چه تفاوتی میان بود و نبود شورای شهر کوت عبدالله وجود دارد ؟!

دوستی از دوستان کارونیم به من گفت: چرا در مورد مظلومیت و محرومیت کوت عبدالله خصوصاً در رابطه با کشمکشهای حاکم بر شورای شهر آن چیزی نمی نویسی؟! گفتم که من به دلایل عمدتاً شخصی از جمله اعطای فرصت یک ساله به مجموعه شورا، بطور کلی این موضوع را به آینده واگذار کرده بودم. اکنون […]

دوستی از دوستان کارونیم به من گفت: چرا در مورد مظلومیت و محرومیت کوت عبدالله خصوصاً در رابطه با کشمکشهای حاکم بر شورای شهر آن چیزی نمی نویسی؟! گفتم که من به دلایل عمدتاً شخصی از جمله اعطای فرصت یک ساله به مجموعه شورا، بطور کلی این موضوع را به آینده واگذار کرده بودم. اکنون و برغم گذشت یک سال از عمر شورای منتخب هیچ اتفاق مثبت که مبین فعالیت رو به جلو و مثبت این نهاد انتخابی باشد نه تنها مشاهده نشد بلکه دو دستگی و اختلاف نظر، راه را بر هر گونه فعالیت معمولی و روتینی در شهرداری آن شهر بسته است.

تجربه یک سال گذشته شورا در عدم تحقق شعارها و باز ماندن از ادای کمترین وظایف راه را بر نقدهای همه جانبه و بدون پروای این نهاد عاجز و وامانده هموار نموده و لازم است تک تک منتخبان بابت تضییع فرصت یکسال گذشته به چالشی مسئولانه کشیده بشوند؟ همه آنها در برابر مردم و افکار عمومی مسئول هستند و باید توضیح دهند که در یک سال گذشته کدام طرح یا برنامه ی اصلاحی جهت پیشبرد عمران و توسعه خدمات شهری را در دستور کار خود قرار داده و در مسیر رفاه مردم ساکن در آن شهر محروم گام برداشته اند؟ باید توضیح دهند که دلیل دو دستگی آنها، امور فنی مرتبط به صلاحیت های قانونی بوده یا موضوع جنبه انتفاعی، سلیقه ای و شخصی دارد؟ بگویند که در سایه وجود یک ساله شان در شورا، درجه عمران و انجام پروژه های زیربنایی پیشرفت داشته است یا با پسرفت مواجه شده است؟ آیا اعضای شورا، امانتدار واقعی کسانی که به آنها رای داده اند، بودند و از منافع آنها در زمینه حداقل خدمات شهری دفاع کرده اند؟ اساساً نظارتی بر فعالیتهای مرتبط به نحوه هزینه و سایر امور مرتبط را داشته و در این راستا چیزی در خاطر دارند یا این وظیفه حیاتی در میانه ی بده بستانهای احتمالی فراموش شده است؟

اینها همه سئوالاتی است که راه را بر روشن شدن صحنه تاریک و نحوه عمل و تعامل با شهرداری طی یک سال گذشته از سوی این نهاد انتخابی باز می گذارد. بطور بدیهی اگر نسبت عدم عمل به وظایف و ضرر و زیان این مجموعه منتخب بیش از فواید آن باشد، قطعا و بحکم قانون انحلال آن تنها راه پیش پای خواهد بود. انحلال شورا یک انتخاب مطلوب نیست اما در فرض ادامه نقض غرضها و خارج شدن مستمر شورا از حیز انتفاع همچنین بی اعتنایی مطلق به رای مردم، قطعا نبودنش بر بودنش ارجحیت خواهد یافت. در این یاداشت از کنار بسیاری از حواشی و نکات ریز و درشت مربوط شورا و شهرداری کوت عبدالله می گذریم و مابقی سخن را به شماره های بعد واگذار می کنیم. با امید به اینکه اعضای شورا پاسخگوی سئوالات مندرج در این مقال باشند، اولین سخنمان را به پایان می بریم..

علی عبدالخانی روزنامه نگار
پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