مناظره داریوش قنبری و حمید رسایی با موضوع دیپلماسی

حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس و داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌ سالاری روز گذشته با موضوع دیپلماسی دولت یازدهم با یکدیگر مناظره کردند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،داریوش قنبری در ابتدای این مناظره که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره […]

حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس و داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌ سالاری روز گذشته با موضوع دیپلماسی دولت یازدهم با یکدیگر مناظره کردند.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،داریوش قنبری در ابتدای این مناظره که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه امام خمینی(ره) در عرصه سیاست خارجی اظهار کرد: فکر می‌کنم در سیاست خارجی، همان بحث نه شرقی نه غربی، مدنظر امام(ره) بوده است.

9302x14x0x15196

وی افزود: در مجموع، استراتژی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی مبتنی بر اصل نه شرقی نه غربی بوده است، اما باید در این عرصه چند استراتژی دیگر را مورد توجه قرار دهیم.این استاد روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه “من سیاست خارجی را پویش منافع ملی در نظام بین‌المللی می‌دانم”، خاطرنشان کرد: منافع ملی هدف واقعی سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد که این هدف با یکسری واقعیت‌ها پیگیری می‌شود.ین نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه “سیاست خارجی از چند متغیر تأثیر می‌پذیرد”، عواملی همچون ژئوپولوتیک، نظام بین‌الملل و سیاست‌مداران را از جمله این متغیرها دانست و تصریح کرد: اگر در گزینش سیاست خارجی سه عامل را در نظر بگیریم، اراده سیاست‌مداران تنها یکی از این سه عامل است.

وی ادامه داد: باید در سیاست خارجی واقع‌ بین بود که امام (ره) نیز چنین بودند. امام خمینی سیاست نه شرقی و نه غربی را دنبال می‌کرد و بعد از انقلاب نیز این اصل بر دیپلماسی ما حاکم بود اما در دولت‌های نهم و دهم شاهد عقب‌نشینی از این چارچوبی بودیم که امام (ره) آن را تعیین کرده بودند.قنبری با اشاره به سیاست خارجی در دولت احمدی‌نژاد افزود: در این دوران عمده گرایش دولت به کشورهای روسیه و چین بود؛ اشتباهی که قبل از انقلاب در رژیم شاه نیز شاهد آن بودیم و در دولت احمدی‌نژاد نیز چنین سیاستی حاکم بود. منوچهر متکی در مجلس هشتم، هنگام ارایه برنامه به مجلس گفت که استراتژی دولت ما نگاه به شرق است.

حمید رسایی نیز در ادامه این مناظره اظهار کرد: شعار نه شرقی و نه غربی تنها معیار و دیدگاه امام(ره) درباره سیاست خارجی نبود. عدم وابستگی، استقلال و همچنین استکبارستیزی از دیگر مصادیق سیاست خارجی امام(ره) بود. استکبارستیزی به این معناست که از غرب مطالبه‌ گری کنیم.وی خطاب به قنبری گفت: شما در صحبت‌های خود از ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نام بردید در حالی که غرب به اقرار خود ایران را یک ابرقدرت در منطقه می‌داند. ابرقدرت بودن تنها به داشتن بمب اتم نیست که اگر بود، پاکستان نیز بمب اتم دارد.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند که یک کشور مسلمان باید از مظلومان جهان حمایت کند، این مصداق در قانون اساسی و در اصل 154 و 152 به آن اشاره شده است.رسایی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز ابراز عقیده کرد: تیم مذاکره‌کننده‌ای که تصور می‌کند ممکن است دشمن با یک بمب اتم نابودش کند، طبیعی است که از این میز مذاکره چیزی جز آنچه جان کری و وندی شرمن از آن به عنوان پیروزی بزرگ تعبیر می‌کنند، بیرون نخواهد آمد.

