انواع مطالبه گری

یاسین صیادی : شاید این سئوال در ذهن خیلی از پیگیران و فعالان اجتماعی و سیاسی پیش آید که انگیزه و هدف منتقدین و یا موافقین وضع حال و حاضر در سپهر سیاسی و اجتماعی منطقه چیست . چرا بعضی از فعالان منطقه از رئیس یا مدیر یا نماینده یا هر شخصیتی که به نوعی […]

یاسین صیادی : شاید این سئوال در ذهن خیلی از پیگیران و فعالان اجتماعی و سیاسی پیش آید که انگیزه و هدف منتقدین و یا موافقین وضع حال و حاضر در سپهر سیاسی و اجتماعی منطقه چیست .

چرا بعضی از فعالان منطقه از رئیس یا مدیر یا نماینده یا هر شخصیتی که به نوعی در کانون قدرت قرار دارد ، انتقاد و یا سئوال دارند . اعلان نارضایتی میکنند . و یا بطور کلی عملکرد مسئولان را زیر نظر قرار داده و مدام سئوال و انتقاد دارند . ؟
*بعضی از انتقادکنندگان اهداف خاص دارند و تا مطلب خاص خود را بدست نیاورند به مطالبه گری ادامه میدهند . مانند کسانی دنبال پست هستند و یک امتیاز شغلی خاص .
*بعضی دیگر مطالبه گری عام دارند و انگیزه آنها از مطالبه گری رسیدن به اهداف عمومی می باشد . مانند : تستطیح اراضی کشاورزان ، احداث جاده ، اشتغال بیکاران و ..،
و برخی منتقدان با دو گروه بالا خط مشئ تقریبا متفاوت و در عین حال شبیه هم نظر دارند . آنها قصد دارند هر دو پروژه را برای خود تامین کنند . یعنی هم هدف عمومی را دنبال میکنند و هم هدف خصوصی را مد نظر دارند . مانند گروهی که دنبال تحقق ماده ۴۷ اشتغال بیکاران بومی در شرکتها و ادارات منطقه . و یا مانند مطالبه گران اصناف یکی از مشاغل .

با توجه به موارد فوق نتیجه میگیریم مطالبه گران با هر انگیزه ای که در گروه فوق قرار بگیرند ، نشاط آنها منطقی و مشروع و قانونی است و هیچکس نباید مطالبه گری آنها را به باد انتقاد بگیرد . و یا زیر سئوال ببرد .

و بالاخره هر مطالبه گر و یا منتقدی که چنانچه به خواسته خود برسد ، نباید در مقابل منتقدان و یا مطالبه گرانی که هنوز از نشاطهای انتقاد آمیز خود نتیجه نگرفته اند قرار گیرد . و برای حمایت و تقویت اصحاب قدرت سینه سپر کند . زیرا صاحبان سلطه خود بر اوضاع مسلط اند و قدرت کافی برای دفاع از خود را دارند .