فیاضی :امروز از طریق برخی تریبون های عمومی براحتی آبروی یک فرد زجر کشیده و مسلمان را می ریزند

در فرهنگ دینی “سلام” بسیارکارساز و راهگشاست.وقتی خداوند مزد شب زنده داری “قدر” را سلام قرار می دهد یعنی انسان مومن را امان می بخشد و هم او را امان بخش قرار می دهد.”سلام” خدا آتش نمرود را برای حضرت ابراهیم (ع) سرد و بی اثر کرد.پس ارزش این شب های قدر و لیالی ماه […]

در فرهنگ دینی “سلام” بسیارکارساز و راهگشاست.وقتی خداوند مزد شب زنده داری “قدر” را سلام قرار می دهد یعنی انسان مومن را امان می بخشد و هم او را امان بخش قرار می دهد.”سلام” خدا آتش نمرود را برای حضرت ابراهیم (ع) سرد و بی اثر کرد.پس ارزش این شب های قدر و لیالی ماه مبارک رمضان را بدانید و از آنها بهره بجویید.حجةالاسلام و المسلمین فیاضی در ادامه سلسله سخنرانی های عقیدتی ،اخلاقی و سیاسی خود همزمان با شب 23 ماه مبارک رمضان ،اهمیت و دستاوردهای معنوی شب های قدر را بیان و با تلاوت آیات سوره ” قدر” به شرح و تفسیر آنها پرداخت .

حجةالاسلام فیاضی به زمینه های معنوی و اجتماعی بهره مندی از فضایل شب قدر اشاره و گفت:از جمله موانع دستیابی انسان به آثار معنوی شب های قدر ” لقمه حرام ” و از بعد اجتماعی دست اندازی به بیت المال مسلمین است.حضرت علی (ع) بعنوان الگوی کامل برای ما مسلمانان حساسیت ویژه ای نسبت به مصرف و توزیع بیت المال داشت بطوریکه در برابر منسوبین خود نیز شدت عمل داشت و در این راستا می فرماید:«اَدَقوا اقلامکم و قاربوا بین سطورکم و ایّاکم و الاکثار. فإِنَّ اموال المسلمین لا تحتمل الا ضرار»«نوک قلم ها را باریک بتراشید و فاصلۀ سطرها را کم کنید و از زیاده روی در هزینه نمودن بیت المال بپرهیزید زیرا اموال مسلمانان نباید متحمل ضرر شود».وقتی امام علی علیه السلام نسبت به چیزهایی که خیلی کم اهمیت به نظر می آیند حساسیت نشان می دهد، مثل تیز کردن نوک قلم بیت المال و نهایت دقت در استفاده از کاغذ بیت المال و یا وقتی طلحه و زبیر برای امور شخصی به خدمت امام علیه السلام می رسند حضرت شمع بیت المال را خاموش می کند و به کار آن ها رسیدگی می کند، این ها همه هشدار به کارمندان و کارگزاران و همه مردم است که مواظب باشید اسراف و زیاده روی نکنید.امام علیه السلام در نامه ای زیاد بن ابیه را مورد خطاب قرار می دهد و می فرماید:«فَدَعِ الاِسرافَ مقتصداً»«از اسراف بپرهیز و میانه روی را برگزین»امام علي عليه السلام خطاب به عبدالله بن زمعه (از پيروان و ياران آن حضرت) آن هنگام كه  از او، درخواست كمك مي كند، ماهيّت بيت المال را براي او روشن مي كند. او، بيت المال را نه مال شخصي امام مي داند و نه مال ِفردي از مسلمانان، بلكه بيت المال، از آن ِمسلمانان است كه در  اختيار امام ِمسلمانان گذاشته مي شود تا به عدل، به مصرف مسلمانان برسد. حضرت مي گويد:إنَّ هذا المال ليس لي و لا لك! و انَّما هو فيءٌ لِلمسلمين و جَلْبُ أسيافهم. فإنْ شَرَكْتَهم  في حربهم كانَ لكَ مثلُ حظهم و إلّا فَجَناةُ أيديهم لا تكون لغير أفْواهِهمْ اين اموال، نه مال من و نه از آن ِتوست، بلكه غنيمتي گِردآمده از مسلمانان است كه با شمشيرهاي خود به دست آورده اند. اگر تو، در جهاد، همراهشان مي بودي، سهمي چونان سهم آنان مي دهم شتي و گرنه، دسترنج آنان، خوراك ديگران نخواهد بود.ولی امروز وضعیت خودمان را ببینید شاهد اختلاس های میلیاردی هستیم که براحتی انجام می شود.

این اساد حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم تعدیل رفتارهای اجتماعی افزود:در برخوردهای اجتماعی باید برادرانه باهم برخورد کنیم. حضرت علی (ع) می فرماید:خالطوا الناس مخالطه ان متم معها بکوا علیکم ، و ان عشتم حنوا الیکم/با مردم آنچنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده بمانید به شما عشق ورزند.

وی بر اهمیت جویندگی حقیقت و دستیابی به آن اظهار داشت:انسان باید با عشق و اراده جویای حقیقت باشد.کسی که دنبال حقیقت نیست در هیچ حالتی به آن نمی رسد زیرا کسی که خود را به خواب زده نمی توان بیدار کرد.حجةالاسلام فیاضی به شب قدر و منزلت آن اشاره کرد و گفت:امشب فقط شب بیدار ماندن نیست بلکه ،شب بیدار شدن ،شب زنده شدن و رویش های معنوی است.باید از ژرفای دل به یاد خدا باشیم و او را بخوانیم الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ آنان که خدا را ايستاده و نشسته و به پهلو خفته ، ياد می کنند و در آفرينش آسمانها و زمين می انديشند : ای پروردگار ما ، اين جهان را به بيهوده نيافريده ای ، تو منزهی ، ما را از عذاب آتش بازدار.

00 0 01 1 2 03 3 4 5 6 7 8 09 9 10 12 13 14 15 16