مساله محوری و حرکت به سمت تحول

دکتر نعمت الله لویمی: بدنبال نتایج نامطلوب استان در آموزش و پرورش، استاندار محترم خوزستان عنوان نمودند: «نماد عینی و ملموس عملکرد آموزش و پرورش نتایج کنکور است؛ در رتبه بندی های کشوری در همه حوزه ها خوزستان باید رتبه های اول تا ششم را کسب نماید و مدیری که نتواند به این رتبه برسد […]

دکتر نعمت الله لویمی: بدنبال نتایج نامطلوب استان در آموزش و پرورش، استاندار محترم خوزستان عنوان نمودند: «نماد عینی و ملموس عملکرد آموزش و پرورش نتایج کنکور است؛ در رتبه بندی های کشوری در همه حوزه ها خوزستان باید رتبه های اول تا ششم را کسب نماید و مدیری که نتواند به این رتبه برسد مدیر قوی محسوب نمی شود:»
ناکارآمدی در اداره کشور دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عملیاتی بودن سیستم برنامه ریزی کشور است. اگر بدنبال تحول در این حوزه متناسب با تحولات روز بشری هستیم، نیاز است از عملیاتی به سمت مساله محوری ، نتیجه گرایی و نهایتاً رضایت مندی مردم حرکت بکنیم.
در سیستم عملیاتی مسئولین به راحتی سمبل کاری می کنند. مثلاً مدیرکل آموزش و پرورش می تواند حتی ۱۰۰ هزار صفحه گزارش عملکرد ارائه بدهد بدون اینکه مسائل جدی با نتیجه مورد انتظار حل شود.
امروزه کشور نیاز جدی به تغییر سیستم برنامه‌ریزی از عملیاتی به مسئله محوری ، راهبردی و نتیجه گرا داشته و حتی سنجش نهایی عملکردها نیز بایستی نتیجه‌محور و بر اساس میزان تحقق شاخص‌های عینی و انطباق دستاوردها و هزینه‌ها بر همدیگر است و در کنار آن مسئول سازی مدیران نیز ضروری است.
این را فراموش نکنیم هر کار اجرایی بدون پژوهش راهبردی و کاربردی به نتیجه نخواهد رسید در عین حال نیاز به اجماع نخبگانی، گفتمان سازی برای مردم و اقناع مدیران دارد. ضمن اینکه نظارت عمومی (مردم، رسانه ها، مطالبه گران و….) میتوانند نقش تاثیرگذاری در پیشبرد آن داشته باشند.
لذا این رویکرد تحولی جدید در نگاه به عملکرد مسئولین بوده و میتواند با حضور هدفمند نظارت های عمومی ، نتایج ملموسی به دنبال داشته باشد.