح كرد:​ خواسته اصلي ما اين است كه امتياز وي‍ژه​اي براي معلمان خوزستان در نظر گرفته و به وضعيت مدارس رسيدگي شود.

 

تدوین برنامه یک‌ساله آموزش و پرورش خوزستان

همچنين محمد تقي​زاده، مديركل آموزش و پرورش خوزستان در اين جلسه گفت: اولين اقدام در شوراي آموزش و پرورش خوزستان طرح و به‌خوبي دنبال شد، تدوين برنامه يكساله آمورزش و پرورش بود. پس از بررسي چالش​هاي آموزش و پرورش استان اين برنامه با 26 شاخص و با محوريت معلم، دانش‌آموز، اوليا و فضای آموزشی تدوين و به شهرستان​ها ابلاغ شد.وي افزود: اولين شاخص اين برنامه بي‌سوادي است؛ استان خوزستان رتبه سوم بي‌سوادي كشور را با 650 هزار بي‌سواد دارد. خوزستان، استانی دو زبانه است و با محروميت​هاي بسیاری همراه است و به همين دليل توسعه پيش​دبستاني​ها از ديگر برنامه​هاي آموزش و پرورش استان بوده است، به‌طوری که خوزستان در رتبه نخست پذیرش نوآموزان در دوره پيش​دبستاني قرار دارد.

مديركل آموزش و پرورش خوزستان با بيان اين‌كه ارتقا و به‌سازي نيروي انساني از ديگر برنامه​هاي يكساله آموزش و پرورش استان است، گفت: خوزستان، استانی صنعتي است اما توسعه در آن صورت نگرفته است. سالانه 7 هزار متقاضي انتقال نیرو در آموزش و پرورش استان داريم و به همين دليل خدمات رفاهي و درماني فرهنگيان از ديگر برنامه​هاي ما بوده است.تقي​زاده عنوان كرد: برنامه توسعه پنج ساله آموزش و پرورش خوزستان در شوراي آموزش و پرورش استان مطرح شده و با همكاري سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در حال آماده شدن است.