اسماعیلی: با همه وجود از برنامه‌های قرآنی حمایت می‌کنم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح وضعیت ساختاری و بودجه‌ای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ، گفت: از برنامه‌های قرآنی با همه وجود حمایت و پشتیبانی می‌کنم. محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه – ۲۵ بهمن ماه – در مراسم با مدیران معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه با اشاره به ضرورت اصلاح […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح وضعیت ساختاری و بودجه‌ای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ، گفت: از برنامه‌های قرآنی با همه وجود حمایت و پشتیبانی می‌کنم. محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه – ۲۵ بهمن ماه – در مراسم با مدیران معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه با اشاره به ضرورت اصلاح وضعیت ساختاری و بودجه‌ای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از نظر بودجه تاکید کرده‌ام تا همه توقعات بودجه‌ای و برنامه‌ای برآورده شود.وی افزود: برخی خواستار کوچک شدن این معاونت بودند ولی ما معتقدیم حتما باید عنوان قرآن و عترت حفظ شود.اسماعیلی از معاون جدید قرآن و عترت خواست تا گام های موثری برای ترویج فرهنگ قرآنی بردارد و گفت: امیدوارم این فعالیت ها اندوخته ای برای قبر و قیامت ما باشد. البته هر فعالیتی که در جمهوری اسلامی با اخلاص باشد برای انسان مغتنم و جزو باقیات الصالحات است.

تا نقطه اوج فعالیت های قرآنی از نگاه رهبری فاصله داریم

وزیر دولت سیزدهم ادامه داد: در حکمی که به آقای معاف دادم ۱۵ نکته و توقع را آوردم و بنای من همین است که یک سند روشن مانند تفاهم نامه همکاری داشته باشم و هر چند ماه یک بار گزارشی از پیشرفت کارها ارائه بدهند. مثلا بگویند در حوزه آموزش، نوآوری ها چه بوده است. البته کارهای خوبی در حوزه قرآنی انجام شده و هر سال می بینیم که رهبر معظم انقلاب در اولین شب از ماه مبارک رمضان جلسه ای با قاریان و حافظان قرآن برگزار می کند و این مساله اهتمام رهبر انقلاب را نشان می دهد.وی افزود: از نگاه رهبر معظم انقلاب راه زیادی تا نقطه مطلوب داریم و باید این مساله را بپذیریم. از تعداد حافظان قرآن گرفته تا سایر موضوعات قرآنی.

اسماعیلی اضافه کرد: همه نگاه ها این است در این دوره که فضا فراهم است و رئیس دولت به عنوان خادم القرآن عمر خود را در خدمت به قرآن و اهل بیت گذرانده، باید اتفاق های ویژه ای رخ دهد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل شورایی برای هدایت فعالیت های قرآنی در معاونت قرآن خبر داد و گفت: ما چه کاری مهم تر از ترویج قرآن و عترت داریم؟ عترت مبنای وحدت جهان اسلام است و هیچ مسلمانی نیست که عشق و محبت به اهل بیت نداشته باشد و عترت، شعاع نورانیتی است که امروز محل تقریب مسلمانان است و البته ممکن است تفاوتی در دیدگاه ها وجود داشته باشد ولی همه بر وحدت تاکید دارند.وی با اشاره به برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: شورای توسعه مورد اهتمام بنده است و حتی در زمانی که کرونا داشتم، به صورت وبیناری در جلسه شورا شرکت کردم.اسماعیلی از ضرورت ارتباط وزارت فرهنگ با حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما سخن گفت و افزود: نگاه ما به قرآن به صورت جزیره ای نیست و محک موفقیت همه بخش ها در میزان جلورفت برنامه های قرآنی است. در موضوع سینما نیز تلاش می کنیم سال آینده مفاهیم عمیق قرآنی را آموزش دهیم.