در بخش دیگر این مناظره، قنبری در پاسخ به این پرسش که “توافق ژنو تا چه حد در راستای سیاست‌های کلی نظام بوده است؟” گفت: کشورها در عرصه سیاست خارجی دو موضع‌گیری اعلامی و اعمالی دارند، مثلا کشورهای غربی هر کاری که می‌کنند بحث حقوق بشر را به میان می‌آورند تا این گونه از خود رفع اتهام کنند.وی خطاب به رسایی اظهار کرد: در دولت مورد حمایت شما ارتباط خوبی با روسیه برقرار شد. در همین کشور در شهر چچن به مسلمانان ظلم‌های زیادی کردند در حالیکه ما شاهد موضع‌گیری از سوی دولت استکبارستیز شما نبودیم.سخنگوی اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم با بیان اینکه “هم ترس و هم شجاعت زیاد مضر است”، افزود: باید در موضع‌گیری‌های خود منافع ملی را در نظر داشته باشیم.

قنبری در پاسخ به برخی از حاضران که با شعار مرگ بر آمریکا سخنان وی را قطع کرده بودند، گفت: مرگ بر آمریکا را بگذارید برای راهپیمایی‌ ها؛ من مدافع مردم ایران هستم و از منظر و نگاه آنان حرف می‌زنم. 34 سال است که می‌گوییم مرگ بر آمریکا. آیا آمریکا از بین رفت؟ این شعار شما زمانی مؤثر است که شما هم صاحب قدرت باشید. روشن شدن حقایق با بلند کردن صدا و عربده‌کشی حل نمی‌شود، اگر بنا به حل شدن بود، در آن هشت سال بسیاری از مشکلات ما مرتفع می‌شد.وی با طرح این پرسش که “جایگاه علم در سیاست خارجه چیست؟” تصریح کرد: توافق ژنو بر مبنای واقع‌بینی منعقد شد. ما یا باید می‌جنگیدیم یا پشت میز مذاکره حاضر می‌شدیم. توافق ژنو بزرگترین دستاورد دولت روحانی بوده است. این توافق ایران را از حمله خارجی نجات داد و تمامیت ارضی کشور را حفظ کرد.

در ادامه، رسایی خطاب به برخی دانشجویان که در مخالفت سخنان قنبری شعار داده بودند، اظهار کرد: می‌دانم سخت است 35 سال آمریکا در حق شما دشمنی کند و اکنون یک نفر این طور از او تعریف و تمجید کند.وی با اشاره به سخن قنبری مبنی بر اینکه آنچه در قانون اساسی آمده نباید ملاک سیاست خارجی باشد، گفت: در پاسخ به این سخن آقای قنبری باید گفت «جل الخالق». این سخنان است که صدای مردم را بلند می‌کند و آنان می‌گویند مرگ بر آمریکا. شما انتظار دارید که آنچه در آئین‌نامه حزب مشارکت آمده ملاک سیاست خارجی قرار گیرد؟رسایی ادامه داد: فراومش کردید زمانی را که بسیاری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم به کشورهای غربی پناهنده شدند و حدود چهار سال پیش در رأس یک کودتا قرار گرفتند و پس از آن خود اعتراف کردند که با 11 میلیون اختلاف رأی نمی‌توان تقلب کرد. خود آقای خاتمی در جلسه‌ای خصوصی می‌گوید که من تقلب را قبول نداشتم.این نماینده مجلس درباره صحبت‌های قنبری درباره عدم موضع‌ گیری دولت احمدی‌نژاد در قبال حوادث چچن نیز گفت: اگر سکوت هم کردیم تازه مانند شما شدیم، چون شما و همفکرانتان عادت به سکوت دارید. من به دولت احمدی‌نژاد در خصوص سیاست خارجی انتقاداتی داشتم اما به حمایت‌های خودم از دولت قبل افتخار می‌کنم. اگر دولت قبل دلباخته شرق بود، دولت کنونی نیز دلباخته غرب است. ما می‌گوییم هر دوی اینها ناپسند است.رسایی خاطرنشان کرد: اگر اصلاح‌ طلبی اندیشه امام خمینی(ره) است، چرا وقتی هاشمی رفسنجانی می‌ خواست شعار مرگ بر آمریکا را حذف کند، امام با آن مخالفت کرد؟ من از شما آقای قنبری انتظار نداشتم که خودتان را در برابر دشمنان اینقدر ذلیل ببینید که با یک بمب اتم شما را بهم بریزند.وی در مورد کمک‌های ایران به برخی از کشورها نیز تصریح کرد: ما تجربیاتمان را در اختیار دیگر کشورها می‌ گذاریم؛ مانند همان کشورهایی که سلاح‌ هایشان را می‌ فروشند. آقای قنبری شما اگر خاک‌پرست هم باشید باید از فلسطین و لبنان دفاع کنید، چون آن کشورها خط مقدم ماست. اگر نگاهتان دنیایی هم باشد، باز هم باید از این کشورها حمایت کنید.رسایی در مورد توافق‌نامه ژنو نیز گفت: از زمان بسته شدن توافق‌ نامه ژنو سه بار تحریم‌ ها تشدید شد و 13 بار مورد تهدید نظامی دشمن قرار گرفتیم، حتی کار به جایی رسید که علاوه بر اوباما و جان کری و وندی شرمن، ماری هارف نیز ما را تهدید نظامی می‌کند. مقامات عربستانی که به زنانشان حق رای و رانندگی نمی‌ دهند، گاه ما را تهدید می‌ کنند.

