تشکیل ستاد مدیریت بحران مرکز بهداشت خوزستان به منظور بررسی اقدامات بهداشتی

ستاد مدیریت بحران مرکز بهداشت استان خوزستان به منظور بررسی اقدامات بهداشتی تشکیل شد. به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و مرکز بهداشت استان خوزستان؛ امروز ۲۹ اسفند ماه با توجه به صدور هشدار سطح قرمز بارندگی و در آستانه بارش های شدید در استان خوزستان با مدیریت دکتر شریفی […]

ستاد مدیریت بحران مرکز بهداشت استان خوزستان به منظور بررسی اقدامات بهداشتی تشکیل شد. به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و مرکز بهداشت استان خوزستان؛ امروز ۲۹ اسفند ماه با توجه به صدور هشدار سطح قرمز بارندگی و در آستانه بارش های شدید در استان خوزستان با مدیریت دکتر شریفی معاون اجرایی مرکز بهداشت استان خوزستان، دکتر اقتصاد رییس دفتر رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، مدیران و روسای گروه ها و واحد های ستادی عضو ستاد بحران معاونت بهداشت وبینار ستاد بحران مرکز بهداشت استان با روسای مراکز بهداشت شهرستان ها تشکیل گردید.

دکتر مهرداد شریفی در این وبینار تاکید کرد: تیم‌های واکنش سریع بیماری‌ها ، سلامت محیط و سلامت کار با تمام امکانات آماده عملیات در صورت نیاز باشند و در صورت بروز هرگونه حادثه و مشکل در شهرستان‌ها سریعاً به سطوح بالادستی و مرکز بهداشت استان گزارش شود.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به احتمال طغیان رودخانه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات آبرسانی لازم است نظارت بر بهداشت آب کلرسنجی، نمونه برداری میکروبی و کدورت سنجی آب به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و تشدید شود.

معاون اجرایی در ادامه اظهار داشت: در صورت ایجاد شرایط اضطراری ضمن هماهنگی با فرمانداران, با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط کارگروه اضطرار شهرستان را تشکیل دهند.

دکتر شریفی ضمن یادآوری بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله بنکداران در صورت آبگرفتگی مناطق مربوطه گفت: فعال بودن آزمایشگاه‌های آب شناسی در تمام ایام تعطیل، بازرسی از انبارهای مواد شیمیایی صنایع نزدیک به رودخانه‌ها و ایمن سازی انبارهای حاوی مواد شیمیایی و مواد قابل حل در آب مد نظر قرار گیرد.

دکتر شریفی دیگر موارد مهم قابل توجه در صورت بروز اب گرفتگی و سیل را مراقبت‌های سندرومیک بیماری‌های منتقل از آب و غذا عنوان کرد و افزود: باید گزارش هرگونه موارد افزایش بیماری‌های واگیر را در اسرع وقت اعلام شود و حفاظت از سلامت واکسن‌ها در صورت قطع برق و در صورتی که منطقه دچار سیل و آبگرفتگی شد از اولویت‌های مهم است.

دکتر شریفی در پایان تاکید کرد: مراقبت از بیماران دیابتی، فشار خونی، سالمندان، کودکان و به ویژه مادران باردار و انتقال آنها به محیط‌های امن باید صورت گیرد.

در ادامه دکتر مهدی اقتصاد رییس دفتر رییس دانشگاه ضمن تشکر از حضور فعال مدیران شبکه و روسای مراکز بهداشت شهرستان ها گفت: در شهرستان های باغملک و صیدون ابتکار خوبی داشتند و فرمانداران محترم این شهرستان ها ورود گردشگران به مناطق گردشگری را ممنوع کردند.

رییس دفتر رییس دانشگاه در ادامه توصیه کرد: با توجه به احتمال رعد و برق با ورود توده های جدید ابر سامانه‌ ی بارشی از بعد از ظهر امروز تا شب لازم است نسبت به حفاظت از دستگاه‌های ارتباطات رادیویی و خروج و قطع برق تجهیزات و لوازم حساس اقدام شود.

دکتر اقتصاد در زمینه حفاظت از بهداشت آب تاکید ویژه داشتند و عنوان کردند: ناظر اصلی سلامت آب بهداشت است که باید این وظیفه را با دقت، حساسیت و قاطعیت انجام دهند.

گفتنی است در ادامه وبینار مدیران گروه ها و روسای مراکز بهداشت شهرستان ها به بحث و تبادل نظر و بررسی چالش ها و ارایه راه کارهای مناسب پرداختند.