واکنش نخست‌وزیر عراق به ترور و شهادت فرمانده کتائب حزب‌الله

دفتر نخست‌وزیر عراق به ترور و شهادت «ابوباقر الساعدی» یکی از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق توسط آمریکایی‌ها واکنش نشان داد. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حمله تروریستی آمریکایی خاطرنشان کرد این حملات دولت عراق را به سمت پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن که […]

دفتر نخست‌وزیر عراق به ترور و شهادت «ابوباقر الساعدی» یکی از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق توسط آمریکایی‌ها واکنش نشان داد. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به حمله تروریستی آمریکایی خاطرنشان کرد این حملات دولت عراق را به سمت پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن که به عاملی برای بی‌ثباتی در عراق تبدیل شده است، پیش می‌برد.

براساس گزارش شبکه المیادین، در این بیانیه همچنین آمده است که این حملات پیاپی آمریکا صلح و آرامش را سلب کرده، حاکمیت عراق را نقض می‌کند و همچنین جان مردم را به خطر می‌اندازد.پیشتر منابع عراقی اعلام کردند در جریان حمله به یک خودرو در شرق بغداد «ابوباقر الساعدی» از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق به شهادت رسید. منابع عراقی گزارش کردند، شهید ابوباقر الساعدی، مسئول حملات راکتی و ارکان العلیاوی، مسئول اطلاعات کتائب حزب‌الله عراق به پایگاه‌های آمریکا بود.

یک مقام آمریکایی هم تایید کرد که نیروهای آمریکایی شامگاه چهارشنبه در عراق حملاتی را انجام دادند. شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش کرد: «آمریکا علیه یکی از رهبران ارشد کتائب حزب‌الله عراق حمله پهپادی انجام داد.»خبرنگار الجزیره در بغداد نیز گزارش کرد ورودی‌های منطقه الخضراء عراق (منطقه سبز) بسته شدند.از سوی دیگر، یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز تاکید کرد که حملات مکرر غیرمسئولانه آمریکا صلح، امنیت و حاکمیت کشور را تهدید می‌کند.وی در ادامه افزود که آمریکا بدون توجه به جان غیرنظامیان و با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی عملیات ترور ابوباقر الساعدی را در مرکز بغداد انجام داد. یحیی رسول همچنین گفت که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت امر واشنگتن از تمامی اهداف و دلایل خود که به خاطر آنها در خاک عراق حضور دارد، پای خود را فراتر گذاشته و به دنبال این اهداف نیست.

از سوی دیگر، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا با حملات پیاپی خود حاکمیت عراق را نقض و با هدف قرار دادن نیروهای رسمی کشور و کسانی که در نابودی گروه تروریستی داعش سهم به‌سزایی دارند، خطوط قرمز را رد کرده است.در این بیانیه همچنین آمده است که هدف قرار دادن ابوباقر الساعدی با وظایف و مأموریت‌های تعیین ‌شده برای نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که محدود به مبارزه با سازمان‌های تروریستی در مناطق حضورشان است، تناقض دارد. چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه خود بر لزوم تداوم تلاش‌های دولت برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی و حملات پیاپی و خصمانه آن و همچنین حفظ امنیت شهروندان تاکید کرد.

از سوی دیگر حزب الدعوه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور فرمانده کتائب حزب‌الله توسط آمریکا اعلام کرد سکوت در قبال این جنایت و عدم اتخاذ موضع ملی و سیاسی دولتی قاطعانه باعث تکرار اینگونه جنایت‌ها می‌شود. حزب الدعوه از جامعه جهانی خواست که مسئولیت خود را در قبال حملاتی که منطقه را به سمت جنگی بی‌پایان پیش می‌برد، بر عهده بگیرد.