دکتر سید احمد موسوی در اتیوپی،گزارش کامل از سفر مشاور معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری به آفریقا(۱)

اشاره :اتیوپی(حبشه) کشوری مهم در تاریخ اسلام به شمار می رود که میزبان کاروان مهاجران اسلامی مکه بوده که به امر رسول خدا (ص) و با ریاست جعفر بن ابی طالب علیه السلام، اولین سفیر اسلام، به این کشور مهاجرت کرد و تعداد زیادی از مردم اتیوپی به دست او مسلمان شدند.از جمله پادشاه حبشه […]

اشاره :اتیوپی(حبشه) کشوری مهم در تاریخ اسلام به شمار می رود که میزبان کاروان مهاجران اسلامی مکه بوده که به امر رسول خدا (ص) و با ریاست جعفر بن ابی طالب علیه السلام، اولین سفیر اسلام، به این کشور مهاجرت کرد و تعداد زیادی از مردم اتیوپی به دست او مسلمان شدند.از جمله پادشاه حبشه که رسول خدا(ص) درباره او فرمود: هیچکس نزد او مظلوم واقع نمی شود. همچنین برخی اطرافیان پیامبر (ص) که اسلام را یاری کرده اند نیز اهل حبشه بوده اند. اشخاصی همچون بلال و أم أیمن که رسول خدا درباره او فرمود: بعد از مادرم، ام أیمن مادر من است.

00

مردم اتیوپی با شنیدن کلمه آل البیت و نام های اصحاب کسا بیدار شدند چون برخی مردم اتیوپی از خاندان اهل بیت علیهم السلام هستند اما به خاطر تبلیغات گمراه کننده قرون گذشته و حال، مغلوب واقعیت موجود بودند تا اینکه ناگهان تشیع دوباره و با انقلاب عظیم امام خمینی(ره) و طنین صدای آن در سراسر جهان، در اتیوپی نیز ظهور یافت و با اینکه برخی مردم از وسایل ارتباط جمعی محروم بودند اما با مرور زمان حرکت تشیع گسترش پیدا کرد تا اینکه به جمعیت قابل توجهی تبدیل شد.

جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد موسوی مشاور معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با هدف بررسی ظرفیت های فرهنگی – تبلیغی و دیدار و گفتگو با شخصیت های دینی، بویژه  مسلمانان و شیعیان اتیوپی  ساعت ۹ بعد از ظهر روز جمعه ۱۷ بهمن ماه برابر ۷ فوریه  ۲۰۱۴ از طریق نیجریه وارد کشور اتیوپی شده و در پاویون فرودگاه آدیس آبابا مورد استقبال آقایان بحرینی سفیر ،مهرنیا رایزن فرهنگی و بیدار مقدم کارشناس رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در اتیوپی  قرار گرفتند.

در نخستین روز اقامت جناب دکتر موسوی در اتیوپی ضمن بازدید از رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران درکلاس درس زبان وادبیات فارسی حاضر شده و درجمع فارسی آموزان اتیوپیائی که اکثر از طیف دانشجو و افراد شاغل در مراکز دولتی اتیوپی هستند درباره  اهمیت علم در رشد انسان به ایراد سخنرانی پرداختند.

خلاصه سخنرانی دکتر موسوی درجمع فارسی آموزان اتیوپیائی

میدانیم که ارزش هر انسانی به روح انسان است نه جسم وجسم بدون روح جسدی بیش نیست وتعالی روح انسان  درگرو کسب علم و دانش است. پس چون ارزش انسان به روح اوست،روح  نه مونث و نه مذکر است،زن ومرد به صرف جنسیت نسبت بهم برتری ندارند، هرکسی که علم و تقوایش بیشتر باشد برتری بیشتری خواهد داشت.

نگاه ما به زن در ج .ا . ایران بر اساس علم و تقواست. مردم ایران بعداز انقلاب اسلامی تصمیم گرفتند برای استقلال کشور خود به خود کفائی برسند، پیش از انقلاب در ایران از پزشکان خارجی استفاده می کردیم اما بعد از انقلاب پزشکان ایرانی را به خارج می فرستیم و برای بسیاری از جراحی های مهم مردم کشورهای دیگر به ایران می آیند همچنین درباره انرژی تصمیم گرفتیم برای بالا بردن توانائی های فنی و صنعتی از انرژی هسته ای استفاده کنیم.

درحال حاضر همه روستاهای ما دارای آب و گاز و برق هستند و از این طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت به روستاها راه پیداکرده است و آگاهی  و علم و دانش که برای انسان ارزش هستند در روستاها افزایش یافته است.درباره اهمیت یادگیری زبان فارسی، شما اگر به تاریخ مراجعه کنید می بینید که اکثر علمای بزرگ مسلمان چه شیعه وچه سنی ایرانی هستند، کتاب ابن سینا بیش از ۳۰ مرتبه در فرانسه تجدید چاپ  شده است تمدن عریق ایران پیشینه تاریخی دارد بنابراین علم و کمال درزبان فارسی است، شما می دانید انقلاب اسلامی ایران با گذشت ۳۶ سال و علیرغم همه مخالفت ها به حرکت خود ادامه می دهد. خوب است همانگونه که انقلاب های فرانسه وروسیه در دانشگاه ها مورد مطالعه قرار می گیرد  انقلاب اسلامی ایران که مبنای توحیدی دارد در دانشگاه ها مورد بررسی قرار بگیرد.

