سونوگرافیستِ خانم یا ادامه احداث بیمارستان در ملاثانی!

فاطمه الهایی : معروف است که نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و چیزی که در این میان بسیار مهم است، توجه به سلامت زنان است . بر اساس تحقیقات سه دهه اخیر، وضعیت سلامت زنان تاثیر بسزایی بر سلامت فرزندان ، خانواده ، جامعه و محیط پیرامون آن دارد. متاسفانه تمرکز خدمات پزشکی […]

فاطمه الهایی : معروف است که نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و چیزی که در این میان بسیار مهم است، توجه به سلامت زنان است . بر اساس تحقیقات سه دهه اخیر، وضعیت سلامت زنان تاثیر بسزایی بر سلامت فرزندان ، خانواده ، جامعه و محیط پیرامون آن دارد.

متاسفانه تمرکز خدمات پزشکی در کلان شهرها و مراکز استان ها موجب شده تا مردم بسیاری از استان ها و به ویژه مناطق محروم، از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب محروم باشند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۶ سیاست ها و راهبردهای ارتقای سلامت زنان را تدوین و تصویب کرد و یکی از اصول آن، افزایش دسترسی زنان به نیروهای متخصص و استفاده از خدمات مورد نیاز سلامت بود که متاسفانه تا به امروز بخش هایی از آن مغفول مانده و در اکثر شهرستان ها، زنان با مشکل کمبود نیروی پزشکی برای حفظ سلامت و درمان خود مواجه هستند.

یکی از این موارد که در ملاثانی قابل مشاهده است، عدم وجود سونوگرافیست زن است ، اگر چه سونوگرافی خدمتی است که مردان نیز به آن نیاز دارند، اما غالب استفاده کنندگان از این خدمات پزشکی را زنان تشکیل میدهند که در این میان ، نبود پزشک زن متخصص سونوگرافی در شهرستان باوی ، موجب شده تا بیشترخانم های بیمار برای درمان، به تنها سونوگرافیست مرد شهرستان و یا مرکز استان مراجعه نمایند. عده ای نیز به علت نداشتن وضعیت مالی مناسب و مسافت طولانی مجبورند از پیگیری مراحل درمان، منصرف شوند! قطعا اگر سونوگرافیست زن در شهرستان وجود داشته باشد، بسیاری از بانوان با اطمینان و آرامش خاطر به درمان می پردازند.

البته لازم به ذکر است که در شهر ملاثانی، سونوگرافیست زن وجود دارد اما تنها یک روز در هفته (جمعه) حضور پیدا می کند! حقِ جامعه زنان این نیست که در محرومیت به سر ببرند و علاوه بر درد و رنج بیماری، محرومیت های دیگری هم متحمل شوند.

لذا از تمام مسئولین این شهرستان، به ویژه مسئولین شبکه بهداشت و درمان و فرماندار باوی درخواست دارم که ضمن اهتمام جدی به ادامه ساخت تنها بیمارستان این شهرستان، پیگیری و بسترهای لازم را برای تامین پزشکان متخصص و فوق متخصص و سونوگرافیست زن را فراهم نمایند.

با امید به اینکه چتر سلامت بر مردان و زنان شهرستان باوی یکسان گسترانده شود.