صادرات ۲۰۹ میلیون دلاری فرش دستباف

 ارزش صادرات فرش دستباف ایران در ۹ ماهه سال جاری با افت ۳۶٫۶۵ درصدی بالغ بر ۲۰۹ میلیون دلار شد.به گزارش خبرنگار عصرما، تازه ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در ۹ ماهه امسال ۳٫۷ هزار تن تن فرش دستباف به ارزش تقریبی ۲۰۹ میلیون دلار از کشور صادر شده است. این […]

 ارزش صادرات فرش دستباف ایران در ۹ ماهه سال جاری با افت ۳۶٫۶۵ درصدی بالغ بر ۲۰۹ میلیون دلار شد.به گزارش خبرنگار عصرما، تازه ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در ۹ ماهه امسال ۳٫۷ هزار تن تن فرش دستباف به ارزش تقریبی ۲۰۹ میلیون دلار از کشور صادر شده است. این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۵٫۲۶ و ۳۶٫۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۱ کاهش یافته است.

22702

فرش دستباف در حالی در گذشته یکی از اقلام اصلی در صادرات غیرنفتی کشور به شمار می رفت که در ۹ ماهه امسال رتبه ۲۳ را در بین کالاهای صادرات غیرنفتی کشور به دست آورد. سهم این کالا از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور به یک درصد هم نرسید.البته جای امیدواری دارد که در آذر ماه امسال روند صادرات فرش دستباف صعودی بوده به طوری که در این ماه ۶۰۰ تن فرش دستباف به ارزش ۲۸ میلیون دلار از کشور صادر شد که این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۹٫۷۸ و ۵٫۹۴ درصد بهبود یافته است.

فرش دستباف ایران در ۹ ماهه ۱۳۹۲ دستکم به ۷۷ کشور جهان صادر شد. در این بین آلمان، امارات، ژاپن، لبنان، ایتالیا، انگلستان، پاکستان، قطر، سوئیس، سوئد، فرانسه، چین، دانمارک، آفریقای جنوبی، کویت و افغانستان جزو اصلی ترین بازارهای صادراتی فرش دستباف ایران بودند.افت صادرات فرش دستباف ایران در حالی در ۹ ماهه امسال رقم خورده که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور ۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به اجرای برنامه تبلیغات داخلی و جهانی فرش دستباف اختصاص یافته است. این بودجه به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص خواهد یافت تا در راستای تبلیغات داخلی و جهانی فرش دستباف ایران صرف شود.بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که ضعف تبلیغ فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی باعث شده تا سهم فرش دستباف ایران در این بازارها طی سال‌های اخیر با کاهش مواجه شود.