امیرعبداللهیان: نیروی نیابتی نداریم/ مساله فلسطین باید از طریق همه‌پرسی حل شود

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با یک رسانه عربی به آخرین تحولات نوار غزه و آتش‌بس موقت در آن پرداخت. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از پوشش خوب رویدادهای غزه و به تصویر کشیدن مظلومیت مردم فلسطین در مدت تجاوز رژیم صهیونیستی توسط این شبکه قطری تقدیر […]

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با یک رسانه عربی به آخرین تحولات نوار غزه و آتش‌بس موقت در آن پرداخت. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از پوشش خوب رویدادهای غزه و به تصویر کشیدن مظلومیت مردم فلسطین در مدت تجاوز رژیم صهیونیستی توسط این شبکه قطری تقدیر و تشکر کرد.امیرعبداللهیان همچنین شهادت تعدادی از خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت.

وی درخصوص اجرایی شدن آتش‌بس در غزه گفت: ما خوشحالیم که شاهد اجرایی شدن این توافق هستیم و امیدواریم که این توافق آغازی برای تداوم آتش‌بس و همچنین توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی باشد. به صراحت می گویم که رژیم صهیونیستی بدون حمایت‌های آمریکا قادر به ارتکاب این جنایت‌ها نیست و طبیعتا مسئولیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در شش هفته گذشته برعهده آمریکا است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این آتش‌بس نقش داشت، گفت: طبیعتا ما به طور مداوم و در سطح دیپلماتیک و در سطح ریاست جمهوری در این زمینه تلاش کردیم و ریاست جمهوری ایران از ابتدای بحران تلاش‌های گسترده و جدی از راه‌های سیاسی و بین‌المللی انجام داد تا مانع کشتار و نسل‌کشی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شود. رئیس‌جمهور ایران به همراه سران کشورهای اسلامی ابتکارعمل‌های خوبی را مطرح کرد از جمله برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی و نشست بریکس. رئیس‌جمهوری ایران همچنین تماس‌ها و سفرهایی در این راستا انجام داد. ما نیز به همراه همکاران‌مان و از طریق راه‌های سیاسی و بین‌المللی تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا مانع کشتار مردم فلسطین شویم، ما تلاش کردیم که شرایط به سود مردم فلسطین رقم بخورد. ما از همان هفته دوم آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه تماس‌های مستقیم با وزرای خارجه و نخست‌وزیران قطر، مصر و دیگر کشورهای منطقه داشتیم و همچنین کشورهای غربی و آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی داشتیم و تلاش کردیم که تمام امکانات دیپلماتیک را در این زمینه به‌کار گیریم. در اینجا دوست دارم که از امیر و نخست‌وزیر کشور دوست‌مان قطر تشکر کنم زیرا تماس‌های مداومی با هم داشتیم. من و وزیر خارجه قطر تلاش کردیم که از طریق ارتباط با رهبران حماس به مرحله توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق مردم فلسطین برسیم و امیدواریم که این آتش‌بس به توقف کامل جنگ منجر شود زیرا اگر غیر از این رخ دهد شرایط جدید در منطقه به وجود خواهد آمد و رژیم صهیونیستی و آمریکا باید پیامدهای وخیم آن را متحمل شوند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که رژیم صهیونیستی گفته است که بعد از آتش‌بس موقت جنگ را از سر خواهد گرفت و شما نسبت به گسترش دایره جنگ هشدار داده بودید، آیا همچنان احتمال گسترده شدن دایره جنگ به منطقه وجود دارد، گفت: رژیم صهیونیستی از گسترش دایره جنگ استقبال می‌کند اما این گسترش تا زمانی است که آمریکا از آن حمایت کند همانطور که در هفته‌های پیش شاهد حمایت همه جانبه آمریکا بودیم. ما از طریق برخی واسطه‌ها مطلع شدیم که در طول ۱۰ روز گذشته دولت آمریکا و کاخ سفید به این نتیجه رسیدند که تداوم این حمایت‌ها و به این شکل از رژیم صهیونیستی به نفع سیاستمداران آمریکایی و کاخ سفید نیست و آمریکا اکنون اراده لازم برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی، تداوم آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه، مقابله با کوچاندن اجباری و احترام به حقوق فلسسطینی‌ها را دارد و امیدواریم که اخبار رسیده به ما درست باشد. طبیعتا راست‌آزمایی باید اینگونه باشد که آمریکا رژیم صهیونیستی را مجبور به تداوم آتش‌بس کند و این آتش‌بس به توقف کامل جنگ منجر شود.

