شاخص و رسالت ، باید ها و نبایدها ، رویکرد و کارکرد رسانه از دیدگاه آیت الله کعبی
اگر رسانهها بتوانند حقایق مبتنی بر فطرت را با زبان و ادبیات رسانهای تبیین کنند و مطابق فرهنگها، تمدنها و حتی خردهفرهنگها و نیز بر اساس اقتضائات محلی، منطقهای، جغرافیایی، قومیتی، زبانی و بینالمللی تبیین کنند؛ دیری نخواهد پایید که غول امپراطوری رسانهای نظام سلطه در هم خواهد شکست. رسالت اصلی رسانهها در دنیای کنونی […]
اگر رسانهها بتوانند حقایق مبتنی بر فطرت را با زبان و ادبیات رسانهای تبیین کنند و مطابق فرهنگها، تمدنها و حتی خردهفرهنگها و نیز بر اساس اقتضائات محلی، منطقهای، جغرافیایی، قومیتی، زبانی و بینالمللی تبیین کنند؛ دیری نخواهد پایید که غول امپراطوری رسانهای نظام سلطه در هم خواهد شکست.
رسالت اصلی رسانهها در دنیای کنونی مسلح شدن به پیام مبتنی بر حق و فطرت است که آن پیام دین است.رسانه دینی باید مبتنی بر نظریه باشد که “حق محوری”، ” ارزشمداری ” و ” آگاهی بخشی ” از اصول نظریه رسالت دینی است.در اخلاق حرفهای رسانهای تعهد در کنار هیاهوی رسانه باید وجود داشته و در تدوین نظامنامه یا منشور اخلاق حرفهای، نظریه اسلامی رسانه باید مورد توجه باشد.در نظریه اسلامی رسانه، باورها و ارزشها باید جامعه را به سمت تفسیر صحیح از نظام هستی و آرمانها و واقعیتها سوق دهد؛ متأسفانه نظریات نظام سلطه مبتنی بر فریب و جذابیت مادی است.
پایهای ترین نیاز جامعه به رسانه، دستیابی به حقیقت و تقویت ارزشهای متعالی است که این مسئولیت رسانهها در این بخش حائز اهمیت است.میزان فرهنگسازی، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و میزان تحولات اخلاقی در جامعه ( چه مثبت یا منفی) میتواند شاخصی برای ارزیابی سطح اخلاق رسانهای باشد.رسانه نباید جدای از تأثیرگذاری اش در اخلاق و فرهنگ عمومی ارزیابی شود و نباید نظرسنجیها را ملاک ارزیابی رسانه قرار داد.نیازهای واقعی مردم باید تأمین شود؛ یعنی شادی حلال جزو یک شاخصه رسانه موفق است؛ اما الزاماً تأمین شادی لازم نیست که حتماً از طریق شادیهای حرام اتفاق بیافتد، لذا ابتکار و ابداع و خلاقیت در دایره شادیهای آزاد و مباح توأم با ملاحظات دقیق شرعی حائز اهمیت است
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