روابط ایران و عربستان در پرتو اعتماد متقابل و شرایط جدید منطقه و نظم نوین جهانی – ۱

سیدشریف موسوی آل سیدعرب : ثبات و استقرار امنیت پایدار هر کشور برآیندی از کارکردهای مطلوب عناصر و متغیرهای متادخل و تاثیر گذار ( سیاسی – اقتصادی -فرهنگی – زیست محیطی و حقوق بشر و… ) در مروادات و روابط سیاسی هرکشور میباشد . به عبارتی دیگر اختلال و نابسامانی هریک از این عناصر موثر […]

سیدشریف موسوی آل سیدعرب : ثبات و استقرار امنیت پایدار هر کشور برآیندی از کارکردهای مطلوب عناصر و متغیرهای متادخل و تاثیر گذار ( سیاسی – اقتصادی -فرهنگی – زیست محیطی و حقوق بشر و… ) در مروادات و روابط سیاسی هرکشور میباشد .
به عبارتی دیگر اختلال و نابسامانی هریک از این عناصر موثر در ایجاد امنیت موجب ایجاد تنش در روابط کشورها که خود موجب ظهور و بروز اسیب ها و تهدیدات امنیتی می شود و هر کشوری را با محیط پیراموان دچار بحران می سازد . بتظر اینجانب مهم ترین عنصر اثر گذار برای ایجاد نظم و حفظ امنیت داشتن یک رابطه برد -برد با همه کشورها و قدرتهای نظم جهانی و علی الخصوص همسایگان می باشد . توجه به این نکته ضروری بسیار مهم است که هدف از ایجاد و داشتن رابطه حسنه و بدور ازتنش با کشورها و قرار گرفتن در نظام بین الملی، حفظ امنیت چه در بُعدداخلی و خارجی است لذا کشورها با استفاده از ظرفیتها و امکانات همدیگر در یک چارحچوب مشخص نسبت به کاهش هزینه های تامین امنیت خود و افزایش اقتدار و عزت منطقه ای و بین الملی گام برمی دارند . این مقدمه می تواند برای ورود به بحث و کالبد شکافی این ارتباط شاکله و شالوده اصلی ارائه تحلیل باشد .