توانایی مردم برای خرید برنج به «نیم کیلو» کاهش یافت

تا همین چند سال پیش خرید برنج همواره جزو خریدهای سالانه و عمده خانوار محسوب می‌شد. طوری‌که بسیاری از خانوار برنج مورد نیاز خود را به‌طور سالانه خریداری می‌کردند. اما با توجه به افزایش شدید قیمت برنج به‌ویژه در یک سال اخیر و از سمت دیگر کاهش قدرت خرید مردم، عرضه برنج در بسته‌های نیم […]

تا همین چند سال پیش خرید برنج همواره جزو خریدهای سالانه و عمده خانوار محسوب می‌شد. طوری‌که بسیاری از خانوار برنج مورد نیاز خود را به‌طور سالانه خریداری می‌کردند. اما با توجه به افزایش شدید قیمت برنج به‌ویژه در یک سال اخیر و از سمت دیگر کاهش قدرت خرید مردم، عرضه برنج در بسته‌های نیم کیلویی رواج پیدا کرده است.

در سال ۹۹ قیمت انواع برنج ایرانی همچون عنبر یا چمپا بین ۱۳ هزار تا ۳۲ هزار تومان بود. آمار حاکی از آن است که سرانه مصرف برنج هر ایرانی در محدوده ۳۵ کیلوگرم قرار داشت؛ به عبارت دیگر، یک خانواده پنج‌نفره در گذشته حدود ۱۷۵ کیلوگرم برنج در سال مصرف می‌کرد.

هزینه خرید برنج سالانه این خانواده پنج نفره، به‌طور میانگین در سال ۹۹ کمتر از چهار میلیون تومان بود، اما این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسیده است. همین مثال ساده به‌خوبی نشان می‌دهد که حتی دهک‌های متوسط جامعه که در گذشته کالاهای اساسی و مهم خود را سالانه و به صورت عمده تهیه می‌کردند؛ امروزه قدرت خرید آنها به خرید کیلویی تنزل یافته است.

نگاهی به قفسه محصولات غذایی در فروشگاه‌ها از رواج بسته‌های نیم کیلویی برنج حکایت دارد. اتفاقی که شاید تا همین دو سال گذشته دور از ذهن بود. در این فروشگاه‌ها، فروش برنج در شیشه‌های کوچک ۵۰۰ گرمی که بیشتر شبیه شیشه‌های مرباست، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کند.