نگاهی گذار به مراسم افتتاحیه نمایشگاه واقعه جهاد مردم عرب خوزستان

دکتر لفته منصوری : در خصوص این نمایشگاه و رونمایی از کتاب آقای عبدالله طرفاوی نکاتی چند قابل تأمل است. ۱- غیبت آیت الله ها بویژه نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز، خصوصا آیت الله حیدری که با کتاب حماسه جاوید حق احیای این […]

دکتر لفته منصوری : در خصوص این نمایشگاه و رونمایی از کتاب آقای عبدالله طرفاوی نکاتی چند قابل تأمل است.
۱- غیبت آیت الله ها بویژه نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز، خصوصا آیت الله حیدری که با کتاب حماسه جاوید حق احیای این واقعه را در دهه هفتاد شمسی دارد تا آیت الله فرحانی در همان دهه در هنگامه ی مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کننده نخستین همایش علمی، فرهنگی و هنری این رخداد تاریخی بود تا آیت الله کعبی که یار لشکر آبادی نویسنده کتاب و دیگر بزرگان برای من عجیب و غریب است و حقیقتا جای پیگیری و پرسش دارد.
۲- عدم حضور استاندار خوزستان که چندی پیش حتی برای راه اندازی کارگاه *تعمیر کولر* یک موسسه جهادی برای مستمندان حاضر شده بود، در این جلسه غیبت داشت و قرائت پیام ریاست جمهوری را به معاونش سپرد.
۳- عدم حضور فرماندهان نظامی و انتظامی به دلیل قرابت موضوعی جهاد عشایر عرب با رسالت دفاعی آنها کاملا محسوس بود.
۴- بسیاری از خبرنگاران و روزنامه نگاران و بویژه افراد برجسته رسانه های گروهی غایب بودند.
۵- حمایت شرکت های دولتی و خصوصی از این همایش برجسته بود، نمی دانم این برای پر کردن سیاهه ی بنر اسپانسرها بوده یا واقعا کمک کردند، اگر واقعا کمک کردند چرا مدیران عامل آنها حضور پیدا نکردند.
۵- اگر نگویم که بعد ملی گرایانه این همایش بر بعد دینی و انقلابی اش چربید، واقعا برجسته و پر رنگ بود، بویژه در حرکت نمادین و زیبای آقای طرفاوی در نشستن و بوسیدن پرچم ایران و نیز فقرات اجرای دکتر کیوان لطفی و سرود حماسی عربی که مشحون از مفاهیم و استعارهای ملی بود و سخنرانی علی شمخانی.
۶- به نظر من در دیدگاه عمومی مدیران در انتساب جهاد عشایر صرفا فقط به عربها تردید وجود دارد، یا نگران هستند که این هویت طلبی عربها منجر به نتایج دیگری شود، اما واقعا این رویداد با تمامی متن و بطن ش در ظل و ذیل گفتمان اسلام انقلابی و نظام جمهوری اسلامی است و چرا این فرض یا فرضیه در ذهن برخی از مسئولان و مدیران خطور می کند، باعث تعجب و حیرت است.
۷- متاسفانه هنوز به کتاب جناب عبدالله طرفاوی دست نیافتم ولی پیشنهاد می کنم این کتاب توسط اهل فن مورد نقد و بررسی قرار بگیرد تا از این طریق حقانیت این رخداد تاریخی و انتساب آن به عربها روشن گردد.
۸- حضور شورانگیز مردم از زنان و مردان و بویژه جوانان فارغ از غیبت مدیران هم امید آفرین است که آگاهی های عمومی و هویت طلبی دینی (شیعی) و انقلابی و ملی را برجسته می کند و هم شکاف مدیران / مردم را عیان می سازد.
۹- آقای طرفاوی در ضمن سخنانش از آقای شمخانی و شهاوند به عنوان نمایندگان دولت حاضر در جلسه درخواست می کند که *یک روز در تقویم ملی به عنوان روز مقاومت مردم عرب خوزستان نامگذاری شود* و عجیب این است که ریاست محترم جمهور در پیامش هم این درخواست را از *دست اندرکاران* می کند!
۱۰- انتشار تمبر رخداد جهاد عشایر عرب خوزستان توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدام قابل ستایش است.