آیت الله فرحانی : مسئولین دین خود را به خوزستان ادا کنند / ما در عرصه کارگری مشکل داریم

آیت الله فرحانی : مسئولین دین خود را به خوزستان ادا کنند / ما در عرصه کارگری مشکل داریم.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در سخنرانی خود در جمع پرسنل دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: از آن‌که خداوند توفیق داد در این ایام مبارک و در تلاقی هفته وحدت و بسیج در […]

آیت الله فرحانی : مسئولین دین خود را به خوزستان ادا کنند / ما در عرصه کارگری مشکل داریم.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در سخنرانی خود در جمع پرسنل دانشگاه علوم پزشکی، اظهار کرد: از آن‌که خداوند توفیق داد در این ایام مبارک و در تلاقی هفته وحدت و بسیج در جمع کارکنان و پرسنل خدوم جامعه پزشکی استان باشیم و علیرغم مشغله‌ای که داشتیم باید برای تشکر از شما می‌آمدم. از همه عزیزان در دانشگاه علوم پزشکی و جامعه درمان و بسیج پزشکی استان و فرماندهان تشکر می‌کنم.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: ۲ نکته می‌خواهم عرض کنم، یک سوال را برخی از مستشرقین با انصاف طرح کرده‌اند، مخصوصا لامارتین درباره اسلام سوالی مهم دارد. در بین ادیان خیلی از آن‌ها جهانی نیستند به‌جز ۳ دین، دین اول اسلام است که در تمام قاره‌ها مسلمان داریم، دین دوم جهانی مسیحیت است و دین سوم جهانی بودا است که شکل‌گیری آن در هند بود و حالا تعداد زیادی در چین و ژاپن پیرو دارد.

وی ادامه داد: یهود را می‌گویند جهانی نیست زیرا خانواده خاصی پیرو آن هستند که زرتشت هم مانند آن است.فرحانی بیان کرد: لامارتین می‌پرسد: وقتی نگاه می‌کنیم به دین‌هایی که جهانی شده‌اند، اسلام خصوصیتی دارد که دین‌های دیگر ندارند، سرعت جهانی شدن اسلام بی‌نظیر است، مسیحیت بعد از چند صد سال از عروج مسیح جهانی شد، بوداییسم جهانی شد اما بعد از چند صد سال، سوال این‌ها این است که بین ۳ دین جهانی اسلام در کمتر از ۲ دهه جهانی شد. چرا اینگونه است؟ این درس امروز ما از هفته وحدت و هفته بسیج است.استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: لامارتین جواب قشنگی به این سوال داده، می‌گوید می‌بینیم پیامبر اسلام دینش را در فضایی ارائه کرد که نزدیک‌ترین فامیلش هم با او مقابله کرد؛ قریش بالاترین دشمنان پیغمبر بود، «تبت یدا ابی لهب و تب»، ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان؛ لامارتین می‌گوید ابتدا همسر پیامبر و سپس یک نوجوان ۱۲ ساله به نام علی به وی ایمان آوردند؛ شرایط تمدنی آن روزگار در مکه بسیار بد بود، آن زمان یک طرف روم، یک طرف ایران، یک طرف مصر و یک تمدن هم حجاز بود، حتی وقتی ایران و روم می‌جنگیدند حاضر نبودند حجاز را تسخیر کنند چون می‌گفتند این سرزمین چیزی ندارد. شرایطی که پیغبر اکرم اسلام را ارائه کرد عدد باسوادهای حجاز از انگشت یک دست کمتر بود و وی حتی همراهی قوم و عشیره خود را نیز نداشت.

وی در تشریح شرایط گسترش اسلام گفت: یک جامعه متلاطم و جایی که شاخص‌های تمدنی آن زیر صفر بود، پیامبر اسلام را آنجا پیاده کرد، ایران برابر اسلام شکست نخورد بلکه ایران به اسلام ایمان آورد، اسلام را انتخاب کرد، حبشه و مصر اسلام را انتخاب کردند، پیغمبر چه‌کار کرده؟ شخصیت پیامبر چه شخصیتی است که علی(ع) می‌گوید من عبدی از عبید این مرد هستم؛ مردی که در کنار همسر بزرگش ایستاد، امیرالمونین به وی ایمان آورد، فاطمه زهرا(س) به دنیا آمد و با وی همراه شد و حرکتی به راه انداختند که پس از ۲ دهه جهانی شد.آیت‌الله فرحانی بیان کرد: در دانشگاهی سخنرانی می‌کردم، یکی از دانشجویان گفت اشکال غربی‌ها وارد است زیرا اسلام نتوانسته نمونه تمدنی داشته باشد، من به او گفتم عزیزم چقدر از تاریخ را بلدی؟ یکی از تاریخ نویسان بزرگ دنیا می‌گوید، از میان ۳۰ تمدن ۵ تمدن خارج می‌کند و از آن‌ها ۳ تمدن که می‌گوید بهترین تمدن تمدن اسلام است که در بغداد، ایران، مصر و اندلس شکل گرفت.

