ریشه یابی حرکات ناشایست نماینده تبریز

دکتر نعمت الله لویمی : اخیراً رفتارهای عجیبی از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر شد که ذکر چند نکته در این رابطه ضروری بنظر می رسد: ۱- با توجه به اینکه در چند قرن اخیر حکومت های مستبدی در ایران سرکار بودند، سالیان متمادی فرهنگ های نامطلوبی همچون حکومت ستیزی […]

دکتر نعمت الله لویمی : اخیراً رفتارهای عجیبی از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر شد که ذکر چند نکته در این رابطه ضروری بنظر می رسد:

۱- با توجه به اینکه در چند قرن اخیر حکومت های مستبدی در ایران سرکار بودند، سالیان متمادی فرهنگ های نامطلوبی همچون حکومت ستیزی (از بدترین عوارض آن هدر رفت بیت المال بدلیل عدم تعهد به آن) فرهنگ استبداد و خودکامگی(عدم تحمل رای مخالف، عدم مشورت، تحقیر دیگران، خود بزرگ بینی، نفاق و چاپلوسی ، زورگوئی و دوری روسا از زیردستان و…) در جامعه ایرانی رسوخ کرده است .

لذا اگر مدیری در نظام اسلامی از عدالت و تقوای لازم برخوردار نباشد، فرهنگ استبداد و خودکامگی بر آن غلبه خواهد کرد. البته ضرورت دارد مجموعه فرهنگی کشور (که متاسفانه از انسجام لازم برای مدیریت فرهنگی جامعه برخوردار نیست) برنامه ریزی های جدی برای اصلاح هنجارهای نامطلوب (تحول هنجاری) در جامعه که عمدتاً ریشه تاریخی دارند، داشته باشد.

۲-از اصول پیشرفته و به روز جامعه بشری که در قوانین جمهوری اسلامی نیز مورد پذیرش قرار گرفته ، تکریم ارباب رجوع است که متاسفانه توجه جدی به آن نشده و نیاز به نهادینه کردن آن در جامعه بیشتر احساس می گردد تا جاییکه نماینده ایی که خود قانونگذار بوده و جالب تر آنکه رئیس کمیسیون آموزش هم است، ابتدایی ترین اصول آن را رعایت نمی کند.

۳- طبعاً بهترین قوانینی که بشر را به سمت سعادت دنیوی و اخروی سوق می دهند و از نظر بنده شامل مترقی ترین اصول مدیریت جامعه می باشند، قوانین الهی هستند بعنوان مثال موضوعی که تناسب با مساله فوق الذکر دارد رحمت محوری می باشد و می توان اصول ذیل را که امروزه از موارد مورد پذیرش جامعه بشری هستند را از آن استخراج نمود:

۱٫ ایجاد فرهنگ احترام ، رافت و مهربانی با عموم مردم در همه مراحل اداری و سیاسی توسط کارکنان و مدیران

۲٫ مدارا و بردباری ادارات با مردم در شرایط مختلف یا بعبارتی دیگر حق را به ارباب رجوع دادن

۳٫ تکریم ارباب رجوع در ادارات

۴٫ اصل ستر و پوشاندن عیوب مردم و عدم افشای اسرار مردم ۵٫ تساهل و تسامح و آسان گیری به مردم در ارائه خدمات ( آسان سازی فرایندها ، شرایط، مدارک و… ) ۶٫ رسیدگی ویژه به اقشار آسیب پذیر و ناتوان در ادارات ۷٫ عفو و گذشت از خطای مردم و افزایش موارد عفو عمومی و….