آیت الله حیدری : حویزه و مردم آن در طول تاریخ، نقش مهمی در انتشار تشیع، در ایران داشتند

حویزه و مردم آن در طول تاریخ، نقش مهمی در انتشار تشیع، در ایران داشتند. جشنواره حویزه الصمود ( مقاومت حویزه) به مناسبت سالروز آزادسازی شهرستان حویزه از چنگال رژیم بعثی در دوران جنگ تحمیلی با حضور آیت‌الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، علما، بزرگان عشایر و مردم ولایتمدار حویزه، […]

حویزه و مردم آن در طول تاریخ، نقش مهمی در انتشار تشیع، در ایران داشتند. جشنواره حویزه الصمود ( مقاومت حویزه) به مناسبت سالروز آزادسازی شهرستان حویزه از چنگال رژیم بعثی در دوران جنگ تحمیلی با حضور آیت‌الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، علما، بزرگان عشایر و مردم ولایتمدار حویزه، شامگاه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهرستان حویزه برگزار شد.

آیت‌الله حیدری، ضمن درود بر روح پر فتوح شهدای جنگ تحمیلی و بزرگداشت سالروز آزادسازی حویزه از چنگال رژیم بعثی در خصوص مردم ولایتمدار و شهید پرور حویزه گفت: حویزه شهر اهل جهاد، شهادت، ادب، غیرت و عفاف است. اهالی این شهر با دلهایی پر از ایمان، شجاعت و غیرت دو بار این شهر را از دستان ارتش صدام آزاد ساختند که بار اول در اوایل جنگ تحمیلی بود و بار دوم که این شهر به مدت بیش از یک سال و نیم در حصر این رژیم قرار داشت، با رشادت‌های قهرمانان حویزه، خوزستان و کل ایران، باز پس گرفته شد.

وی در ادامه گفت: خصوصیت بارز این جشنواره این است که کاملا مردمی و به همت مردم حویزه برگزار شده است و این مسئله بیانگر ولایتمداری، اخلاص، وفاداری این مردم به اسلام، وطن و شهدا است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان در ادامه به تشریح تاریخ مردم حویزه تاثیر آنها بر امتشار تشیع در ایران پرداخت و بیان داشت: مردم حویزه، قرن ها است که در مسیر اسلام، تشیع، جهاد و شهادت طلبی پیشرو بوده اند. البته که اساس این شهامت و شهادت طلبی، برپایی اینگونه مراسم و نشستن پای منبر علمای بزرگ این منطقه بوده است.

وی در ادامه افزود: در ایران، اولین منطقه ای که در آن حکومت شیعی تشکیل شد، و طی قرن‌ها ادامه پیدا کرد، حویزه بود. بار اول در سال ۳۷۰ ه.ق توسط دبیس اسدی تشکیل شد.

آیت‌الله حیدری در ادامه با اشاره به اینکه قبل روی کار آمدن صفویان به مدت ۷۰ سال در این منطقه حکومتی شیعی و مستقل تشکیل شده بود گفت: این حکومت توسط سادات مشعشعی تشکیل شد و با ساخت حوزه علمیه حویزه، به مرکزی برای پرورش علمای بزرگ شیعه و انتشار مذهب شیعی در تمام ایران تبدیل شد که بسیاری از علمای بزرگ شیعه از همین حوزه علمیه حویزه به جهان اسلام معرفی شدند.