مسئول گروه اقدام ایران، ورشکسته دیپلماتیک است

استاد روابط بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز با ابراز شگفتی از تناقض گویی رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکره بدون پیش شرط با ایران گفت، پمپئو فردی را مسئول ‘گروه اقدام ایران’ کرده که در زمینه دیپلماسی و گفت و گوها با اروپا شکست خورده است.«دانیل سیرور» روز شنبه در گفت وگوی […]

استاد روابط بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز با ابراز شگفتی از تناقض گویی رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکره بدون پیش شرط با ایران گفت، پمپئو فردی را مسئول ‘گروه اقدام ایران’ کرده که در زمینه دیپلماسی و گفت و گوها با اروپا شکست خورده است.«دانیل سیرور» روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره تشکیل گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا و تعیین «برایان هوک» به ریاست آن افزود: تشکیل این گروه با هدف افزایش فشار حداکثری از راه هماهنگ کردن با بخش های مختلف دولت و در خارج با کشورهای اروپایی، روسیه، چین و عراق و دیگر دولتهاست.

وی تصریح کرد: شگفت انگیز است که فردی مسئول این گروه می شود که در گذشته در زمینه دیپلماسی و قانع کردن اروپایی ها برای بازبینی برجام شکست خورده بود. این پرسش مطرح است که پایتخت های اروپایی تا چه اندازه از وی استقبال کنند.این استاد روابط بین الملل در پاسخ به اینکه با توجه به موارد ذکر شده، چرا آمریکایی ها چنین فردی را باید مسئول این گروه قرار دهند؟، گفت: لابد وزیر خارجه به وی اعتماد دارد. این نکته ای است که باید از پمپئو پرسید.

** آمریکا برای تحریم ها مشکل دارد

خبرنگار ایرنا از مدیر برنامه مدیریت درگیری در مدرسه مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز پرسید تا چه اندازه این کارگروه ضد ایرانی می تواند برای ایجاد ائتلاف بین المللی در راستای یکجانبه گرایی آمریکا موثر واقع شود؟سیرور پاسخ داد: طبیعی است که با وضع چنین یکجانبه گرایی، دیپلماسی فعال و فراگیری نیاز است تا کشورهای دیگر را به همکاری قانع کنند.ایرنا از این استاد روابط بین الملل پرسید آیا سخنان روز پنجشنبه پمپئو مبنی بر اینکه تغییر سیاست ایران شرط گفت وگو با آن است، در تناقض با درخواست گفت وگوی بدون پیش شرط ترامپ با تهران نیست؟وی با تایید وجود تناقض در داخل کاخ سفید گفت: این واقعا عجیب است. پمپئو ۱۲ شرط گذاشته بود و رئیس جمهوری چیز دیگری می گوید. به نظر می رسد که این دولت اهمیتی درباره این تناقض گویی ها نمی دهد و پیام های مختلفی از آن صادر می شود.

** راهبرد آمریکا خروج از خاورمیانه است

استاد روابط بین الملل در دانشگاه جان هاپکینز با اشاره به اینکه در جهانی بسیار پرتلاطم و به دور از عدم قطعیت به سر می بریم، تصریح کرد: سیاست های غیرمنتظره ترامپ در خصوص ناتو و روسیه به این عدم اطمینان دامن زده است. خروج وی از برجام هیچ توضیح قانع کننده ای ندارد. این کار به شدت اروپایی ها را ناخرسند کرد.سیرور با تاکید بر عمیق بودن رقابت آمریکا با چین گفت: بر خلاف چین، روسیه نمی تواند نقش کلیدی در آینده داشته باشد. روسیه یک امپراتوری وسیع با اقتصادی در اندازه اسپانیا است. روسیه توان راهبردی محدودی در زمینه فن آوری و مالی دارد و خنده دار است که برخی فکر می کنند روسیه می تواند یک نقطه اتکا باشد.وی افزود: اما چین می تواند گزینه مهمی برای ایران باشد. چین، نیازمند نفت و گاز است و ایران می تواند تامین کننده اساسی آن باشد. برعکس، روسیه رقیب ایران در این عرصه است.این استاد آمریکایی تصریح کرد: منافع ایالات متحده در خاورمیانه به شکل گسترده ای کم شده است و این منطقه دیگر اهمیت گذشته را ندارد. خاورمیانه نمی تواند تهدید سابق برای ما باشد و با افزایش قیمت نفت یا بستن هرمز، به دردسر بزرگی برای ایالات متحده تبدیل شود. همچنین متحدان ما می توانند از پس خود برآیند و واقعا به ما نیاز ندارند. از سوی دیگر، تهدیدهای تروریستی چندان جدی نیست.

**سیاست ضد ایرانی ترامپ تداوم نخواهد داشت

سیرور تاکید کرد: ترامپ، دومین رئیس جمهوری آمریکاست که می خواهد از منطقه خارج شود و درگیری های ایالات متحده را در آن منطقه کم کند. شگفتی من اینجاست که سیاست ترامپ علیه ایران، بر خلاف این راهبرد کلی و کاهش منافع ما در خاورمیانه است.وی با بیان اینکه احساس می کنم که سیاست ضد ایرانی ترامپ تداوم نخواهد داشت، اظهار کرد: واقعا به نظر من دو موضوع اساسی سیاست منطقه ای و هسته ای ایران، قابل مذاکره و توافق هستند. سوالی مهم اینجاست که چه زمانی ما به نقطه مذاکره و تفاهم خواهیم رسید.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت اعلام کرد که دیگر در توافق هسته ای ایران که مورد تایید قطعنامه شورای امنیت است و آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۱ بار پایبندی ایران به این توافق را تایید کرده است، نخواهد ماند.