حجت ‌الاسلام و المسلمین شفیعی :تربیت پیش ‌نیاز و مقدمه آمادگی و توانایی پذیرش مسئولیت‌ هاست

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تاکید کرد: تلاش در عرصه تربیت اسلامی زمانی به ثمر می‌‌نشیند که فعالیت در جنبه عملی نیز باشد. به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،حجت ‌الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی در مراسمی که امروز ۱۳ اسفند ماه به مناسبت هفته تربیت اسلامی […]

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تاکید کرد: تلاش در عرصه تربیت اسلامی زمانی به ثمر می‌‌نشیند که فعالیت در جنبه عملی نیز باشد.

sidA728_535

به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،حجت ‌الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی در مراسمی که امروز ۱۳ اسفند ماه به مناسبت هفته تربیت اسلامی از سوی آموزش و پرورش شهرستان رامهرمز برگزار شد، نام گذاری هفته تربیت اسلامی و برگزاری مراسم و اجرای برنامه‌ها در این هفته و به این عنوان را امری نمادین دانست و گفت: این عناوین و نام‌گذاری ‌ها مذکر و یادآورهایی هستند برای توجه دادن به مقوله ‌های تأثیرگذاری و اینکه از هشت اسفند ماه هفته ‌ای به برجسته ‌سازی تعلیم و تربیت اسلامی اختصاص می ‌یابد بدین معنا که جامعه در همه حال توجه به تعلیم و تربیت اسلامی داشته باشد.

وی با بیان این که تربیت مقوله‌ای است که از شخص اشرف انبیاء(ص) تا عادی‌ترین فرد جامعه را در بر می‌گیرد و همگان نیازمند و محتاج آن هستند، افزود: نباید تصور شود که اگر به فردی گفته شد نیاز به تربیت دارد بدین معناست که او فاقد تربیت است؛ تعلیم و تربیت در شمار برترین فضیلت‌های انسانی است که از وجود رسول خدا(ص) آغاز می‌شود. ایشان فرمودند: «خدا مرا تربیت کرد و نیکو تربیت کرد». امیرالمؤمنین علی(ع) که مایه افتخار عالم اسلام هستند خود را تربیت یافته پیامبر مکرم اسلام می‌دانند.

شفیعی ادامه داد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: «خداوند متعال پیامبر را تربیت فرمود و او را نیکو تربیت فرمود و زمانی که تربیت پیامبر(ص) را به کمال انجام داد خطبه کرد هر آئینه کو تو دارای اخلاق نیکو و پسندیده‌ای.” سپس امر دین و مردم و هدایت اجتماعی بندگان را به او سپرد. از این کلام معصوم مشخص است که تربیت پیش ‌نیاز و مقدمه آمادگی و توانایی پذیرش مسئولیت ‌هاست.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تربیت اسلامی را تربیتی که زیربنای آن تربیت الهی باشد عنوان کرد و آن را دارای دو جنبه نظری و عملی دانست و گفت: جنبه نظری تربیت شامل آیات، احادیث و مطالب فراوانی است که بزرگان گفته و نوشته‌اند و در دسترس است لذا در جنبه نظری با توجه به گستردگی فعالیت انجام شده نقطه ابهامی وجود ندارد لکن نیاز اصلی تبدیل آن به نسخه ‌های عملی است.

شفیعی با بیان این که سلوک و سیره پیامبر(ص) عامل تمایل بسیاری از مردم به اسلام بود، جنبه مهم دیگر در حوزه تربیت را جنبه عملی عنوان کرد و گفت: نسخه شفابخش در حوزه تربیت تلفیق جنبه‌ های نظری و عملی است.

وی با اشاره به پیام امام خمینی(ره) به خانواده ‌های جنگ‌زده مبنی بر اینکه «خدا می‌داند هر خانه‌ای که آوار می‌شود گویی خانه خمینی بر سرش آوار شده است»، تصریح کرد: خانواده‌ های جنگ زده در راست‌ گویی و صداقت امام شک نداشتند و به تمام وجود امام را شریک غم خود می ‌دانستند. مردم بعدها فهمیدند زمانی که برای امام جان پناه آماده کرده بودند تا در حملات هوایی به تهران در آنجا پناه بگیرند ایشان گفته بود هر زمان برای آحاد مردم جان پناه مهیا بود من هم خواهم آمد. لذا این تأثیر پیوند جنبه ‌های نظری و عملی تربیت در کلام و رفتار امام بود که مردم را نسبت به صداقت ایشان مطمئن می ‌کرد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ‌های خوزستان با تأکید بر این که پدیده ‌ها و خروجی ‌های اجتماعی بدون نگاه جامع و هم ‌سونگر منتج به نتیجه نخواهد بود،گفت: در مسائل اجتماعی باید همه عوامل مرتبط با آن مدنظر قرار گیرد. تریبت مقدمه عظیمی است که از عهده یک بخش برآمدنی نیست. در حوزه تربیت آموزش و پرورش بخشی از پازل است و باید خانواده و فضای جامعه نیز در این امر فعال باشند. در این راستا انجمن اولیا و مربیان می ‌تواند نقش اساسی در هماهنگی خانواده و آموزش و پرورش در حوزه تربیت اسلامی را ایفا کند.وی در پایان فعالیت در آموزش و پرورش را مصداق بیّن عبادت عنوان کرد و گفت: ایفای نقش در تربیت جامعه نعمتی است که مربیان تربیتی باید قدردان آن باشند. در این راستا بدانید که سیره و روش شما بسیار تأثیرگذار خواهد بود.