فراکسیون‌ سازی با عناوین ملی و مذهبی! / دکتر عباس حیصمی

در روزهای اخیر شاهد انتخاب برخلاف باور عمومی روسای مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی و قضاوت برخی سطحی‌نگران وتعمیم این اتفاق به نتیجه انتخابات پیش روی شوری اسلامی شهر و ریاست جمهوری بودیم. برخی با خیال بازیابی خود و جبران شکست‌های سه ساله اخیر خرسند شده‌اند. نقطه ضعف عمده این برداشت، عدم شناخت و […]

در روزهای اخیر شاهد انتخاب برخلاف باور عمومی روسای مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی و قضاوت برخی سطحی‌نگران وتعمیم این اتفاق به نتیجه انتخابات پیش روی شوری اسلامی شهر و ریاست جمهوری بودیم. برخی با خیال بازیابی خود و جبران شکست‌های سه ساله اخیر خرسند شده‌اند. نقطه ضعف عمده این برداشت، عدم شناخت و درک صحیح از لایه‌های جامعه و تلقی غلط از سکوت معنی‌دار مردم و تفسیرآن در جهت منافع حزبی خود است.

4671_622

این افراد به‌دلیل اعتماد به قدرت و عدم اتکای به مردم، نمی‌توانند تفاوت لابی گری در سایه تطمیع و تخویف خاکستری‌های درون مجلس را با حضور آزاد مردم پای صندوق‌های رای بفهمند. حقیقت وجود سیاسی مردم، همان چیزی است که علی‌رغم همه رد صلاحیت‌های گسترده و بی‌سابقه، در پای صندوق‌های رای، از خود نشان دادند. پیام مردم در پای صندوق‌های رای، که بسیار با انتخاب روسای مجلسین اخیر فاصله دارد، این بود که هیچ معامله و منفعتی بالاتر از مصلحت نظام و رشد و توسعه کشور و رفاه و آرامش عمومی مردم نیست. اما آنچه در تعیین ساختار ریاست و مدیریت مجلسین، صرف‌نظر از شخصیت حقیقی منتخبین محترم نقش داشته، علل و عواملی دارد که شایان توجه و تحلیل واقع‌بینانه و درست است.

آنچه مسلم است کارکرد گفتمان اصلاح، که همانا آرامش و دمیدن روح امید در جامعه و برقراری آرامش مبتنی بر خردگرایی و نفی تندخویی و بداخلاقی و ضرورت انسجام ملی و کمک به دولت و تلاش درجهت رونق اقتصادی و تحقق رفاه مردم، حتی در قالب همین انتخاب روسای مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی کاملا مشهود بود. و شاه بیت گزارش جناب آقای جنتی رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری در نخستین دیدار اعضای محترم جدید مجلس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری، عبارت «آرامش» بود. لیکن صرفنظر از قضاوت در حق ترکیب رئیس و هیات رئیسه مجلس، که امیدوار کننده است، اما صف‌بندی‌های دور از انتظار برخی منتخبین جدید در مجلس شورای اسلامی، حاکی از واقعیات و مخاطرات جدی است که تنها به دو مورد از آنها اشاره می‌شود:

1- در سایه رد صلاحیت‌های گسترده افراد شناخته شده، شجاع و با سوابق انقلابی، موجب شد تا جمع قابل توجهی با هویت سیاسی نامعلوم که حتی در رقابت‌های انتخاباتی رخ‌نمایی سیاسی نداشته وصرفا با اتکا به رای قومی و نگاه محدود منطقه‌ای و وعده و وعیدهای خرد و کلان، به مجلس راه یابند . این واقعیت سبب ایجاد قطب جدیدی در مجلس شده است که بر اثر آن نتوان آینده سیاسی مجلس را، به ویژه درمواجهه با طوفان‌های سهمگین سیاسی داخلی و خارجی پیش‌بینی کرد. لذا جهت‌یابی‌های این دسته از افراد خلق‌الساعه و غیر قابل پیش بینی است و دل بستن به چنین آرایی و ایجاد ساختار اکثریت واقلیت در مجلس، کاذب و خودفریبی است. زیرا چنین ساختاری بنیان لرزان و غیر قابل اعتماد«اهون البیوت»دارد.

2- التزام جریان اصلاح طلبی به اخلاق مداری و عدم استفاده از عناوین و ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی در جهت جلب رای خاکستری(موسوم به مستقلین) مجلس، هر چند شانس حداکثری را از آن‌ها گرفته است، اما از آنجا که با نجابت سعی کردند تا نهادها و ارزش‌های بنیادین اسلام و نظام و انقلاب اسلامی، مانند «ولایت» و دیگر شعائر و مقدسات را وجه‌المعامله برد و باخت سیاسی خویش قرار ندهند، شایان تقدیر و ارج نهادن است.

اما متاسفانه درجهت مقابل مانند همیشه ازمصادره ارزش‌ها و نهادهای بنیادی نظام و انقلاب و تلاش در جهت دوقطبی‌سازی کاذب و خطرناک جامعه بر مبنای نهادها و ارزش‌های دینی وملی، از جمله «ولایت» دریغ ننموده است. متاسفانه تاریخ سیاسی اخیرما شاهد رفتارهایی است که دانسته یا نادانسته، جایگاه‌های رفیع نظام را دستمایه بازی گروه‌ها و دسته‌های سیاسی کرده و آن‌ها در حد مطالبات و خواسته‌های حزبی خود تنزل داده‌اند. متاسفانه این باراین سناریو در مجلس شورای اسلامی و در جریان تسمیه فراکسیون مد نظر خویش به «ولایت» تکرار شد. حال آنکه تسمیه فراکسیون یک جریان سیاسی به یکی از بنیادی‌ترین ارکان نظام، مصداق عینی استفاده ابزاری از این عنوان ملی و دینی و به انحصار گرفتن ارزش‌های انقلاب والقای مفهوم «غیر ولائی» به فراکسیون رقیب سیاسی و ایجاد صف‌بندی خطرناک در یکی از مهم‌ترین قوای جمهوری اسلامی است