عید کودکانه گرگیعان در روستای شری مری دهستان عنافجه

گرگیعان یا قرقیعان جشنی است که مردم عرب در جنوب کشور در شب پانزدهم ماه رمضان و میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام برگزار می‌کنند. این آیین سنتی میان عرب های خوزستان، هرمزگان، کیش، بوشهر، کویت، عراق، بحرین، امارات و شرق عربستان برگزار می‌شود. آنچه که بزرگ‌ترهای خوزستانی از این رسم روایت می کنند این است […]

گرگیعان یا قرقیعان جشنی است که مردم عرب در جنوب کشور در شب پانزدهم ماه رمضان و میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام برگزار می‌کنند. این آیین سنتی میان عرب های خوزستان، هرمزگان، کیش، بوشهر، کویت، عراق، بحرین، امارات و شرق عربستان برگزار می‌شود.

آنچه که بزرگ‌ترهای خوزستانی از این رسم روایت می کنند این است که در زمان میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام، کودکان و مردم مدینه برای گرفتن هدیه و مژدگانی به مناسبت تولد اولین نوه پیامبر به سمت خانه ایشان و خانه امام علی علیه‌السلام رفته‌اند و کلمه قره العین یعنی نور چشم را تکرار کرده‌اند. گفته می‌شود این شادی مردم مدینه، هر ساله تکرار و به یک آیین بین مردم عرب کشورهای مختلف تبدیل شد. به مرور کلمه قره العین به قرقیعان و در عربی محلی به گرگیعان تبدیل می‌شود.

امشب و در نیمه ماه مبارک رمضان و خجسته زاد روز حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام شاهد برگزاری جشن سنتی گرگیعان در نقاط مختلف استان خوزستان اعم شهرها و روستاها با مشارکت کودکان و خانواده ها بودیم .روستای شری مری دهستان عنافجه شهرستان باوی در شامگاه دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ نیز شاهد باشکوه ترین گرگیعان سال بود که جا دارد از معلم روستا آقای اسماعیل حمیدی تقدیر و تشکر کنیم.