وی در پاسخ به این سوال که شما کانال‌هایی با آمریکا در راستای تداوم آتش‌بس دارید، تاکید کرد: اولا ما در گذشته پیام‌هایی از طرف آمریکا از طریق کانال‌های دیپلماتیک طی شش هفته گذشته دریافت کردیم و مشخصا سفارت سوئیس در تهران که حامی منافع آمریکا است این پیام‌ها را داد، این پیام‌ها مبنی بر این است که آمریکایی‌ها خواهان گسترش دایره جنگ نیستند البته ما در دو مرحله به آنها اعلام کردیم که درست است شما می‌گویید خواهان گسترش جنگ نیستید اما با قرار گرفتن در کنار رژیم صهیونیستی و ارسال تجهیزات و امکانات گسترده از طریق تمام پایگاه‌های آمریکایی به رژیم صهیونیستی و تل‌آویو شما عملا خواهان گسترش جنگ هستید و طبیعتا گسترش جنگ در منطقه طی هفته‌های گذشته پاسخ طبیعی گروه‌های مقاومت علیه این اقدامات یک‌جانبه و حمایت نظامی کامل آمریکا از رژیم صهیونیستی بود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که اگر مقاومت به‌طور مستقیم از ایران درخواست کند که وارد جنگ شود موضع شما چه خواهد بود، تاکید کرد: طبیعتا شما می‌دانید که از نظر قوانین بین‌المللی اشغالگری پدیده شومی است و اقدامی است که به هیچ وجه به رسمیت شناخته نمی‌شود. یکی از رسانه‌های آمریکایی در نیویورک سوالی از من پرسید مبنی بر اینکه چرا ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد این درحالی است که بیشتر کشورهای جهان اسرائیل را به رسمیت می شناسند، من در پاسخ گفتم که فلسطین و اراضی فلسطینی برای ملت فلسطین است نه برای این کشورها بنابراین ملت فلسطین باید خودش سرنوشت خود را تعیین کند، بر اساس قوانین بین المللی سرزمین‌های اشغالی قوانین خاص خود را دارد و ملت‌هایی که تحت سلطه این حکومت اشغالی هستند حق دفاع از خاک خود را دارند و می‌توانند اقدامات مسلحانه انجام دهند. بر اساس قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی و دینی ما بر این باوریم که کمک به ملت فلسطین در برابر اشغالگران و حمایت سیاسی از فلسطین اساس قانونی، اسلامی و دینی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که رژیم صهیونیستی اخیرا تهدید کرده بود که رهبران مقاومت را در هر نقطه از جهان هدف قرار دهد، اگر این اتفاق در خاک ایران رخ دهد موضع شما چه خواهد بود، گفت: اولا رژیم صهیونیستی در طول ۷۵ سال گذشته جز ترور و کشتار و نسل‌کشی چیزی انجام نداده است. این اقدامات رژیم صهیونیستی منجر به ناامنی در منطقه و جهان اسلام شد، طبیعتا رژیم صهیونیستی این خطی‌مشی را درپیش خواهد گرفت، رژیم صهیونیستی طبیعتا اگر بتواند در هر نقطه از جهان اسلام عملیات ترور و تجاوز انجام می‌داد تا در کشورهای منطقه و اسلامی شکاف ایجاد کند. به هرحال هر اقدام امنیتی که رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب شود با پاسخی همراه بود که این رژیم را پشیمان خواهد کرد.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری به این نکته اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران یک راه حل سیاسی و دموکراتیک برای مساله فلسطین پیشنهاد داده است و آن را در سازمان ملل به ثبت رسانده است، بر اساس این ساز و کار سیاسی حل معضل فلسطین در حال حاضر برگزاری همه پرسی میان ساکنان اصلی فلسطین از جمله یهودیان، مسیحی ها و مسلمانان است و این همه پرسی تحت‌نظارت سازمان ملل و با مشارکت مالی دیگر کشورها باشد و برای اولین بار بعد از ۷۵ سال مردم فلسطین از جمله یهودی‌ها مسیحی‌ها و مسلمانان خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که برخی طرف‌ها درخصوص هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق توسط برخی گروه‌های مسلح و یا همچنین توقیف کشتی اسرائیلی توسط یمن اتهاماتی علیه ایران مطرح می‌کنند، آیا نگرانی هایی نسبت به افزایش تنش‌ها در این خصوص دارید، خاطرنشان کرد: بله امروز گروه‌هایی تحت عنوان مقاومت در منطقه حضور دارند و این یک واقعیت است اما باید به ریشه این مساله بازگشت، برای مثال حزب الله امروز به یک سازمان بزرگ و مهم تبدیل شده است اما چیزی که باعث تشکیل این جنبش شد اشغال سرزمین‌های لبنان توسط رژیم صهیونیستی بود، بله لبنانی ها تصمیم گرفتند که این مجموعه مقاومت را شکل دهند و این مجموعه امروز در راستای دفاع از لبنان و حاکمیت آن و همچنین امنیت منطقه در مقابله با رژیم صهیونیستی و همچنین گروهک تروریستی داعش اقداماتی انجام می‌دهند و نتیجه آن امنیت لبنان و امنیت منطقه بود.

