ظرفیت‌ های عظیم بدون استفاده در دشت‌ آزادگان و هویزه

زاهد فردوس پناه : استفاده از مزایا و‌ ویژگی‌ها مرز در دو شهرستان دشت‌آزادگان و هویزه مغفول مانده یا آنچنان که باید استفاده نشده است. نکته کلیدی در جهت فعال شدن تجارت مرزی و بازارچه‌های مرزی وجود تولید است. چندین سال است که در تمام کشور بر تولید تاکید بسیار می‌شود اما در دو شهرستان […]

زاهد فردوس پناه : استفاده از مزایا و‌ ویژگی‌ها مرز در دو شهرستان دشت‌آزادگان و هویزه مغفول مانده یا آنچنان که باید استفاده نشده است. نکته کلیدی در جهت فعال شدن تجارت مرزی و بازارچه‌های مرزی وجود تولید است.

چندین سال است که در تمام کشور بر تولید تاکید بسیار می‌شود اما در دو شهرستان تا چه میزان تولیدی انجام می‌شود؟ چرا باید از هزاران کیلومتر دورتر از مرز، یک کارگاه تولیدی یا کارخانه کوچک محصولی ساده‌ای را تولید کند و سپس با طی این مسافت به مرز رسیده و صادرات می‌شود؟

این در حالی است که منطق اقتصادی ایجاب می‌کند که در نزدیکی همان مرز واحدهای‌ تولیدی قوی و بسیار ایجاد شود و نیاز صادرکنندگان را فراهم کند. اما متاسفانه در حال حاضر حمایت خوبی از صنعتگران در شهرک‌ صنعتی دشت‌ آزادگان و هویزه صورت نگرفته وبهمین دلیل در وضعیت مناسب و خوبی بسر نمی‌برد و توجه‌ خاصی به این مساله مهم وکلیدی نمی‌شود.

تقویت واحدهای صنعتی کوچک و زودبازده، نقطه کلیدی و مهمی است که مغفول مانده است که می‌تواند مساله اشتغال را تاحدودی حل کند و و همچنین با تقویت اقتصاد افراد منطقه هزینه خیلی از امورات اجتماعی وفرهنگی منطقه را تولید کنندگان متمکن مادی مساعدت خواهند داشت از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت مرز و صادرات، اقتصاد منطقه را رونق دهد.

از طرف دیگر در دشت‌آزادگان و هویزه میادین نفت و گاز و تاسیسات وابسته گسترده و بسیاری وجود دارد که با وجود مصوبه اولویت خرید بومی، می‌توان موارد مورد نیاز این واحدهای عظیم و پر سود از واحد صنعتی بخش خصوصی این دو شهرستان تامین شود، اما متاسفانه تاکنون توجه جدی به توسعه تولید و صنعت در منطقه نشده است و از ظرفیت نفت و گاز، همچون مرز بدون استفاده قرار گرفته است.

به زبان ساده اکنون دو بازار مهم و پر سود در مجاورت شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه وجود دارد که یکی مرز و دیگری صنایع نفت و گاز است اما کدام کالای تولیدی منطقه توسط بازارچه صادر شده است؟
کارگاههای تولیدی کوچک در چه نقطه ای از مرز و میادین نفت وجود دارد ؟
دست کدام صاحب ایده ای جهت تجاری سازی محصول خود در وزارتخانه یا سازمانها وادارات جهت تحقق افکار گرفته شده است ؟
و چندین سوال دیگر …اینها سوالاتی هستندکه باید در مورد آن بسیار فکر کرد و از متولیان امر مکررا پرسید. چرا در تمام این‌ سال‌ها مزیت بازارچه مرزی در چرخه صادرات وتولیدات منطقه و فراهم آوردن فرصت‌های شغلی دیده نشده است؟

این تعداد از شرکت‌های نفتی با خرید موارد مصرفی متعدد در منطقه وجود دارد، اما کدام قلم کالا مانند ملزومات یکبار مصرف ساده ،آب معدنی،کنسروهای مورد نیاز یا موارد دیگر در شهرستا‌ن‌های دشت آزادگان یا هویزه تولید می‌شود؟

در این خصوص با نظارت صحیح و دقیق و از طرفی دیگر مدیریت کارآمد، می‌توان اقدام موثر و مثبتی برای دشت‌آزادگان و‌ هویزه و یا حتی برای تمام استان انجام داد، به شرط آن‌که واقعا باوری جهت تقویت اقتصاد این منطقه و کاهش مشکلات ساکنان وجود داشته باشد.