قالیباف: اقتصاد دولتی نمی‌تواند کشور را شکوفا کند

رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: گاهی اوقات می بینیم که برخی ها فهمیده یا نفهمیده، مخصوصا در حوزه های اجتماعی یا حوزه های سیاسی، جامعه را به سمت دو قطبی پیش می برند در حالی که این هرگز مسیر انقلاب نیست. محمدباقر قالیباف در مراسم چهلمین روز شهادت سردار سیدرضی موسوی، بیان کرد: در […]

رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: گاهی اوقات می بینیم که برخی ها فهمیده یا نفهمیده، مخصوصا در حوزه های اجتماعی یا حوزه های سیاسی، جامعه را به سمت دو قطبی پیش می برند در حالی که این هرگز مسیر انقلاب نیست. محمدباقر قالیباف در مراسم چهلمین روز شهادت سردار سیدرضی موسوی، بیان کرد: در تشییع جنازه شهید سلیمانی دیدیم که هم زمانی که یک قهرمان ملی بود همه مردم با هر سلیقه ای و با هر نگاهی سر تعظیم در مقابل شهید سلیمانی فرود آوردند. همین قهرمان ملی، یک قهرمان در امت اسلامی هم بود. امروز امت اسلام به شهید سلیمانی افتخار کرده و در برابر آن سر تعظیم فرود می آورد.

وی اظهار کرد: امروز همه آزادی خواهان دنیا و آنهایی که بویی از انسانیت بردند در دفاع از فلسطین چگونه برخواسته و چگونه برای نام شهید سلیمانی احترام قائل اند. انقلاب اسلامی بر پایه مردم و ارزش های الهی استوار است. هر دو این ها مورد توجه و اساس بوده است. گاهی اوقات می بینیم که برخی ها فهمیده یا نفهمیده، مخصوصا در حوزه های اجتماعی یا حوزه های سیاسی جامعه را به سمت یک دو قطبی پیش می برند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جامعه را در مسیری قرار می دهند که بین این دو یکی را انتخاب کنیم، هرگز این مسیر انقلاب نیست. مسیر انقلاب هم مردم است و هم ارزش های الهی است. این درس را ما از امامین انقلاب گرفته ایم. امروز دلدادگان به انقلاب و ایران عزیز باید بدانند که مسیر موفقیت این هست.وی در ادامه تاکید کرد: امام خمینی(ره) این انقلاب را در سخت‌ترین شرایط استبدادی و استکباری در دنیا پایه‌گذاری کرد و منجر به پیروزی آن شد. یکی از برکات انقلاب این بود که جامعه ما که تا پیش از آن منفعل بود، همبستگی و اهتمام ملی در آن نبود و تأثیرگذاری و نقش مردم در اداره کشور وجود نداشت، با تدبیر امام(ره) حرکتی عظیم رقم خورد و این فرصت فراهم شد که جامعه‌ای منسجم در سایه اسلام و تأثیرگذار شکل بگیرد و مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند که همه اینها به برکت امام(ره) و شهدا بود و امروز نباید تحت هیچ شرایطی این نعمت و میراث بزرگ را از یاد ببریم.

وی اظهار کرد: اگر انقلاب اسلامی نبود امروز شهید سلیمانی، شهید سیدرضی و سایر شهدا تبدیل به چنین چهره‌های شناخته شده‌ای نمی‌شدند و استعداد های آنها بروز و ظهور نمی‌یافت و از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شد. شهید سلیمانی از دل روستایی برآمد که اگر انقلاب نبود نمی‌توانست به پا خیزد تا این ایثارگری‌ها، مدیریت‌ها، خلاقیت‌ها و گذشت‌ها را رقم بزند و امروز یک روستازاده به نمادی برای همه کشور به‌عنوان یک قهرمان ملی تبدیل شود.