3

اندیشمند حبشی متاثر از سخنان دکتر موسوی در حال گریستن برای امام حسین (ع)

شما اگر بخواهید وتلاش کنید می توانید بخوبی زبان فارسی را یادبگیرد بعنوان شاهد مثال، قبل از انقلاب من در منطقه ای زندگی می کردم که بدلیل محرومیت آن منطقه افرادانگشت شماری موفق به اخذ دیپلم می شدند اما من از متوسطه تصمیم گرفتم که دکترا بگیرم، گرفتن دکترا در آن شرایط مانند این بود که کسی آرزوی پرواز کند اما با تلاش توانستم در بهترین دانشگاه های ایران مدرک دکترای حقوق بگیرم وبه مدارج بالای علمی و اجرائی کشور دست یابم.اگر بخواهید میتوانید درادامه جلسه، فارسی آموزان پرسش هائی درباره موضوعات مختلف از جمله:پیشرفت ج.ا.ایران، نگاه بعضی کشورهای اسلامی نسبت به زن وبر خورد یک طرفه ایران نسبت به اسرائیل را مطرح کردند که جناب آقای دکتر موسوی به هریک از پرسش ها پاسخ های قانع کننده ای را ارائه کردند.

درباره پیشرفت ایران:پیش از انقلاب با وجودی که ایران بر روی دریای نفت قرار داشت و در آمد نفتی خوبی داشتیم اما ثروت ایران درخارج از کشور به نفع یک خانواده و افراد خاص در خارج از کشور هزینه  می شد بعداز انقلاب امام خمینی (ره) خواست که این ثروت برای ساختن داخل کشور  هزینه شود. مخالفان برای اینکه کشورمان قوی نشود و دیگر کشورها هم تحریک نشوند هشت سال جنگ را به ما تحمیل کردند و تمام زیر ساخت های کشومان را از بین بردند و ما ۲۵۰ هزار شهید درجنگ تقدیم کردیم.

اما درحال حاضر با مقاومت مردم و با رهبری امام خمینی (ره) ثروت ایران در داخل کشور مصرف می شود و در همه روستاهای کشور جاده، برق، درمانگاه و سایر امکانات را داریم و الآن پیشرفت ایران موجب تعجب بسیاری از شخصیت های دیگر کشورها شده است. درباره برخورد بعضی کشورها نسبت به زن: بایدگفت متاسفانه برخی از کشورها به زن ظلم می کنند اما ما باید به قرآن نگاه کنیم نه عملکرد یک کشور.

خداوند در قرآن می فرماید مرد و زن تفاوتی نمی کنند و کسی که تقوایش بیشتر است با ارزش تر است. درباره افراط و تفریط دربین شیعیان و اهل تسنن :خداوند می فرماید و اعتصموا و شیطان می گوید و تفرقوا. دشمن چون از اتحاد مسلمانان می ترسد به افرادی پول می دهند که بروند به همسر پیامبر اکرم (ص) توهین و فیلم آنرا بین اهل تسنن توزیع نمایند ،به دیگری پول می دهند تا در حرم امام حسن عسگری (ع) امام شیعیان بمب گذاری و شیعیان را به دشمنی با اهل تسنن تحریک کند.

درباره اسرائیل:شما نگاه کنید به نقشه جغرافیای جهان ببیند ۷۰ سال پیش اسرائیل در کجای نقشه قرار داشت اصلا ۷۰ سال پیش اسرائیلی وجود داشت،آیا هیچ کسی می پسندد که کسی دیگر بیاید او را از کشورش بیرون کند و افراد دیگری را بجای آنها ساکن کند.ایران می گوید بیائید در سرزمین فلسطین انتخابات برگزار کنید و مردم رای بدهند، چه مسیحی چه مسلمان و چه یهودی هر کسی انتخاب شد دولت تشکیل بدهد.

2

دومین برنامه جناب آقای دکتر موسوی بعدازظهر روز شنبه ۱۸/۱۱/۹۲ ملاقات با آقای احمد ابراهیم از مسلمانان ذی نفوذ و عضوسابق مجمع جهانی اهل بیت (ع) در محل رایزنی فرهنگی صورت گرفت.در این دیدار  حجه الاسلام و المسلمین موسوی با ذکر آیات قرآن  کریم به محبوبیت پیامبر اعظم (ص) در نزد خداوند متعال و فضیلت ایشان نسبت به سایر انبیاء در کتاب آسمانی قرآن اشاره نمودند همچنین درباره سفارش حضرت رسول (ص) نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) بیان داشتند که در مقابل رسالت خود از شما هیچ مزدی نمی خواهم جز محبت به خانواده و خاندان پیامبر.

در این جلسه که آقای احمد ابراهیم بشدت تحت تاثیر بیانات جناب آقای موسوی قرار گرفته بود این فرصت را برای خود بسیار سازنده و موثر دانست و با ابراز خوشحالی زاید الوصفی رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران را خانه خود فرض کرد و حال و هوای این جلسه را تولدی دوباره برای خود محسوب نمود.