وی افزود: حتی مورخینی مثل گوستاو لوبون در کتاب تاریخ تمدن عرب اقرار می‌کند که تمدنی از مدینه آغاز شد که در شرایطی که گوتنبرگ هنوز ماشین چاپ را اختراع نکرده بود، بیت‌الحکمه مسلمانان ۶ میلیون جلد کتاب داشت.وی بار دیگر با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل عمران، اظهار کرد: در این آیه شگرد مدیریتی و راز موفقیت پیامبر آمده است که یا رسول‌الله به واسطه رحمت الهی تو نرم هستی، که اگر قصی‌القلب بودی نمی‌توانستی ایجاد وحدت کنی. اشتباه می‌کنند، بگذر از آن‌ها و برایشان استغفار کن، به آن‌ها شخصیت بده، اگر می‌خواهی این جامعه را حرکت دهی، اگر می‌خواهی اختلافات را برطرف کنی، رحمت الهی را در نظر بگیر و به آن‌ها شخصیت بده، احترام به آن‌ها بگذار، غربی‌ها می‌گویند پیغمبر با تیمی که جمع کرد کاری کرد که این‌ها ایمان بیاورند.نماینده مجلس خبرگان با بیان نمونه‌های دیگر ادامه داد: امام صادق(ع) ابوحنیفه را احترام می‌کرد و به او درس می‌داد.سید رضی مدون نهج البلاغه است، وقتی یک یهودی از دنیا رقت چون عالم بود به تشییع جنازه آن عالم یهودی می‌رفت.

وی افزود: چرا اسلام توانست ایران و روم و مصرو حبشه را در کمتر از ۲ دهه متحد کند؟ لامارتین می‌گوید ۳ نکته را درباره پیامبر اسلام ببینید، اول اینکه هیچ چیز نداشت، دوم اینکه دشمنانش عشیره و قبیله‌اش بودند و سوم اینکه هدفش جهانی بود. شتاب حرکت اسلام در دین‌های دیگر نیست، حالا این اسلام را که توانسته تمدن ساز باشد، دشمن آمد با تفرقه خراب کند که اولش با تفرقه قومیتی بوده است.فرحانی ادامه داد: گوستاو لوبون نوشته است تاریخ تمدن عرب، مترجم که شهید مطهری است نوشته اسلام و عرب، بنی امیه حرفشان این بود که عرب و عجم یکی نیستند، به ایران که می‌رسند می‌گویند تاریخ تمدن ایران، ایجاد جریان قومیتی می‌کنند. خدا رحمت کند شهید مطهری را که احساس نیاز کرد و کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را نوشت.