وی با اشاره به تحلیل‌های یک تحلیلگر سرشناس آمریکایی در دوران دفاع مقدس، بیان کرد: این تحلیلگر به مقایسه جبهه ایران اسلامی با رژیم بعث صدام در جبهه جنگ آن زمان پرداخت و می‌گفت رژیم صدام از همه نظر، از بُعد تجهیزات و تعداد نفرات و نیرو و از جهت حمایتی که از سوی کشورهای شرقی و غربی می‌شد بسیار مجهز بود؛ در آن مقطع هنوز جنگ سرد حاکم بود و همه کشورها به جز ایرانِ بعد از انقلاب اسلامی، یا وابسته به شرق و یا وابسته به غرب بودند، هیچ استثنایی وجود نداشت و دوقطبی کامل بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب و در زمان جنگ تنها اتفاق استثنایی که افتاد این بود که شرق و غرب در مقابل ایران ایستادند و از رژیم بعثی صدام حمایت کردند و تجهیزات نظامی خود را در اختیار صدام قرار دارند؛ همچنین کمک‌های مالی بسیاری به سمت او گسیل می‌شد. این تحلیلگر آمریکایی می‌گفت همه این کارها انجام شد اما در نهایت موفقیت‌ها در جبهه به نفع ایران رقم می‌خورد. همه اینها به دلیل این است که آنها شناختی از فرهنگ و آثار شهادت نداشتند و می‌گفتند موضوعی که باعث پیروزی ایران در میدان جنگ است به این دلیل است که هر یک نفری که در جبهه جان خود را از دست می‌دهد، در شهرهای ایران، روی دست مردم با منزلت و عظمت تشییع می‌شود و از همان شهر و محل، تعداد قابل توجهی مجدداً با روحیه‌ای که هراسی از مرگ ندارند، مشتاقانه به سمت جبهه‌ها گسیل می‌شوند.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ جهاد و شهادتی که ما را در دوران دفاع مقدس به پیروزی رساند امروز در جبهه مقاومت شکل گرفته است، گفت: با آشنایی که بیش از سه دهه از شهید سیدرضی دارم می‌گویم که امروز دشمنان ما باید بدانند که این شهید یکی از ستون‌های جبهه مقاومت بود اما نباید تصور کنند توانسته‌اند این ستون را فرو بریزند؛ چرا که در فرهنگ قرآنی ما هرگز این ستون‌ها فرو نمی‌ریزد بلکه روز به روز افراشته‌تر خواهد شد و قد خواهد کشید و کسانی در سایه آن تربیت می‌شوند و به میدان می‌آیند که مؤثرتر در این مسیر گام برمی‌دارند.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی شهادت در جامعه‌ای رونق پیدا کرد باعث می‌شود مردم آن جامعه نسبت به هرچه می‌بینند روشن‌بین شوند و با امید بیشتر در مسیر الهی گام بردارند و همین موضوع برای دشمنان ما گیج کننده‌تر خواهد بود.وی در ادامه با اشاره به عملیات طوفان الاقصی که از سوی نیروهای جبهه مقاومت رقم خورد، گفت: خیانت شورای امنیت در ۷۵ سال پیش باعث شد نطفه نامشروع انگلیسی‌ها تحت عنوان رژیم صهیونیستی بنا نهاده شود که دیدیم همه ناامنی‌ها و تخریب‌ها در منطقه آغاز شد اما طی این ۷۵ سال هیچگاه چنین حمله‌ای علیه اسرائیلی‌ها نشده بود که عملیات طوفان الاقصی توسط تعداد محدودی از رزمندگان جبهه مقاومت رقم خورد در حالی که غرب تلاش می‌کرد با ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی آنها را تضعیف کند اما چنین نشد و دیدیم چگونه پیروز شدند.

وی افزود: آنها توانستند با ایثارگری ضربه هولناکی به اسرائیل وارد کنند که همه اعتبار و دکترین نظامی و گذشته و آینده آنها فرو بریزد و چنانچه سیدحسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود که قدرت صهیونیست‌ها مانند خانه عنکبوت است، دیدید که چگونه این خانه فرو ریخت و همه به برکت خون شهدا و مکتب حضرت امام(ره) است.وی در ادامه با اشاره به اینکه امام(ره) به فرموده رهبر معظم انقلاب محور تحول بودند و هر تحولی که در گام دوم انقلاب صورت گرفت بر همان مدار بود و باید ایشان را الگوی آن بدانیم، بیان کرد: مکتب امام(ره) یک مکتب متوازن در عقلانیت، معنویت و عدالت است و حاج قاسم که تربیت شده این مکتب است، بر مبنای اصول و مبانی که به‌صورت مستقیم از سوی مقام معظم رهبری هدایت می‌شد، توانست موفقیت‌های جبهه مقاومت را رقم بزند.

وی افزود: این مجالس ذکر و یاد شهدا یک مجلس تذکر و یادآوری برای یکایک ما به خصوص مسئولان است که بدانیم نباید یک لحظه از نام و یاد و مسیر شهدا غفلت کنیم؛ شهدایی که جز خدمت به مردم دغدغه‌ای نداشتند و برای دفاع از اسلام و حفظ امنیت مردم و دفاع از ایران عزیز در هر صحنه‌ای حضور داشتند و تا پای جان به صورت آگاهانه، شجاعانه و مجاهدانه جان خود را تقدیم کردند.

