«شفلّح» یا لگجی غریبه ای آشنا در خوزستان!

«شفلّح »یا «لگجی” گیاهی بوته ای که می توان آن را یکی از گیاهان بومی اقلیم خوزستان بشمار آورد و همواره با مردمان این دیار همزیست بوده است. این گیاه دارای خواص دارویی و طبی کم نظیری است و در طب قدیم یونانی و عرب مورد استفاده قرار می گرفته است.پوست این گیاه آرام کننده […]

«شفلّح »یا «لگجی” گیاهی بوته ای که می توان آن را یکی از گیاهان بومی اقلیم خوزستان بشمار آورد و همواره با مردمان این دیار همزیست بوده است. این گیاه دارای خواص دارویی و طبی کم نظیری است و در طب قدیم یونانی و عرب مورد استفاده قرار می گرفته است.پوست این گیاه آرام کننده ، معرق و ملین است و در رفع سرفه و تسکین حملات آسم موثر است.

از جمله خواص دارویی این گیاه می توان به بالا بردن مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی، خاصیت ضد نفخ، تحریک و تقویت کبد و ضد عفونی کردن کلیه و بواسیر و رماتیسم و شستشوی روده اشاره کرد.میوه پرخاصیت آن درمناطق مختلف همچون حاشیه و بیابان های اطراف شهر از اواخرتیرماه به بار می نشیند و باردهی آن تا اوایل مهرماه ادامه دارد.به جز تهیه ترشی ، مردم در این مناطق کمتر با خواص فراوان آن آشنایی دارند.مطالعات جدید اثر مفید آن را در هیستری و حالات عصبی دیگر تایید نموده است . جوانه های ناشکفته و مولد گل آن ، اثر نیرو دهنده دارد .