تولید فیلم‌هایی با محوریت قرآن حمایت شود

حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی انجام گرفته در سال‌های اخیر، گفت: در دولت یازدهم و زمانی که من مسئولیت معاونت قرآن را داشتم بنده را احضار کردند و گفتند هیچ اراده‌ای برای کار قرآنی در این وزارتخانه وجود ندارد که نتیجه آن را امروز می‌بینیم.وی افزود: تاکنون در بخش‌های آموزش و پژوهش قرآنی کارهای خوبی انجام شده ولی در زمینه جلسات خانگی قرآن باید ۵۰۰ هزار جلسه داشته باشیم ولی کمتر از ۵۰ هزار جلسه در سطح کشور داریم.قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در حوزه سینما کاری کرد که فیلم‌های قرآنی بیشتری داشته باشیم.محمدی خواستار توزیع فعالیت‌های قرآنی در میان معاونت‌های وزارت فرهنگ شد و گفت: یکی از پیشنهادهایی که قبلاً دادم این بود که یک سازمان امور قرآنی برای برپایی نمایشگاه‌های قرآن و مسابقات قرآنی تاسیس شود و امر قرآن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرایط عالی شکل گیرد.

تحقق دولت قرآنی

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: این وزارت خانه تنها وزارتخانه ای است که پسوند اسلامی دارد و امر مسجد، دین، قرآن و عترت در دولت رئیسی یک امر محوری و کلیدی و راهبردی خواهد بود.وی تاکید کرد: وزیر فرهنگ حکمی جامع در ابتدای مسئولیت بنده دادند و ان شاء الله این منویات نصب العین خواهد بود.این استاد دانشگاه ۱۵ خواسته وزیر فرهنگ را به سه قسمت تقسیم کرد و گفت: یکی تحقق دولت قرآنی است که مقام‌ معظم رهبری نیز خیلی پیگیر آن بوده‌اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهم بهمن طی حکمی علیرضا معاف را به عنوان معاون قرآن و عترت این وزارتخانه معرفی کرد و از وی خواست تا در ۱۵ محور به شرح زیر فعالیت های خود را به صورت مستمر و فصلی ارائه دهد:

۱ـ پیگیری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه­ قرآنی به ­ویژه توصیه ­های معظم ­له در دیدارهای سالانه با شرکت کنندگان در مسابقات بین­ المللی و محافل انس با قرآن در زمینه سازی اجرا و تحقق دستورات صریح معظم­ له در ارتقای جامعه قرآنی کشور.

۲ـ تدوین سیاست‌های کلی قرآنی کشور در عرصه ملی و بین‌­المللی با هماهنگی شوراهای عالی و سازمان ­های فعال در عرصه قرآن.

۳ـ ایجاد هماهنگی با دستگاه­‌های فعال در حوزه قرآن کریم به­ ویژه سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی به منظور یکپارچه عمل کردن به سیاست­ های تنظیمی و ابلاغی.

۴ـ صدور مجوز و نظارت بر فعالیت­ موسسه­ های فرهنگی قرآن و عترت(ع) بر اساس دستورالعمل ­های ابلاغی و قانونی.

۵ـ برنامه ­ریزی و نظارت بر آموزش عمومی قرآن کریم.

۶ـ برنامه­ ریزی هدفمند برای برگزاری نمایشگاه­ ها و مسابقات سراسری قرآن کریم.

۷ـ پشتیبانی از مراکز تولید و عرضه آثار و محصولات قرآنی و صدور مجوز برای انتشار ترجمه­ های قرآن کریم.

۸ـ برقراری ارتباط با فعالان و پیشکسوتان قرآنی و حمایت از آن ها.

۹ـ استفاده مناسب از زمینه‌ها و حوزه­‌های اثرگذار معاونت ‌ها و شوراهای وابسته به وزارتخانه با هدف گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه.

۱۰ـ ارتقای سطح آگاهی­ های دینی قشرهای مختلف جامعه با برنامه­ریزی درخصوص سبک زندگی قرآنی و انس جامعه با قرآن و آشنایی با معارف عمیق اهل­بیت (­ع) و ارتباط مستمر با دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی.

۱۱ـ بهره­ برداری مناسب از ظرفیت ارتباطات بین ‌المللی قرآنی برای تعامل با ملت ­های مسلمان و کشورهای جهان اسلام.

۱۲ـ راهبری کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآنی و برنامه ­ریزی در جهت تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی.

۱۳ـ پی­گیری تحقق هنر دینی و قرآنی در همه حوزه­‌های ماموریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارکان دولت و وزارت­خانه ­ها.

۱۴ـ هم­ افزایی مستمر و رو به جلو با نهادهای قرآنی ذیل وزارت­خانه و درون دولت و خارج از دولت.

۱۵- توجه ویژه به گسترش معارف اهل­ بیت­ (ع) هم­پای توسعه فعالیت­ های قرآنی.