قالیباف در ادامه بیان کرد: این مجالس، مجالس ذکر و یاد شهداست تا موضوعات دیگر ما را از مسیر اصلی باز ندارد و در همین مسیر حرکت کنیم و امام ما مبانی این حرکت و مکتب را بر توجه و ایمان به مردم و ارزش‌های الهی بنا گذاشتند. به هیمن دلیل است که انقلاب اسلامی بر پایه دو رکن مردم و ارزش‌های الهی بنا نهاده شده است.رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: گاهی برخی فهمیده یا نفهمیده به ویژه در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی، جامعه را به سمت دوقطبی شدن پیش می‌برند و جامعه را در مسیری قرار می‌دهند که بین این دو(مردم و ارزش‌های الهی) یکی انتخاب شود که این مسیر انقلاب نیست بلکه مسیر انقلاب قرار گرفتن هر دو آنها با هم است و این درس را از امامین انقلاب گرفته‌ایم و امروز دلدادگان به نظام و انقلاب باید این مسیر را شناخته و بر اساس آن حرکت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه هرگاه به هر دلیلی از مردم غفلت کرده و میدان را برای حضور مردم آماده نکردیم، موفق هم نبوده‌ایم، گفت: پیروزی‌های دوران دفاع مقدس، همه از زمانی بود که بنی‌صدر عزل شد و فرار کرد و پای مردم به جبهه به عنوان بسیج باز شد و از آن لحظه بود که پیروزی‌ها برای جبهه اسلام رقم خورد که این اتفاقات باید در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز رخ دهد.

وی افزود: امروز مردم نقش جدی و اساسی را ایفا می‌کنند. ایستادگی مردم غزه را ببینید که در یک زندان روباز زندگی می‌کنند اما اینگونه توانستند مقابل رژیم صهیونیستی که ۷۵سال به آنها ظلم کرده است بایستند و نشان دهند این رژیم نامشروع، رفتنی است که همه باید از آنها درس بگیریم و بدانیم فرهنگ شهادت است که باعث انسجام اجتماعی می‌شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: در این بین وظیفه امروز ما و همه دلدادگان به نظام و انقلاب و به‌ویژه مسئولان کشور این است که تلاش کنیم کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم چنانچه امروز دشمنان ما در عرصه‌هایی در مقابل ما زمین خورده‌اند و از آن طرف افتخارات زیادی در جمهوری اسلامی داشته‌ایم. با این حال و با وجود تمام افتخارات شاهدیم که درگیر مشکلات عدیده‌ای در برخی حوزه‌ها هستیم در حالی که می‌توانیم بسیاری از ضعف‌های کشور به ویژه در حوزه اقتصادی را برطرف کنیم از این رو باید بدانیم اگر امروز این مشکلات وجود دارد و هنوز در حل آن موفق نبوده‌ایم به این معنا نیست که ظرفیت حل آن به لحاظ بُعد مادی و نیروی انسانی وجود ندارد بلکه به این دلیل است که نتوانسته‌ایم با استفاده از ظرفیت مردم آنها را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه اقتصاد کشور دولتی بودن آن است. اقتصاد دولتی نمی‌تواند کشور را شکوفا کند البته نمی‌گوییم اقتصاد به معنای آنچه در غرب به‌صورت لجام گسیخته است واگذار شود بلکه باید یک اقتصاد مردمی و بر مبنای آن چیزی باشد که در قانون اساسی نیز آمده است. زمانی که اقتصاد مردمی شود، منافع برخی افراد به خطر می‌افتد از این رو همین جریان است که مانع مردمی شدن اقتصاد و شکوفایی آن می شوند.

وی افزود: از این رو امروز باید امنیت سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری را تأمین کنیم تا مردم وارد عرصه اقتصاد شوند. در ۴ سالی که در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده شما خدمتگزاری می‌کردم تلاش کردیم تا قانون جدید و یا اصلاح قوانین برای حل مشکلات اقتصادی باشد.وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره مجلس یازدهم که آن را انقلابی دانستند و فرمودند بر اساس نقشه راه حرکت می‌کند، بیان کرد: طی زمانی که در مجلس فعالیت کردیم تلاش داشتیم تا براساس یک مدار واحد حرکت کنیم البته قطعاً ایراداتی در کار وجود داشته است اما تمام تلاش را برای حل مشکلات مردم کردیم که البته تحقق و اجرای قوانینی که در مجلس وضع می‌شود زمان‌بر است.

وی در پایان بیان کرد: در قوانین برنامه هفتم و بودجه سال آینده به تمام موضوعات مهم توجه شده است. تمام مشکلات کشور با ظرفیت‌های موجود قابل حل است و می‌توانیم با قوانین وضع شده آنها را حل کنیم. امیدوارم همه ما مسئولان به گونه‌ای عمل کنیم که شرمنده امام(ره)، شهدا و شما مردم نباشیم و امید داریم که آینده‌ای روشن در پیش روی ما باشد.