آقای استاندار ، از آموزش و پرورش خوزستان چه خبر؟

 توفیق ساکی : اخیرا استاندار خوزستان در مراسمی اظهار داشت که باید راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از مهاجرت معلمان و ضرورت ماندگاری این قشر تلاشگر و کم توقع در استان ، جستجو کرد.حسینی محراب همچنین پیرامون توزیع عادلانه امکانات اضافه کرد، که در هنرستان های استان ابزار و تجهیزات لازم در اختیار دانش اموزان قرار […]

 توفیق ساکی : اخیرا استاندار خوزستان در مراسمی اظهار داشت که باید راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از مهاجرت معلمان و ضرورت ماندگاری این قشر تلاشگر و کم توقع در استان ، جستجو کرد.حسینی محراب همچنین پیرامون توزیع عادلانه امکانات اضافه کرد، که در هنرستان های استان ابزار و تجهیزات لازم در اختیار دانش اموزان قرار گیرد.
رییس شورای عالی اموزش و پرورش استان در مراسم دیگری از زاویه دیگری در رابطه با اموزش و پرورش اظهار می کنند که نماد عینی و ملموس عملکرد آموزش و پرورش نتایج کنکور است.وی در ادامه تاکید می کند ؛ مدیری که نتواند به این رتبه برسد(رتبه های اول تا ششم)مدیر قوی محسوب نمی شود.

طبق بررسی های صورت گرفته و آمار اعلام شده،میزان پذیرش دانشگاهی دانش اموزان در رتبه های ۲رقمی،امسال به ۵۴نفر تقلیل یافته در حالی که سال قبل و با مدیریت مجموعه قبلی این رقم،۹۵ نفر اعلام شده بود.

براساس داده های موثق معدل استان در قبولی سال اخر متوسطه دوم (دیپلم)سال تحصیلی ۱۴۰۱/۱۳۰۳ نسبت به سال گذشته ۱/۵ الی ۲نمره کاهش یافته است.
رتبه کلی اموزش و پروش نیز که در قعر جدول بین استان های کشور قرار دارد.
به استناد سخنان مدیریت ارشد استان که در مقدمه نگاشته شد و بعنوان یک شهروند و معلم،چند سوال را مطرح می نمایم که انتظار می رود به این سوال ها جواب قانع کننده و ملموسی داده شود.

اکنون باید دید از نظر ریاست محترم شورای تامین استان علت افت ۴۸درصدی آمار دو رقمی قبولی های کنکور امسال نسبت به کنکور سال قبل چه عامل یا عواملی می تواند باشد؟آیا ضعف مدیریت استانی و مناطق در این افت دخیل است؟

با توجه به اظهارات منقول از جنابعالی،اگر دلیل مهم این افت همان ضعف سازماندهی و فقدان برنامه مدیران استانی و شهرستانی باشد،آیا می توان به مجموعه این مدیران استانی و شهرستانی جهت رسیدن به رتبه های قابل قبول و اعلامی از سوی جنابعالی(اول تا ششم) در سال آینده امیدوار بود و به این رتبه ها دست یافت؟

کسب معدل بالاتر در قبولی سال اخر متوسطه دوم و اصلاح معدلی که ۲نمره نسبت به سال قبل افت نموده است،امکان پذیر خواهد بود ؟تا کنون چه اقدام عملی برای حفظ و ماندگاری معلمان مخصوصا پیشکسوتان و نیروهای مجرب این سازمان انجام گرفته است؟ ایا از برخورد و حذف منتقدین درون سازمانی اطلاع دارید؟
آیا از فقدان روح مشارکت در سلسله مراتب مدیریت استانی و حذف یک قومیت اصیل و عمده از سمت های مختلف در نهاد استانی اموزش و پرورش اطلاع دارید و اینکه تعداد انها کمتر از انگشتان یک دست انهم در سمت کارشناس جز در اداره کل رسیده است؟ از سویی همین تعداد کمتر از انگشتان یک دست زیر فشار استعفا و یا تغییر قرار دارند؟ آیا جناب استاندار از شیوه مدیریت مناطق اهواز بعنوان تابلوی اموزش و پرورش استان با خبر هستند؟ آمار اموزشی مناطق چهارگانه شهر اهواز در موضوعات و مقاطع مختلف چگونه است؟

طبق تحقیقات یک دانشگاه معتبر بین المللی،۷۰درصد راندمان و پیشرفت در هر ساختار و سیستمی و بازدهی مناسب آن مجموعه مستقیما به نوع نگاه مدیر آن سیستم مرتبط است.

لذا این نگاه می تواند عامل اصلی پیشرفت و توسعه و آرامش افراد زیر مجموعه و کارایی بهتر آنها شود و یا برعکس می تواند به پسرفت و از دست دادن انگیزه و نگرانی و تشویش در کارمندان و افت شدید شود.

به نظر میرسد که با بررسی امار و اقدامات یکسال اخیر مدیریت در آموزش و پروش خوزستان و برخی مناطق و عملکرد بی برنامه،نگاه حذفی و شخصی، حضور تفننی و دلبخواهانه در محل اصلی ماموریت خود، اشتغال به امور جنبی از جمله هدر رفت وقت متعلق به تعلیم و تربیت جهت رایزنی های ابقا یا انتصاب ،بزرگتر نمودن دفاتر مدیریت خود جهت تفاخر،تبعیض در توزیع امکانات و سو استفاده شخصی در نوع توزیع امکانات آموزشی،حذف نیروهای کارآمد کارشناس ،نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش،گسترش پدیده رانت برای برخی متولیان،کوته فکری،برخوردهای مستمر با پرسنل زبده از جمله عواملی است که دخالت و رسیدگی عاجل عالی ترین مقام استان را می طلبد تا شاید این نهاد مهم بتواند در مسیر برنامه های ایشان که همانا رسیدن به رتبه های برتر ملی می باشد،منتهی شود.در آینده در اینباره با نگاه به شهر اهواز بیشتر خواهیم نوشت.