مراسم بزرگداشت یکصد وهفتمین سالگشت جهاد مردم عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس در حمیدیه برگزار شد

مردم عرب خوزستان در صد و هفتمین سالگرد واقعه جهاد با نیروهای استعمارگر انگلیسی، پاسداری از مرزهای ایران اسلامی را افتخار تاریخی خود عنوان کردن.مراسم بزرگداشت ۱۰۷ سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان علیه نیروهای استعمارگر انگلیس، امروز با حضور شیوخ و بزرگان قبایل عرب خوزستان و جمعی از مسوولان برگزار شد. شرکت کنندگان در این […]

مردم عرب خوزستان در صد و هفتمین سالگرد واقعه جهاد با نیروهای استعمارگر انگلیسی، پاسداری از مرزهای ایران اسلامی را افتخار تاریخی خود عنوان کردن.مراسم بزرگداشت ۱۰۷ سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان علیه نیروهای استعمارگر انگلیس، امروز با حضور شیوخ و بزرگان قبایل عرب خوزستان و جمعی از مسوولان برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مراسم ضمن گرامیداشت شهدای این جهاد، آمادگی خود را برای دفاع از مرزهای ایران اسلامی در برابر هرتجاوز خارجی اعلام کردند و آن را مسوولیت و افتخار تاریخی خود دانستند.

در سال ۱۲۹۴ و در زمان جنگ جهانی اول، پس از فتوای مراجع نجف، قبایل عرب خوزستان علیه قوای انگلیس که از جنوب وارد ایران شده بودند، در غرب اهواز جهاد کردند که به “حرب المنیور” شناخته می‌شود.پیش از این نیروهای انگلیس به کشور عراق لشکرکشی و بصره و فاو را کشور اشغال کرده بودند.

در جریان نبرد عشایر قهرمان عرب با قوای انگلیسی تعداد زیادی از نیروهای انگلیسی کشته و در یکی از مراحل ۵۰۰ نفر از عشایر عرب نیز به شهادت رسیدند و در پی آن، قوای متجاوز انگلیس تا روستای مرید از توابع خرمشهر عقب‌نشینی کردند. این پیروزی‌ها در شرایطی بود که دولت مرکزی ایران اعلام بی‌طرفی کرده بود.

آیت الله محسن حیدری آل‌کثیر عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این جهاد عمل به فتوای مرجعیت بود، اظهار کرد: بعد از اشغال جنوب عراق، نیروهای انگلیسی برای ورود به خوزستان با مشکل بزرگی به نام جهاد عشایر روبرو شدند که در آن هزاران تن از مردم این استان برای بیرون راندن آنها و اطاعت از فتوای مرجع آن وقت بسیج شدند.

وی با اشاره به پشتوانه دینی و مذهبی مردم برای مقابله با نیروهای بریطانیا بیان کرد: عشایر بعد از صادر شدن فتوای مرجعیت برای جهاد با ابتدائی ترین سلاح ها چون چوب و شمشیر و لکن با یک پشتوانه دینی و مذهبی علیه اشغالگران قیام کردند.

وی افزود: انگلیس برای تاسیس شرکت های نفتی و تفکیک و تجزیه امپراطوری عثمانی و اعمال استعمار خود در جنوب ایران و عراق، خوزستان را بهترین نقطه شروع فعالیت های خود می دانست ولی فکر مبارزه و جهاد مردم خوزستان به ذهن هیچ یک از فرماندهان آن وقت ارتش بریطانیا خطور نمی کرد.

آیت الله حیدری اظهار کرد: نیروهای بریتانیا در چهار محور شامل از جمله زرگان، سوسنگرد و شادگان با نیروهای جهادی روبرو شدند و با شلیک توپ های این ارتش اشغالگر به سمت مردم و خانه های اطراف، صدها تن از مردم خوزستان را به شهادت رساند.

وی ادامه داد: بعد از شکست موقت بریتانیا، جهادگران توانستند آنها را تا رودخانه کارون رانده و بسیاری از نیروهای ارتش را در این نهر غرق کنند.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیگر محور جنگ جهاد عشایر گفت: در محور دوم جنگ جهاد عشایر، منطقه زرگان نیز شاهد دلاوری و فداکاری مردمی بود که برای عدم پیشروی نیروهای انگلیسی، لوله های نفت را منفجر کردند و آنجا نیز ۵۰۰ نفر از جهادگران به شهادت رسیدند.

آیت الله حیدری ادامه داد: در محور سوم یعنی شادگان، مردم به رهبری شیوخ بنی کعب و جابر بن سید مشعل الشوکی و در محور چهارم یعنی در سوسنگرد، قبائل بنی طرف، بنی ساله، خزرج، حیادر و دیگر طوایف، علیه نیروهای انگلیسی متجاوز و نیروهای کمکی از هند مبارزه کردند.

وی با اشاره به عدم توجه به این واقعه در عهد پهلوی تصریح کرد: در دوره پهلوی، هیچگونه سخنی از این واقعه به میان نیامده و این دلیل بر مغایر بودن جهاد قهرمانان عشایر با سیاست های ملوک پهلوی است ولی بعد از روی کار آمدن جمهوری اسلامی هر سال بر تمرکز و توجه به این واقعه تاریخی بزرگ افزوده می شود.وی حرف های ناگفته از این حادثه را بسیار دانست و گفت: بعد از صد سال از وقوع این جهاد و اثرات مثبتی که در پی داشت، هنوز هم حرف های ناگفته بسیاری در این رابطه وجود دارد.

آیت لله حیدری افزود: بعد از تقدیم پرچم مزین به سه شعار اسلامی نیروهای جهادی این جنگ به مقام معظم رهبری، ایشان این جهاد را بزرگ وصف کرده و دستور نگهداری از آن در موزه امام رضا را صادر کردند.

وی در پایان گفت: وفاداری مردم خوزستان به این خاک و کشور بارها در دوره های مختلف تاریخ اثبات شده که جهاد عشایر و ۲۲هزار شهید دفاع مقدس نمونه هایی از این ایثار و گذشت است.

پرچم جهاد اسلامی عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس در شهریور ۹۸ در موزه‌ آستان قدس رضوی رونمایی شد.یادمان شهدای جهاد عشایر عرب در ۱۵ کیلومتری غرب اهواز در گمبوعه واقع شده است.