جناب دکتر موسوی با مشاهده شدت علاقه مخاطب نسبت به اهل بیت (ع) و ارادت قلبی وی نسبت به امام حسین (ع) انگشتری خود را که متبرک به ضریح  امام حسین (ع) بود به وی هدیه داد .این اقدام تاثیر بسیار عمیقی بر وی بجای گذاشت.

مخاطب دیگر  آقای یوسف اسمائو از اندیشمندان مسلمان و مترجم کتب دینی به زبان امهریک و رئیس موسسه اسلامی که دراین جلسه حضور داشت از سابقه ۱۸ ساله  همکاری خود با رایزنی فرهنگی سخن گفت و اظهار داشت این همکاری با همه فراز و نشیب هایش موجب افتخار و مباهات وی بوده است. وی تاکنون چندین عنوان کتاب مذهبی را به  زبان امهریک  ترجمه کرده و آمادگی خود را برای ادامه همکاری اعلام نمود.

روز یکشنبه مورخ ۱۹/۱۱/۹۲ جلسه ای با حضور جناب آقای بحرینی سفیر محترم و اعضای سفارت و رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران درمحل رزیدانس برگزار شد.در این نشست حجه الاسلام و المسلمین دکتر موسوی ضمن تبریک ولادت با سعادت امام حسن عسگری(ع) درباره موضوع تقدیر الهی مطالبی را ایراد نمودند،

1

جناب دکتر موسوی با استناد به روایات معصومین (ع)  تقدیر الهی را اعطاء کل شی مایناسبه و احسن تقدیر کل شی بیان داشتند یعنی حیات هر موجودی براساس اراده و تقدیر الهی اعم از جامدات، نباتات و حیوانات به بهترین شکل خود مقدر شده است. و حال آنکه تقدیر الهی برای همه موجودات خوب رقم خورده است نمی تواند برای انسان بد باشد.اما همانگونه که برای کارکرد مطلوب هر دستگاهی بایدها و نباید هائی وضع می شود دراسلام برای سعادت انسان هم بایدها و نبایدهائی تعین شده است .انسان برای نزدیک شدن به سعادت باید عقل بر او حاکمیت داشته باشد.عقل یا عقال درلغت به معنی بند و رشته مهار کننده و حاکمیت عقل یعنی ما اکتسب به الجنان وعبد به الرحمن، حاکمیت عقل بر انسان یعنی  کارهائی که انسان برای بدست آوردن جنت و رحمان الهی انجام می دهد.دکتر موسوی با اشاره ماجرای مهاجرت جعفر طیار به سرزمین حبشه و اتیوپی امروز، حضور سفیر ج .اا .ایران و هریک از اعضای سفارت را بمثابه حضورنماینده اسلام دراین سرزمین عنوان نمودند وانجام وظایف براساس مقدرات  الهی را بهترین فرصت برای کسب سعادت دانستند.

******************************************

ملاحظات: نظرات اشخاص  درباره جلسات جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای دکتر سیداحمد موسوی دراتیوپی:

۱- آقای حسن ادریس فارغ التحصیل جامعه المصطفی ومدرس زبان ادبیات فارسی دانشگاه آدیس آبابا:

« آقای دکتر موسوی درصحبت های خود یک روحیه عالی به من ودانشجویان ما دادند وبهترین درسی که گرفتیم اینکه اگر انسان تصمیمی بگیردمی تواند به هدفش برسدبه عقیده دانشجویان کلاس آقای موسوی از روش خوبی استفاده کردند برای گفتن مطالب خود از یک روش فلسفی درباره روح انسان که می تواند برای همه قابل قبول باشد.»

۲- آقای الیاس صالح دانشجوی فوق لیسانس رشته علوم سیاسی و فلسفه دانشگاه آدیس:

«صحبت های یک شخصیت برجسته و دارای تحصیلات دکترا برای من ارزشمند بود از نکات جالب برای من  ایشان زندگی خودرا به دو دوره تقسیم کرد یک دوره جوانی و دوره آرزوها بود و دوره پس از آن و رسیدن به آرزوها بود. توضیحات ایشان درباره انرژی هسته ای و کشور اسرائیل بسیار مفید بود ما قبلا این اطلاعات رانداشتیم، درباره افراط گرائی خیلی خوب توضیح دادند که در اسلام افراط گرائی وجود ندارد این توضیحات برای دانشجویان مسیحی بسیار مفید بود. از نقاط ضعف این این سفر فرصت بسیار کم این سفر در اتیوپی بود.»

۳- آقای بیدار مقدم کارشناس فرهنگی رایزنی سفارت ج.ا.ایران در اتیوپی:

«جناب آقای دکتر موسوی در مطالب خود یک روحیه خود باوری به دانشجویان و جوانان منتقل کردند که باتوجه به شرایط فقر و استضعاف فکری این کشور برای رسیدن به خوداتکائی  بسیار سازنده بود.»

۴- جناب آقای مهرنیا رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران دراتیوپی: