شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نمایان می‌شود

رسانه‌های غربی پر است از روایت‌های رسمی از اینکه حماس “ضعیف” شده است، اما در واقع این دکترین “نیروی عظیم ارتش اسرائیل” است که در حال شکست است. پل راجرز، استاد بازنشسته مطالعات صلح در دانشگاه برادفورد در مطلبی برای گاردین نوشت: «تا همین اواخر، روایت جنگ در غزه تا حد زیادی توسط نیروهای ارتش […]

رسانه‌های غربی پر است از روایت‌های رسمی از اینکه حماس “ضعیف” شده است، اما در واقع این دکترین “نیروی عظیم ارتش اسرائیل” است که در حال شکست است. پل راجرز، استاد بازنشسته مطالعات صلح در دانشگاه برادفورد در مطلبی برای گاردین نوشت: «تا همین اواخر، روایت جنگ در غزه تا حد زیادی توسط نیروهای ارتش اسرائیل و وزارت جنگش کنترل می‌شد. وجهه بین‌المللی اسرائیل ممکن است با کشته شدن بیش از ۲۰۰۰۰ فلسطینی، مجروح شدن بیش از ۵۰۰۰۰ نفر و نابودی بخش اعظم غزه کاهش یافته باشد، اما ارتش اسرائیل همچنان می‌توانست روایت ادعایی خود از اینکه حماس به شدت ضعیف شده را به خورد جهانیان بدهد، حتی ادعا کند که جنگ در شمال غزه تا حد زیادی کامل شده و موفقیت در جنوب غزه خیلی زود به دنبال خواهد آمد!

در حالی که سپاه مطبوعات بین‌المللی در بیت‌المقدس گیر افتاده بود و برای بسیاری، اطلاعات به منابع ارتش اسرائیل وابسته بود، با ظهور یک تصویر متفاوت، همه چیز تغییر کرد. هیچ ادله و شواهد کافی برای حمایت از ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر وجود مرکز فرماندهی حماس در بیمارستان الشفاء به دست نیامد، ارتش اسرائیل با وجود داشتن برخی از پیشرفته‌ترین اطلاعات جهان حتی نتوانست مکان اسیرانش در دست حماس را شناسایی کند.»

پایگاه خبری رولینگ استون نیز در گزارشی نوشت: «حملات اسرائیل علیه غزه باعث شهادت بیش از ۲۰ هزار فلسطینی از هفتم اکتبر سال جاری میلادی شده که بسیاری از این افراد، کودک و غیرنظامی هستند. حتی در یک درگیری وحشیانه مانند آنچه در حال حاضر در غزه در حال وقوع است، یک عملیات نظامی سازماندهی شده علیه یک بیمارستان عملا بی سابقه است. اسرائیل چندین هفته با مطرح کردن این ادعا که بیمارستان الشفا از سوی حماس به عنوان مرکز فرماندهی این گروه مورد استفاده قرار می‌گرفت و این گروه از بیماران و پزشکان این مرکز به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد، اقداماتش را توجیه می‌کرد.

در این میان، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به حمایت‌هایش از موضع اسرائیل در این مورد و حمله به بیمارستان مذکور ادامه می‌دهد و حتی اخیرا نیز بر ادعای آن در داشتن شواهدی مبنی بر اینکه حماس از تونل‌های زیر این بیمارستان پیش از حملات اسرائیل استفاده کرده، تاکید مجدد داشته است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران در یک نشست خبری مدعی شد، ایالات متحده همچنان مطمئن است که حماس از بیمارستان الشفا به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل استفاده می‌کرد همانطور که از دیگر مراکز مدنی برای مخفی کردن زیرساخت‌های خود، پنهان کردن سلاح، نیروهایش و در نهایت استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است.

تحلیل صورت گرفته از سوی واشنگتن پست بر اساس شواهد و مدارک تهیه شده از جانب اسرائیل پس از حمله به این بیمارستان نشان دهنده ادله ناچیزی است که تونل‌های زیر این بیمارستان به یک مرکز فرماندهی بزرگ و اصلی حماس می‌رسد. همچنین مشخص شد که اسرائیل خودش در سال‌های دهه ۸۰ میلادی یکسری از تونل‌ها و اتاق‌هایی را زیر این بیمارستان ساخته و موجود بودن آنها برای چندین دهه یک راز بوده است. نیروهای اسرائیلی پس از حمله به بیمارستان مذکور تصاویری از سربازان را منتشر کردند که به دنبال شبکه تونل‌های حماس در داخل این مرکز پزشکی هستند.

تحلیل انجام شده از سوی واشنگتن پست از تصاویر مذکور و همچنین نقشه‌ها و سایر جزئیات که توسط ارتش منتشر شد، با ادعای این رژیم مبنی بر اینکه تونلهای زیر این بیمارستان چندین بیمارستان را به هم متصل می‌کند و می‌توان از داخل آنها به شبکه تونل‌های حماس رسید، در تضاد است. در این تحلیل همچنین مشخص شد که چندین اتاق کوچک در این تونل متصل شده بودند که به ادعای ارتش اسرائیل، یکی از آنها به عنوان «اتاق عملیات حماس» تخلیه شده بود اما هیچ نشانه‌ای از استفاده اخیر در آنها دیده نشد.

