آیت الله کعبی : توحید از رهبری الهی جدایی ناپذیر است / تفکر حسینی (ع) نماد توحید حقیقی است

همزمان با دومین شب ازماه محرم و پس از مراسم سوگواری و خطابه ،سلسله جلسات موضوعی پیرامون بررسی دلایل نیاز جامعه اسلامی به تفکر حسینی توسط حضرت آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه یافت و مقوله “توحید حقیقی ئ تئحید ظاهری” مورد بحث […]

همزمان با دومین شب ازماه محرم و پس از مراسم سوگواری و خطابه ،سلسله جلسات موضوعی پیرامون بررسی دلایل نیاز جامعه اسلامی به تفکر حسینی توسط حضرت آیت الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه یافت و مقوله “توحید حقیقی ئ تئحید ظاهری” مورد بحث و بررسی قرار گرفت .در این نشست که با مشارکت جمعی از فرهیختگان و فعالان فرهنگی ،اجتماعی استان در مرکز فرهنگی امام حسین (ع) اهواز برگزار شد آیت الله کعبی گفت : نیاز ما به امام حسین (ع) و تفکر عاشورایی یک ضرورت فطری و حتمی است .زیرا که نیاز به رهبری الهی لازمه توحید و یک نیاز فطری و در اعماق درون انسان ریشه دارد و در واقع مصداق آیه شریفه فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ پس روى خود را با گرايش تمام به حقّ، به سوى اين دين كن، با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرينش خداى تغييرپذير نيست. اين است همان دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمى‏دانند.پس معرفت حسینی یک معرفت توحیدی و حقیقی است

1

آیت الله کعبی افزود : همواره با دو نمونه از توحید مواجه بوده ایم ، توحید اسمی و ظاهری ، توحید حقیقی .توحید طاغوت ها و زمامداران مستبد که همان توحید اسمی و ظاهری است و در مقابل توحید اولیاء الهی همچون امام حسین (ع) و یاران با وفایش که نماد توحید حقیقی و فطری است .افراط در ظواهر توحید و تحریف مفاهیم دینی و توحیدی برای خدمت به طاغوت اساس توحید ظاهری است.اسلام معاویه نیز نمونه ای از از توحید ظاهری و اسلام پادشاهی در برابر اسلام ناب محمدی (ص) بود.به همین دلیل همواره مبارزه با نفاق بسیار سخت تر از مبارزه با کفر و الحاد است .مبارزه با نفاق بدون بصیرت حسینی امکان پذیر نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی های توحید ظاهری و اسمی گفت : توحید ظاهری همواره فاقد روح و محتوا و بیشتر بر ظواهر دین تاکید می کند و هدف آن بیشتر منافع فردی و مادی است .همه کسانی که روز عاشوراء در صف مقابل امام حسین (ع) قرار داشتند ادعای مسلمانی می کردند و دز ظاهر اهل نماز بودند و هنگامی که به خیمگاه ابی عبدالله (ع) یورش بردند عمر ابن سعد به آنان بشارت بهشت می داد .اینان گرچه در ظاهر موحد بودند اما در باطن مشرک و در نقطه مقابل رهبری الهی قرار داشتند.نماد و مظهر توحید ظاهری در عصر ما آل سعود است که از یک سو بر ظواهر دینی تاکید و خود را خادم الحرمین می نامند اما از آن طرف با صهیونیزم هم پیمان ، کعبه آنها آمریکا و خدایشان دلار است و توان خود را از کافران می گیرند.امام حسین (ع) در روز عاشورا بخوبی ویژگی ها و ابعاد توحید ظاهری و اسلام اسمی را برای ترسیم کرده و می فرمایند : “إنّ هذِهِ الدُّنْيا قَد تَغَيَّرَت وَتَنَكَّرَتْ وأدْبَرَ مَعرُوفُها، فَلَمْ يَبْقَ مِنْها إلاَّ صُبابَةٌ كَصُبابَةِ الإناءِ، وَخَسِيسُ عَيْشٍ كَالمَرعَى الوَبِيلِ، ألا تَرَوْنَ أنَّ الحَقَّ لا يُعْمَلُ بِه، وَأنَّ الباطِلَ لا يُتناهى عَنهَ.لِيَرْغَبْ المُؤْمِنُ في لِقاءِ اللهِ مُحِقّاً فَإنِّي لا أرَى الْمَوتَ إلاّ سَعادَةً، وَلاَ الحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ إلاّ بَرَماً.إنَّ النّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيا وَالدِّينُ لَعِقٌ عَلى ألسِنَتهم، يَحُوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائِشُهُم، فَإذا مُحِّصُوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ” مردم بندگان دنیایند و دین، تنها بر زبانشان جاری است، هنگامی که زندگیشان سرشار است دین گرایند ولی هنگامی که در تنگنای بحرانها قرار گرفتند دین داران واقعی اندک می گردند . پس جبهه مقابل امام حسین ع همه در ظاهر موحد بودند و شعار انها لااله الله و اهل نماز بودند اما در باطن گرفتار شرک بودند و اسلام و توحید آنها بر مدار معیشت ، درآمد اقتصادی و کسب قدرت سیاسی است

آیت الله کعبی در ادامه اظهار داشت: برای شناخت و تمییز میان توحید حقیقی و توحید ظاهری باید به پرچمدار این دو جبهه نگریست .امام حسین (ع) نماد توحید حقیقی بود.اگر پرچمدار توحید رهبر الهی باشد آن عین توحید حقیقی است اما اگر پرچمدار توحید طاغوت باشد آنگاه شرک و الحاد خواهد بود. وحید در هر دوره ای نیازمند رهبری است .نمی توان میان توحید و رهبری الهی جدایی انداخت.توحید بدون رهبری الهی بی روح خواهد بود.برخی آیات قرآن کریم بر همبستگی رهبری الهی و توحید تاکید دارد مانند این آیه که می فرماید : وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ .و پروردگار ابراهيم او را به کاری چند بيازمود و ابراهيم آن کارها را به تمامی به انجام رسانيد خدا گفت : من تو را پيشوای مردم گردانيدم گفت : فرزندانم را هم ? گفت : پيمان من ستمکاران را در برنگيرد.یا در آیه دیگر : وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ .و کعبه را جايگاه اجتماع و مکان امن مردم ساختيم مقام ابراهيم را، نمازگاه خويش گيريد ما ابراهيم و اسماعيل را فرمان داديم : خانه مرا برای طواف کنندگان و مقيمان و راکعان و ساجدان پاکيزه داريد.پس توحید منهای ولایت و رهبری شرک و بی روح خواهد بود.

وی اضافه کرد : حقیقت توحید که تمدن ساز و فرهنگ ساز است هیچ وقت نزد طاغوت و زمامداران مستبد بی نسبت با روح توحید ، نیست زیرا لازمه توحید حقیقی کفر به طاغوت است

2 3 4 5 6 8 9 11