داریوش قنبری در ادامه این مناظره خطاب به مجری برنامه که از سخنرانان درخواست کرده بود تا بحث احمدی‌نژاد و روحانی را در صحبت‌هایشان به میان نکشند، اظهار کرد: این یکی از روش‌های بحث است که ما می‌توانیم با مقایسه دولت‌ها به نتیجه برسیم.این نماینده پیشین مجلس در واکنش به ادعای رسایی که وی را دلباخته آمریکا توصیف کرده بود، گفت: اینکه جناب رسایی من را به تعریف، تمجید و آمریکا‌ دوست بودن متهم می‌ کند، سفسطه است. من از منافع ملی دفاع می‌ کنم. حرف من این است که مرگ بر آمریکا چه دستاوردهایی داشته و چه ضررهایی به کشور وارد کرده است.وی با مقایسه آماری دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد در فروش روزانه نفت، اظهار کرد: من معتقدم در کشور نباید مردمی داشته باشیم که از گرسنگی از بین بروند. آیا اینکه نفت ما توسط برخی کشورها غارت می‌شود، استقلال است؟ حرف زدن و مرگ بر آمریکا گفتن فایده‌ای ندارد؛ اگر داشت، از صبح تا شب می‌گفتم مرگ بر آمریکا.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سخنی از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه نباید دولتمردان حرف درشت بزنند و هزینه آن را از جیب ملت پرداخت کنند، تاکید کرد: ما حق نداریم منافع ملت را به بازی بگیریم. سیاست خارجی تأثیر مستقیمی بر منافع ملی ما دارد. اصلاح‌طلبان در هشت سال گذشته مظلوم واقع شدند.

در ادامه، رسایی اظهار کرد: بر اساس توافق‌نامه، تنها تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود و تحریم‌هایی که به دلیل نقض حقوق بشر و اتهام طرفداری از تروریست علیه ما صادر شده بود، همچنان پابرجاست چون این تحریم‌ها از اول انقلاب اسلامی تصویب شده بود. برداشته شدن اینچنینی تحریم، مانند دروازه‌بانی است که تنها از یک‌سوم دروازه‌اش دفاع و دو سوم دیگر را باز گذاشته تا حریف هرچه می‌خواهد گل بزند.وی ادامه داد: بر اساس بیانیه پارلمان اروپا، قصاص، حجاب و اعدام مجرمان نقض حقوق بشر است، آیا برای اینکه ما را تحریم نکنند باید تن به بازگشت از این احکام داد؟ اگر بر اساس مدل دکتر روحانی عمل می‌کردیم، اکنون تیم مذاکره‌کننده روحانی پیروزی کنونی را نداشت؛ دولتی که فقط مراکز پلمپ‌تونیوم افتتاح می‌کند. اگر می‌خواهید دشمن راضی شود، باید به قبل از انقلاب برگردید تا همه تحریم‌ها برداشته شود و دست از سرمان بردارند.