در تحلیل جداگانه‌ای از سوی شبکه خبری سی.ان.ان بر روی تصاویر منتشر شده از سوی ارتش اسرائیل مشخص شد که نیروهای این رژیم شاید پیش از دسترسی سازمان‌های خبری بین‌المللی به بیمارستان، تسلیحات را در بیمارستان الشفا گذاشته باشند که همین مساله سوالاتی را در مورد صحت یافته‌های محدود ارائه شده توسط نیروهای ارتش ایجاد کرده است.

بیمارستان‌ها به هدف اولیه در محاصره در جریان جنگ غزه تبدیل شده‌اند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تا روز پنجشنبه، هیچ بیمارستانی در شمال غزه دیگر فعال نیست و تنها ۹ مرکز بهداشتی همچنان به صورت حداقلی فعالیت دارند.تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) منتشر کرد، گفته است:‌ این نهاد بین‌المللی همچنان به تامین تجهیزات برای مراکز بهداشتی و درمانی در شمال باریکه غزه مبادرت می‌ورزد اما بدون پزشک و سایر نیازهای ضروری مورد نیاز، تمامی بیماران به آرامی و در درد و رنج می‌میرند.

و بعد دو حادثه دیگر، ۱۲ دسامبر، یک کمین سه گانه ماهرانه توسط نیروهای حماس در بخشی از غزه که ظاهراً تحت کنترل نیروهای اسرائیلی است، انجام شد. یک یگان ارتش اسرائیل در کمین قرار گرفت و تلفاتی را متحمل شد. نیروهای بیشتری برای کمک به آن واحد فرستاده شدند، و سپس آنها و نیروهای کمکی در کمین قرار گرفتند. گزارش شده است که ۱۰ سرباز ارتش اسرائیل کشته و سایرین بشدت زخمی شده‌اند، از جمله یک سرهنگ و سه سرگرد از تیپ برجسته گولانی.اینکه حماس، که ظاهراً نابود شده با هزاران سرباز کشته شده‌اش، می‌تواند چنین عملیاتی را در هر نقطه از غزه انجام دهد، آن هم در منطقه‌ای که گفته می‌شود تحت کنترل ارتش اسرائیل است، باید این ایده را ایجاد کند که اسرائیل در حال پیشرفت قابل توجهی در جنگ است؟

اما چند روز بعد، سه اسیر اسرائیلی حماس بدون پیراهن با پرچم سفید توسط نظامیان اسراییلی کشته شدند چیزی که باعث خشم قابل توجهی در سرزمین‌های اشغالی شد وضعیت از آنجا بدتر شد که همه فهمیدند این اسیران با یک سگ جستجوی اسراییلی مجهز به سیستم صوتی پنج روز قبل از کشته شدن‌شان برای ارتش پیام فرستاده بودند.نشانه های گسترده‌تری از مشکلات ارتش اسرائیل وجود دارد. آمار رسمی تلفات نشان می دهد که بیش از ۴۶۰ پرسنل نظامی در غزه و کرانه باختری اشغالی کشته شده و حدود ۱۹۰۰ نفر زخمی شده‌اند. اما منابع دیگر تعداد بسیار بیشتری از مجروحان را نشان می دهد.۱۰ روز پیش، روزنامه یدیعوت آحرونوت، اطلاعاتی را منتشر کرد که از بخش توانبخشی وزارت جنگ به دست آمده بود. رئیس این بخش، لیمور لوریا، گزارش داده است که بیش از ۲۰۰۰ سرباز ارتش صهیونیستی از زمان شروع درگیری به عنوان معلول ثبت شده اند – که ۵۸ درصد از تمام کسانی که تحت درمان قرار گرفته اند از صدمات شدید در دست ها و پاهای خود رنج می برند. تعداد تلفات بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

در همین حال، تایمز اسرائیل تعداد مجروحان سرباز و پلیس و سایر نیروهای امنیتی را ۶۱۲۵ نفر گزارش کرده است. همچنین تعدادی تلفات بر اثر آتش خودی وجود داشته است، به طوری که همان روزنامه نوشته است از هر ۱۰۵ کشته ۲۰ نفر به دلیل آتش خودی یا حوادثی در حین مبارزه جان داده‌اند.در مجموع، ارتش اسرائیل بدجوری اشتباه پیش میرود به گونه‌ای که انتقادات گسترده‌ای از سوی متحدان نزدیک را نیز به دنبال داشته است.از جمله از سوی وزیر دفاع اسبق بریتانیا، بن والاس، که درباره تأثیری که ۵۰ سال طول می‌کشد هشدار داده است. حتی دولت بایدن از آنچه در حال رخ دادن است کاملاً ناآرام است، با این حال بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگ او مصمم هستند تا زمانی که می‌توانند ادامه دهند. ارزش این را دارد که بدانیم چرا.

اکنون همه فرماندهان ارتش اسرائیل می‌دانند که با وجود تمام لفاظی‌های نتانیاهو، حماس یا حداقل ایده‌های حماس را نمی‌توان با نیروی نظامی شکست داد.