نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد:رفع کار ناپسند تجسس نیاز به فرهنگ ‌سازی دارد

تجسس در زندگی افراد عواملی دارد که از جمله آن عوامل ضعف ایمان و حسادت افراد است که باید این دو امر مورد ارزیابی قرار گیرد و برای رفع آن راهکارهای لازم ارائه شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج ،با بیان این‌که «حریم خصوصی افراد از نظر اسلام یک مکان امن است» اظهار کرد: حریم خصوصی از […]

تجسس در زندگی افراد عواملی دارد که از جمله آن عوامل ضعف ایمان و حسادت افراد است که باید این دو امر مورد ارزیابی قرار گیرد و برای رفع آن راهکارهای لازم ارائه شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج ،با بیان این‌که «حریم خصوصی افراد از نظر اسلام یک مکان امن است» اظهار کرد: حریم خصوصی از نظر اسلام بالاترین جایگاه را دارد و در آیه ۱۲ سوره حجرات، خدای متعال به مومنان می‌فرماید از گمان بد پرهیز کنید و پس از آن “لا تجسسوا” را بیان می‌کند یعنی در زندگی مردم تجسس نکنید و حریم خصوصی افراد را محترم بشمارید.

وی یادآور شد: مهم نیست افراد چه شخصیتی دارند ما باید حریم خصوصی آنها را محترم بشماریم، بنابراین تجسس در زندگی هر شخصی گناه است و انسان‌ها مجوز ورود به زندگی همدیگر را ندارند مگر در موارد خاص که مربوط به حکومت اسلامی می‌شود و حکام می‌توانند به دلیل مصلحت و امنیت ملی وارد این کار شوند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند “من مامور نیستم که دل‌های مردم را بکاوم و درون‌شان را بشکافم” پیامبر (ص) این حدیث را بیان کرد تا برای ما الگو باشد و یا در حدیثی دیگر ایشان می‌فرمایند “لغزش‌های مسلمانان را جستجو نکنید و در پی لغزش‌های برادران و خواهران دینی خود نباشید چرا که در این صورت خدا هم راز و گناه شما را افشا می‌کند”.

وی در پایان با اشاره به این‌که «رفع کار ناپسند تجسس نیاز به فرهنگ‌سازی دارد» گفت: ما باید زیان‌های تجسس را در دنیا و آخرت برای انسان‌ها بازگو کنیم و مردم بدانند که با تجسس بی‌جا در زندگی سایرین آرامش را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که دشمنی‌ها بیشتر شود.