وی بیان کرد: حرف دیگر این بود که خواستند بگویند اسلام با شمشیر گسترش پیدا کرد، در حالی که گسترش اسلام اثر رحمت بود، اگر اسلام شیعی در ایران پایگاه پیدا کرد اثر حرکت و کار امام رضا(ع) در ایران است، امام صادق(ع) احساس کرد اگر به برادر سنی خود کمک نکند اسلام تضعیف می‌شود پس ابوحنیفه را شاگرد خود دانست، پیغمبر همه جریانات را جمع کرد.آیت‌الله فرحانی ضمن اشاره به شباهت‌های انقلاب اسلامی با زمان پیدایش و ظهور اسلام، گفت: برگردم به انقلاب اسلامی، امام خمینی هم وقتی انقلاب به‌وجود آمد گفت بسیج، بسیج یعنی حضور در آن نقطه‌ای که قلب امام زمان را خوشحال کند.وی افزود: حاج قاسم سلیمانی برای من تعریف کرد روزی که می‌خواستیم عملیات انهدام نهایی داعش را کلید بزنیم سر بلند کردم دیدم یک طرف بسیج ایران است، یک طرف حشدالشعبی است، یک طرف بسیج سوریه و یک طرف بسیج لبنان، یمن، افغامستان و پاکستان است که هر کدام هم اسمی برای خود دارند، آن‌جا گفتم که بله، تِز جهانی امام جواب داده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان عنوان کرد: امام احساس کرد ۲ الگو وجود دارد، یکی اسلام ناب و دیگر اسلام آل یهود که خود امام فرمود از صدام بگذرم از آل یهود نمی‌گذرم، انگار که امروز را می‌دید، مدل اسلام ناب مدل رسول الله است که همان اسلام رحمت، اسلام حرکت، اسلام احترام و گذشت و اسلام علم و دانش است.
وی افزود: یادم نمی‌رود روز ۳۱ شهریور در دفاع مقدس بیمارستان جندی‌شاپور را و رشادتی که مردم ما به خرج دادند. یادم هست که پزشکان به چه زحمتی خدمات می‌دادند. اما خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران بوده و اگر ایران اکنون مسلمان و شیعه است به گواه مقام معظم رهبری از اهواز این دین وارد ایران شده است.فرحانی با اشاره به جنایت تروریست‌ها در ۳۱ شهریور امسال گفت: در دوره دفاع مقدس تلاش همه مردم استان از جمله جامعه درمانی خوزستان را دیدیم، اما چرا در سالگرد دفاع مقدس قصد کردند از مردم بیدار و آگاه خوزستان انتقام بگیرند؟ در مراسمات مختلف شام عاشورا در مناطق مختلف خوزستان اعم از مناطق بختیاری و عرب شرکت کرده‌ام، همه اش شور و محبت به اهل بیت(ع) است، این خوزستان است، خب می‌خواهند انتقام بگیرند اما چه شد؟ باید رسوا می‌شدند که شدند.

وی بیان کرد: حضرت آقا به ما فرمودند که این چند میلیون بسیجی پا به کار را اگر در همه دستگاه‌ها داشته باشیم همه مشکلات حل می‌شود؛ شاهدیم که در بخش درمان خوزستان این اتفاق افتاده است که ۱۰ بیمارستان در بخش درمان خدمات رسانی می‌کنند. حسن انقلاب ما این است که تهدیدها و فشارها سبب می‌شود که انقلاب اسلامی به سمت پیشرفت و تعالی قدم بردارد.فرحانی درباره پیگیری‌های خبرگان در بحث مشکلات کارگری در خوزستان نیز بیان کرد: یک جمله می‌خواهم اینجا بگویم که در محضر حضرت آقا به آقای رئیس‌جمهور عرض کردم. در اسفند سال گذشته ما ۶ نفر نماینده خبرگان استان، نامه‌ای را پیرو همین اتفاقات و مشکلات شرکت‌هایی مانند نیشکر هفت تپه تنظیم کردیم که خدمت آقا رفتم و گفتم ما با خصوصی‌سازی موافقیم اما گاهی در اجرا دچار مشکل هستیم، که آقا فرمودند همین الان به رئیس جمهور بگو.

وی افزود: رفتم نزد آقای روحانی و گفتم لطفا این مسئله را حل کنید که رئیس جمهور به وزیر اطلاعات آقای علوی گفت که پیگیری کنید و بگویید آقای واعظی زودتر به خوزستان برود، که این دیدار و سفر اتفاق نیفتاد و در شهریور ماه امسال مجددا رئیس جمهور را دیدم و گفتم آقای روحانی نیامدید، که اگر آمده بودید آن مشکلات در خرمشهر رخ نمی‌داد، وقتی ظرف چند روز آب را رساندند مشخص بود که کار خیلی زیادی نیاز نبود که این مشکل به‌وجود نیاید.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان اظهار داشت: بار دیگر رئیس جمهور به آقای علوی گفتند پیگیری کنید، من همانجا به آقای روحانی گفتم ما در عرصه کارگری مشکل داریم. همه می‌دانیم خوزستان فداکاری زیادی انجام داده، امام حرف مهمی زدند که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است.وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی ما هم باید تقویت شود، درمان یک کار اساسی است و دانش در علوم پزشکی باید گسترش یابد.فرحانی در پایان خطاب به مسئولان گفت: آقایان خوزستان را بیشتر دریابند، نخبگان، بسیجیان و مردم خوزستان دست از انقلاب برنمی‌دارند اما حالا که این مردم انقدر معرفت و بصیرت دارند، ما مسئولین نیز دین خود را به خوزستان ادا کنیم.