در این بخش از مناظره، قنبری در پاسخ به سخن رسایی درباره محرمانه ماندن توافق ژنو، اظهار کرد: این توافق‌ نامه اگر محرمانه بود، الان در دست شما چه می‌کند؟رسایی در پاسخ به قنبری گفت که “آمریکایی‌ ها این متن را منتشر کرده‌ اند” و قنبری نیز خطاب به رسایی گفت که “اگر این توافق‌نامه را از آمریکایی‌ها گرفتید، پس قبول کن که خودت هم آمریکایی‌ هستی”.عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه “توافق ژنو را مقام معظم رهبری تائید کردند”، از نرمش قهرمانانه مدنظر رهبری سخن گفت و افزود: آقای رسایی اگر مردم شما و طرز تفکرتان را قبول داشتند، در انتخابات ریاست جمهوری شکست نمی‌خوردید.

در ادامه رسایی اظهار کرد: به یاد داشته باشید که دکتر روحانی با 57 درصد رای آورد. از نظر من ایشان رئیس‌جمهور است، زیرا که خود را ملزم به رعایت مسیر قانون می‌دانم. اگر هسته‌ای بد است، چرا آمریکا داشته باشد و مردم ایران نداشته باشند؟ توافق‌نامه‌ای که منتشر شده است، چهار صفحه دارد اما طرح عملیاتی آن 9 صفحه است که منتشر نکرده‌اند.وی با اشاره به متن رهبر معظم انقلاب در تایید توافق‌نامه، گفت: رهبر انقلاب فرمودند که «دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید قابل تقدیر است»، یعنی اینکه اگر به آنچه که می‌گویید دست یابید قابل تقدیر است. مطمئن باشید که تحریم‌ها بیشتر هم خواهد شد، شما مجددا می‌روید کنار و این بچه بسیجی‌ها می‌آیند و مشکل را حل می‌کنند.

رسایی ابراز عقیده کرد: متن توافق‌ نامه از نظر ما کش‌ دار و مبهم است، تفسیرهای متفاوتی می‌توان از آن کرد، 28 امتیاز دادیم و 8 امتیاز گرفتیم، آیا این بازی برد – برد است؟ در این بازی 10 تا گل خوردیم و یک گل زدیم. در بازی کُشتی، داور دست دو قهرمان را بالا نمی‌برد بلکه یکی حق است و یکی باطل.وی همچنین با اشاره به مذاکرات قذافی با غرب گفت: لیبی نیز به پای میز مذاکره غرب رفت و توافق‌نامه امضا کرد. عاقبت قذافی چه شد؟ ایمان و فرهنگ بمب اتم واقعی است، پرچم‌های 13 رجب، عاشورای امام حسین(ع) و مشهدالرضا(ع) و حجاب زنان ما بمب اتم ماست. ما نیازی به تولید بمب اتم نداریم.رسایی افزود: وقتی که رهبر انقلاب می‌گوید من به مذاکرات خوش‌بین نیستم، طرف و تیم مذاکره را می‌ شناسد. در دولت احمدی‌ نژاد، ابوطالبی با پاسپورتش به نیویورک می‌ رفت اما هم‌ اکنون پس از توافق‌ نامه ژنو که از آن به عنوان عزت و افتخار یاد می‌ کنید نمی‌ تواند به نیویورک سفر کند.

