روند وحشتناک از دست‌رفتن هوا درحال تشدید است

روند وحشتناک از دست‌رفتن هوا درحال تشدید است؛ هیچ‌کس، هیچ‌کاری نمی‌کند جز تعطیل کردن مدارس؛ گویی آلودگی کُشنده هوا فقط تقصیر دانش‌آموزان است! علیرضا خانی سردبیر روزنامه اطلاعات در شماره امروز این روزنامه در یادداشتی با عنوان «فقط درباره هوا و آب!» نوشت: شنیده‌اید که کسانی که اعتصاب غذا کرده‌اند و حتی تا سه ماه […]

روند وحشتناک از دست‌رفتن هوا درحال تشدید است؛ هیچ‌کس، هیچ‌کاری نمی‌کند جز تعطیل کردن مدارس؛ گویی آلودگی کُشنده هوا فقط تقصیر دانش‌آموزان است!

علیرضا خانی سردبیر روزنامه اطلاعات در شماره امروز این روزنامه در یادداشتی با عنوان «فقط درباره هوا و آب!» نوشت: شنیده‌اید که کسانی که اعتصاب غذا کرده‌اند و حتی تا سه ماه زنده مانده‌اند و برخی اعتصاب غذای خشک کرده‌اند یعنی آب هم ننوشیده‌اند و چند هفته دوام آورده‌اند، اما هرگز نشنیده‌اید کسی اعتصاب هوا کند و حتی ۵ دقیقه زنده بماند.

روند وحشتناک که از دست‌ رفتن هوای کلانشهرها و شهرهای کوچکتر صنعتی در حال تشدید است و هیچ‌ کس، هیچ‌ کاری نمی‌کند جز تعطیل کردن مدارس. گویی آلودگی کُشنده هوا فقط تقصیر دانش‌آموزان است!

هر سال پاییز و زمستان، میزان آلودگی و پهنه جمعیتی که زیر آلودگی نفس‌گیر قرار دارند، افزایش می‌یابد. مدارس در شهرهای صنعتی هفته پیش تعطیل شدند و این هفته نیز تاکنون تعطیلند. خردسالان، کودکان، زنان باردار، سالخوردگان، بیماران قلبی و تنفسی و همه مردم هر سال بیش از سال قبل سم تنفس می‌کنند و مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس و قضات دستگاه قضا، جز خواندن انشاهای تکراری و ملال‌آور کار دیگری نمی‌کنند.

واقعاً چه گناهی کرده‌اند مردمی که بی‌ برنامگی مدیرانشان، در طول سالیان دراز، آنها را به تنفس سم کشانده است؟ همین پریروز رئیس پلیس راهور گفت که شمار خودروهای تهران سه برابر ظرفیت شهر است.

در کشورهای اسکاندیناوی، با آن جمعیت کم و هوای پاک، خودروهای برقی به سرعت جای خودروهای بنزینی را می‌گیرند. دولت‌ها بر خودروهای بنزینی مالیات بیشتر گذاشته‌اند و مالیات خودروهای برقی را صفر کرده‌اند.

در ایران حدود ۳۵ میلیون نفر معادل ۴۰ درصد جمعیت کشور مستقیماً به جای هوا، سم تنفس می‌کنند و دولت هم ابراز تأسف می‌کند!

ای کاش دولت و مجلس، به این دانش می‌رسید که «هوا» نخستین عامل حیات است و به جای درگیر شدن در امورات ثانوی، تصمیمی عاجل و انقلابی دراین کار می‌گرفت.در خانه اگر کس است، همین میزان سخن درباره هوا بس است.