قاسم یک مدیر بود

نعیم حمیدی : روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ آقای قاسم سعدی مجد از فرزندان خوب و خوش‌فکر ملاثانی از مدیریت آموزش و پرورش باوی استعفا و آقای مرتضی (جاسم) غلامی از جوانان پرانرژی ، دانش محور ، متعهد و خوشنام بعنوان رئیس جدید معارفه گردید. گرچه آمد و شد چهره ها و افراد در مناصب […]

نعیم حمیدی : روز یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ آقای قاسم سعدی مجد از فرزندان خوب و خوش‌فکر ملاثانی از مدیریت آموزش و پرورش باوی استعفا و آقای مرتضی (جاسم) غلامی از جوانان پرانرژی ، دانش محور ، متعهد و خوشنام بعنوان رئیس جدید معارفه گردید.

گرچه آمد و شد چهره ها و افراد در مناصب مدیریتی امر طبیعی و گاهی لازمه تحول و تغییر است اما تجلیل و تکریم مدیران خلاق ، کارآمد و موفق یک ضرورت جدی برای بسط تجربه های مثبت و تکثیر سرمایه های اجتماعی است.

بی‌شک میان عوامل موفقیت سازمان‌ها، مهم‌ترین نقش را مدیریت برعهده دارد و موجب کارایی ، اثربخشی و چابکی سازمان می شود. از سویی نباید فراموش کرد که مدیریت تلفیقی از دانش ، برنامه ، تجریه و بازتاب توانایی ها و ویژگی های ذاتی فرد مدیر می باشد . هر کجا که این مولفه ها پیوند وثیق و عمیق پیدا کنند یقینا روند مدیریت در یک سازمان و نهاد به سمت اهداف طراحی شده‌ حرکت و قرین موفقیت خواهد بود.

الحمدالله در سه دهه اخیر شاهد پرورش و رشد مدیرانی جوان ، کارآمد ، صاحب فکر و خلاقیت در میان طبقه دانش آموختگان و روشنفکران جوان ملاثانی هستیم که هر کدام در حوزه محل فعالیت به الگویی قابل اعتنا برای استان و کشور تبدیل شده اند که می توان به نام هایی چون دکتر جمال فیاضی ، مهندس جمال شیبه ، مهندس علی بدوی ، دکتر نعیم عموری ،‌ دکتر محمد حمیدی ، دکتر احسان صمیمی ، دکتر نعمت نمازی ، قاسم سعدی مجد ، جاسم غلامی ، حافظ منصوری ، لفته میاحی ، دکتر علی حمیدی ، دکتر عباس حسین زاده و …. اشاره کرد که البته ممکن است آمار و ارقام بیش از این باشد اما حافظه بنده به همین اندازه قد می کشد.لذا بسط این تجربه ها و تکثیر این سرمایه ها لازمه گشایش روزنه امید و ترسیم افق روشن برای جوانان و همت مضاعف آنان برای آینده است.

بدون تردید قاسم سعدی مجد در ردیف مدیران موفق نسل سوم پس از پیروزی انقلاب است که باید قدر او را دانست و کارهای بزرگ اش در حوزه تعلیم و تربیت را پاس داشت.

قاسم ، فردی بود که توانست در زمانی کوتاه ( حدود سه سال عمر مدیریتی ) خود را با محیط محل فعالیت و خواسته های سازمانی تطبیق و با تسلط بر کار و اجرای برنامه ها دستاوردهای ارزشمندی را کسب و رکورد خوبی را نسبت به پیشینیان خود در این جایگاه رقم بزند.

افزایش ۳۰ درصدی میزان قبولی های کنکور طی بازه زمانی سه سال اخیر بطوریکه این رقم در ملاثانی بیش از ۴۰ درصد بود و در کنکور سال ۱۴۰۲ تعداد قبولی های شهرستان در مراکز آموزش عالی روزانه بویژه رشته های پزشکی رشد چشمگیری داشت که این شاخص باتوجه به فقدان مدارس غیرانتفاعی و خاص در شهرستان ،‌نبود آموزشگاه های کنکوری و عدم توانایی مالی خانواده برای سرمایه گذاری در زمینه کلاس های کنکوری ، نشان دهنده برنامه ریزی ، تلاش و مدیریت خوب اداره آموزش و پرورش شهرستان و جهت گیری درست آن می باشد.

بالا بودن میانگین معدل دانش آموزان گروه های ریاضی و تجربی پایه دوازدهم شهرستان باوی در امتحانات نهایی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به مدارس دولتی مرکز استان خوزستان شاخص دیگر آموزش و پرورش باوی است که در دوره مدیریت آقای سعدی مجد رقم خورد.

پیگیری و تلاش برای ساخت حدود ۱۵ مدرسه با عدد تقریبی ۱۰۰ کلاس درس و تعمیر و نوسازی ۸۰ واحد آموزشی در سطح شهرستان آنهم طی یک بازه زمانی سه ساله رهاورد مهم و نشان از همت بلند و دلسوزی و پیگری مستمر این مدیر توانمند دارد .البته قاسم ویژگی های دیگری هم داشت که عامل موفقیت او در این زمینه است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

✔️۱-از تنگ نظری و جزم اندیشی گریزان بود و این ویژگی او را همواره نیازمند مشورت دلسوزان و کارشناسان قرار داده بود و از رهنمودها و راهنمایی ها استقبال می کرد.

✔️۲-ریسک مدیریت پذیرفتن در شهرهای کوچک و زادگاه خود را به عشق خدمت و ارائه الگوی بومی موفق به جان و دل خریده بود .گزارش ها ، بدگویی ها و کینه جویی های برخی نتوانست اراده او را متزلزل کند

✔️۳-ارتباط همگانی خود را با همه اقشار حفظ کرده بود و صندلی ریاست باعث فاصله انداختن میان او ،‌مردم عادی ، هم دوره ای ها ، هم کلاسی ها ، هم مسجدی ها و معلمان و دانش آموزان نشد بلکه زمینه ساز تحکیم این روابط شد.

✔️۴-قاسم قدر داشته های خود ، سرمایه های شهر و دیارش را می دانست و به دیدگاه ها و نظرات پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت ارج نهاد تا در پیشبرد کارها و برنامه ها دستگیر و یاریگر او باشد.

پس در یک عبارت می توان گفت ؛ *قاسم یک مدیر بود* . بنده در پایان ضمن پاسداشت همه زحمات و تلاش های جناب سعدی مجد طی ۳ سال مدیریت آموزش و پرورش باوی و عرض خسته نباشید ،‌به برادر عزیزم جناب آقای محمد مهدی (جاسم) غلامی که از نیروهای خلاق و برنامه محور و همچنین با شخصیت اخلاقی جذاب و قابل احترام بابت انتصاب بعنوان مدیر آموزش و پرورش باوی تبریک و شادباش می گویم و برای ایشان آرزوی موفقیت روزافزون دارم و امیدوارم همه فعالان عرصه به یاری او بشتابند تا این مسیر خدمت صادقانه استمرار یابد.