در ادامه این برنامه، قنبری در برابر پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه “اگر توافق ژنو به نفع ایران بود، چرا ساعتی پس از پایان مذاکره غربی‌ ها این توافق‌ نامه را به نفع خود مصادره کردند؟” پاسخ داد: این هنر دیپلماسی برد – برد روحانی است؛ اینکه هم ما راضی هستیم و هم طرف مقابل ما.وی با بیان اینکه “دولت در جهت رفع تحریم‌ها تلاش می‌کند”، ادامه داد: ما می‌خواهیم اقتصاد کشور را با عادی کردن روابط‌مان با دنیا نجات دهیم.قنبری خطاب به رسایی گفت: هشت سال شما از استقلال، عزت و عدم رابطه با آمریکا سخن گفتید و وضعیت کشور را به این وضع رساندید. شما فرق بین سرهنگ و حقوقدان را نمی‌دانید. مذاکره، مسابقه کُشتی نیست که مدعی شویم تنها یک برنده دارد. لطفاً قیاس مع‌الفارق نکنید.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به ادعای رسایی درباره نقش مهدی هاشمی رفسنجانی در جریان قرارداد کرسنت، گفت: شما که از مخالفت با رشوه دم می‌زنید، چرا از بابک زنجانی سخن نمی‌گویید؟ کاسبان تحریم چه کسانی بودند؟ بزرگترین اختلاس‌ها در دولت سالمی که شما از آن حمایت می‌کردید اتفاق افتاد. خرابی‌های هشت سال گذشته یک‌ شبه جبران نمی‌شود.

رسایی نیز در پاسخ به قنبری اظهار کرد: من عمداً صحبت کرسنت و رشوه‌ گیری را پیش کشیدم تا شما هم نام بابک زنجانی را ببرید. باید یادآور شوم که بابک زنجانی محصول آقای نوربخش و دولت رفسنجانی بوده است.قنبری نیز گفت: شما بابک زنجانی را می‌اندازید به پای دولت رفسنجانی در حالی که سن و سال او به دولت رفسنجانی هم نمی‌رسد.در ادامه، دانشجویی پشت تریبون رفت و خطاب به رسایی گفت: امر به معروف واجب است و شاید من در حدی نباشم که شما را از کاری نهی یا به اقدامی دعوت کنم، اما انگشت‌نگاری عزت‌مندانه شما در دولت احمدی‌نژاد وقتی که می‌خواستید به آلمان سفر کنید را یادمان نمی‌رود. لطفاً شما مدعی استقلال و عزت نشوید.رسایی نیز در پاسخ به این اظهارات اظهار کرد: من اگر به کشور آلمان رفتم، سفرم طبق ضوابط دیپلماتیک صورت گرفته بود. وزارت خارجه کشورمان نیز در همان زمان به من گفت که ما متقابلاً با طرف‌ های آلمانی خود همین کار را می‌کنیم. در دولت قبل دولتی‌ها را برای سفر به کشوری دیگر انگشت‌ نگاری نمی‌کردند، اما در این دولت، دولتمدران نیز انگشت‌ نگاری می‌شوند. حمید ابوطالبی در هشت سال ریاست جمهوری احمدی‌ نژاد به نیویورک رفته بود اما در دولت روحانی برایش مجوز صادر نمی‌ شود.قنبری در واکنش به این اظهارات رسایی گفت: در زمان احمدی‌ نژاد، ابوطالبی به نیویورک سفر می‌کرد ولی قرار نبوده است که در آن کشور سفیر شود.

در این زمان دانشجوی دیگری پشت تریبون رفت و گفت: آقای قنبری رابطه اصلاحات با کودتا چیست؟ هر وقت ما باختیم با کمال شجاعت پیروزی را به شما تبریک گفتیم، اما هر وقت ما پیروز شدیم طرفداران شما آن را به کام ما تلخ کردند. این چه حقوقدانی است که در متن توافق‌نامه ژنو این قدر خطا و اشتباه را برای ملت ایران به بار آورده است؟ آیا پلمپ شدن مراکز هسته‌ ای و توقیف روزنامه‌ ها نشان از آزادی بیان در کشور است؟

قنبری نیز پاسخ داد: دوست عزیز چرا وقتی روزنامه ابتکار بسته می‌شود کسی دم از آزادی بیان نمی‌زند؟ من به طور کامل طرفدار آزادی بیان هستم اما برای همه. روحانی تنها حقوقدان نیست؛ عاقل است. نکند شما مدعی هستید که عاقل و حقوقدان کسی است که وقتی به نیویورک سفر کرده بود مدعی می‌شود هاله نور در سازمان ملل دیده است؟!