رسانه های شرق آسیا ؛ «باید از ایران و ظریف بیاموزیم»

«باید از ایران بیاموزیم»، عبارتی است که این روزها بیش از هر جمله دیگری در رسانه های گروهی منطقه شرق آسیا به چشم می خورد و این رسانه ها با بکار بردن کلمات و جملاتی از این دست، نقش ارزنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای را مورد تقدیر و ستایش قرار داده اند. […]

«باید از ایران بیاموزیم»، عبارتی است که این روزها بیش از هر جمله دیگری در رسانه های گروهی منطقه شرق آسیا به چشم می خورد و این رسانه ها با بکار بردن کلمات و جملاتی از این دست، نقش ارزنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای را مورد تقدیر و ستایش قرار داده اند. رسانه های نوشتاری چین، کره جنوبی ، ژاپن و هنگ کنگ و همچنین منطقه تایوان بسیاری از سرمقاله ها و ستون های اصلی خود را طی چند روز اخیر و حتی امروز – پنجشنبه -، به توافق هسته ای ایران و شش قدرت بزرگ جهانی اختصاص داده اند.در این میان همه این رسانه ها در یک مورد موضعی مشترک دارند و آن اینکه باید برای گذر از موانع سخت و ناهموار «از ایران آموخت».

81686113-70039001

روزنامه «کوریا هرالد» چاپ کره جنوبی در گزارشی نوشت: ما باید یاد بگیریم که با گفت وگو می توان مسایل بسیار مهمی را در دنیا حل و فصل کرد.این نشریه خاطرنشان کرد که برای نمونه در این منطقه از دنیا ما با مساله تسلیحات هسته ای کره شمالی مواجه هستیم حالا که آمریکا درصدد حل اختلافاتش با کشورها برآمده است باید به این موضوع بیشتر توجه شود.در این میان خبرگزاری یونهاپ کره نیز خواستار آن شده است که واشنگتن همچون تلاشی که برای بهبود روابط با ایران و کوبا کرد خود را برای مذاکره با کره شمالی هم آماده کند.این خبرگزاری صریحا خواستار آن شده است که کره شمالی از ایران بیاموزد و درس عبرت بگیرد و به مذاکرات بازگردد.نشریه گلوبال تایمز چین هم که تیتر «دنیا از ایران بیاموزد» را برای سرمقاله خود انتخاب کرده است، نوشت: ایران کشوری است که برای حل و فصل مشکلاتش توانست سختی های طولانی مدت را تحمل کرده و با مقاومتی مثال زدنی به آنچه می خواهد، برسد.

این روزنامه افزوده است که موضوع گفت و گوهای ایران با قدرت های بزرگ در تاریخ ثبت شد و کاری بس بزرگ صورت گرفت که هرگز از یادها نخواهد رفت.روزنامه «ژاپن تودی» نیز در این باره نوشته است: کاری بس بزرگ و آموختنی از ایران شاهد بودیم. کشوری که غربی ها می خواستند آن را منزوی کنند، ثابت کرد منزوی نیست بلکه خود یک بازیگر مهم است که می خواهد نقش های مهمی در منطقه و جهان ایفا کند.این نشریه تاکید کرد که ایران مسلما بتدریج با دنیا روابط گسترده تری خواهد داشت. اقتصاد این کشور نقش مهمی در اقتصاد جهان دارد و حتی در شرایط تحریم هم نمی شد ایران را نادیده گرفت و در دوره پسا تحریم این اقتصاد بیشتر با دنیا مرتبط خواهد شد.

«شین هوا»، خبرگزاری رسمی چین و تلویزیون مرکزی این کشور هم «از ایران بیاموزیم» را در تیترهای مهم خبری خود قرار داده و آورده اند: امروز چین بیش از گذشته به بازار ایران چشم دوخته است.این رسانه ها افزوده اند که ایران باید مورد تقدیر قرار گیرد. کشوری که بدون خستگی با قدرت های بزرگ وارد گفت و گو شد و به یکی از پیچیده ترین مسایل از طریق مذاکره پایان داد و تاریخ مدرن را به نام خود نگاشت.«وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین هم در مصاحبه ای که وبسایت وزارت خارجه این کشور منتشر کرده از ایران و طرف های دیگر تقدیر کرده و همه را به اجرای مفاد توافق فراخوانده است.وی افزود که چین در گذشته روابط نزدیکی با ایران داشته است و پس از این هم مناسبات رو به توسعه خواهد بود.

منبع : ایرنا