وی افزود: در سال ۲۰۰۳ و زمانی که آمریکا عراق را اشغال کرد و تا سال ۲۰۱۱ و بعد از آن تشکیل گروهک تروریستی داعش که به اعتراف هیلاری کلینتون آمریکا این گروهک را به وجود آورد، برخی جوانان عراقی به طور خودجوش گروه‌های مقاومت برای مبارزه با تروریسم را تشکیل دادند. در سوریه، یمن و کشورهای دیگری نیز تشکیل گروه‌های مقاومت ریشه‌های خاص خود را داشت. در طول شش هفته گذشته این گروه‌ها در راستای دفاع از امت اسلامی و امت عربی خواستند که وظایف خود را انجام دهند، همانگونه که جنبش حماس تصمیم گرفت خودش عملیات طوفان الاقصی را انجام دهد این گروه ها خودشان تصمیم به انجام عملیات گرفتند. ما از آمریکایی ها شنیدیم که برخی پایگاه‌هایشان در عراق و سوریه از سوی این گروه‌ها مورد هدف قرار گرفته‌اند و درگیری هایی میان آن‌ها و نیروهای آمریکایی بوده است، ما در پاسخ به آن‌ها گفتیم که هیچ یک از این گروه ها به نیابت از ما فعالیت نمی‌کنند بلکه این گروه‌ها بر اساس منافع کشورهای خود و در راستای امنیت کشورهای خود و منطقه و امت عربی و اسلامی این اقدامات را اتخاذ می‌کند.

امیرعبداللهیان درخصوص راه‌حل دو دولتی در فلسطین گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فلسطینی واحد در تمام سرزمین‌های اشغالی فلسطین به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کنیم. راه حل سیاسی ایران بر پایه برگزاری همه‌پرسی است، ما بر این باوریم که مردم اصیل فلسطین باید سرنوشت خود را تعیین کنند.

وزیر خارجه ایران درمورد آینده غزه پس از جنگ نیز تاکید کرد: علیرغم گذشت شش هفته از تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی و با اینکه آن ها اعلام کرده بودند که هدفشان پایان دادن به جنبش حماس است اما این جنبش همچنان استقرار دارد و بر نوار غزه سیطره دارد، من اخیرا با آقای اسماعیل هنیه در دوحه گفت‌وگو کردم و یک روز قبل از آن در بیروت دیداری با گروهی از رهبران جنبش جهاد اسلامی و حماس داشتم، آن‌ها به ما اطمینان دادند که تا این لحظه تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد از امکانات خود در داخل غزه را به کار گرفتند و تقریبا ۹۰ درصد امکانات و نیروهای فلسطینی و تسلیحات آن‌ها همچنان در اختیار آن‌ها است و از آن استفاده نکرده‌اند. بنابراین وضعیت ‌آن‌ها اکنون خوب است و فراموش نکنید که اداره غزه و مردم آن و همچنین اداره این جنگ و مقابله با رژیم صهیونیستی برعهده حماس است. علیرغم حمایت‌های آمریکا و همپیمانان آن از رژیم صهیونیستی آن‌ها نتوانستند حماس را از بین ببرند، حماس یک واقعیت است که ریشه در درون فلسطین دارد، حماس بخشی از مقاومت فلسطین است، ما بر این باوریم که آینده غزه را مردم فلسطین و مقاومت آن مشخص می کنند. دوست دارم که از اینجا به صراحت بگویم که آمریکا اگر تصور می‌کند می تواند آینده غزه بعد از جنگ را معین کند و به جای ملت فلسطین تصمیم‌گیری کند این تفکر کاملا اشتباه است. آمریکا در سال ۲۰۰۶ و بعد از جنگ لبنان تلاش کرد که حزب الله را از بین ببرد و بعد از آن نیز تلاش کرد که این جنبش را خلع سلاح کند، اما هیچ کدام از این رویاهای آمریکایی محقق نشد و امروز حزب الله از قوی‌ترین گروه‌های مقاومت در منطقه به شمار می رود تا جایی که در شش هفته گذشته آمریکایی‌ها ۲۸ بار به حزب‌الله پیام دادند و از آن خواستند که خویشتنداری کند و دامنه جنگ را گسترش ندهد، بنابراین آینده غره را مردم فلسطین مشخص خواهند کرد.