تبدیل تهدید به فرصت

دکتر فیصل مرداسی : اوضاع آشفته افغانستان با روی کار آمدن طالبان باعث مهاجرت گسترده مردم این کشور شده است. در میان سیل مهاجرت ها، باید به مهاجرت سرمایه داران و نخبگان اقتصادی این کشور توجه اساسی شود. با اطلاعات موثق شنیده می شود برخی از صنعتگران، کارآفرینان، تجار و بازرگانان افغان که از اوضاع […]

دکتر فیصل مرداسی : اوضاع آشفته افغانستان با روی کار آمدن طالبان باعث مهاجرت گسترده مردم این کشور شده است. در میان سیل مهاجرت ها، باید به مهاجرت سرمایه داران و نخبگان اقتصادی این کشور توجه اساسی شود. با اطلاعات موثق شنیده می شود برخی از صنعتگران، کارآفرینان، تجار و بازرگانان افغان که از اوضاع نا امن و هرج و مرج موجود در همسایه شرقی نگران هستند، در پی انتقال سرمایه‌های خود به کشورهای امن می‌باشند.امیدوارم هرچه زودتر مردم افغانستان روی آرامش و ثبات را ببینند لیکن در شرایط کنونی جذب این سرمایه ها فرصت ذی قیمتی است که می‌تواند سه فرصت مهم را تولید کند:

الف) ورود این سرمایه گذاران هر چند محدود می تواند در توسعه تولید و اشتغال در استانهای شرق کشور موثر باشند.

ب) فرصت توسعه صادرات به افغانستان در حال و آینده را تضمین می کند.

ج) بر توسعه روابط اقتصادی و امنیت دو کشور همجوار موثر خواهد بود.

ضروری است سیاست‌گذاران کشور به خصوص استانداران استانهای شرقی نسبت به تبدیل تهدیدات استقرار طالبان به فرصت تمهیدات لازم را اتخاذ و تسهیلات حضور این سرمایه گذاران افغانی را فراهم نمایند. در غیر این صورت آغوش سایر کشورهای مشتاق سرمایه گذاری مانند پاکستان، امارات و ترکیه برای آنها باز خواهد بود.