مدیران پروازی زیرمجموعه وزارت رفاه را بشناسیم

“مدیران پروازی” واژه ای آشنا که این روزها باز هم جنجالی شده است، مدیرانی که هر یک یا دو هفته یک بار به محل شرکت می روند و مانند مهمانی هستند که صبح تا ظهر را در شرکت سر می کنند و به تهران باز می گردند. “پروازی بودن” مدیران زمانی به مدیران عامل فقط […]

“مدیران پروازی” واژه ای آشنا که این روزها باز هم جنجالی شده است، مدیرانی که هر یک یا دو هفته یک بار به محل شرکت می روند و مانند مهمانی هستند که صبح تا ظهر را در شرکت سر می کنند و به تهران باز می گردند. “پروازی بودن” مدیران زمانی به مدیران عامل فقط اختصاص داشت ولی حالا اعضای موظف هیئت مدیره و مدیران فنی و تخصصی مانند برخی مدیران مجتمع پتروشیمی ها و کارشناسان نیز رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور در سال ۹۵ بخشنامه ای در مورد مدیران پروازی صادر کرده و عنوان کرده بود که انتصاب مدیران پروازی ممنوع می باشد. در بخشی از این بخشنامه آمده است: «مدیران واحدهای تولیدی، مدیران واحدهای بهره‌برداری و نیز رده‌های بعدی (مانند مدیران و رؤسای بهره‌برداری، HSE و عناوین مشابه سازمانی) و همچنین کلیه رده‌های مدیریتی اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی (کارفرمایی، پیمانکاری و غیره) لازم است به‌طور تمام‌وقت در محل خود حضور داشته باشند‌.

همچنین ضروری است حضور تمام‌وقت در محل خدمت در ابلاغ انتصاب آن‌ها ذکر شود و اکیداً از انتصاب مدیرانی که به هر دلیلی قادر به حضور دائمی در محل خدمت خود نیستند (به‌اصطلاح مدیران پروازی) و یا مدیرانی که در بیش از یک پروژه مسئولیت دارند، خودداری شود. استفاده از مدیران محلی و بومی در شرایط مدیریتی تخصصی مشابه دارای اولویت است. (بخشنامه ۱۹ دی‌ماه ۹۵ ابلاغی معاون اول رئیس‌جمهور)».بعد از آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در تیرماه ۹۵، بیژن زنگنه وزیر نفت نیز خواستار سکونت مدیران صنایع بخصوص پتروشیمی ها در شهر محل کارخانه شده بود.

این بخشنامه ها در حد بخشنامه مانده بود، در سایه “غفلت” و “انفعال” استاندار خوزستان ، احمد توکلی عضو تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به مطالبه ۲ هزار نفر از مردم خوزستان با ارسال نامه ای به محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بیژن زنگنه وزیر نفت خواستار عزل مدیران پروازی و بکارگیری نیروهای بومی در شرایط برابر شده است. نامه ای که شریعتمداری چند روز بعد پاسخ آن را داده و گفت: در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مدیرپروازی نخواهیم داشت و معنایی ندارد که مدیران با یک پرواز هفته ای یک بار به محل خدمت خود بروند و باید بومی گزینی جایگزین مدیران پروازی شود و این افراد یک ماه بیشتر فرصت ندارند .بررسی وضعیت مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد اکثر این افراد پروازی هستند و حداکثر هفته ای یک روز به خوزستان می آیند و همان روز راهی تهران می شوند