نشست تخصصی ،بررسی راههای توسعه فرهنگی – اجتماعی خوزستان با حضور صاحب نظران در اهواز برگزار شد

به گزارش خبرنگار عصر ما،نخستین نشست «بررسی راههای توسعه فرهنگی اجتماعی خوزستان » با حضور و مشارکت صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی و اساتید دانشگاه بعد از ظهر امروز در سالن کنفرانس راه آهن اهواز برگزار شد. در این نشست تخصصی که با همت مجمع فعالان فرهنگی – اجتماعی خوزستان و همکاری بنیاد توسعه برگزار […]

به گزارش خبرنگار عصر ما،نخستین نشست «بررسی راههای توسعه فرهنگی اجتماعی خوزستان » با حضور و مشارکت صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی و اساتید دانشگاه بعد از ظهر امروز در سالن کنفرانس راه آهن اهواز برگزار شد.

000

در این نشست تخصصی که با همت مجمع فعالان فرهنگی – اجتماعی خوزستان و همکاری بنیاد توسعه برگزار شد صاحب نظران به بیان دیدگاههای خود پیرامون زیر ساخت ها ،لوازم و چگونگی رسیدن به مدل موفق توسعه در حوزه فرهنگ و اجتماع پرداختند.

در آغاز نشست دکتر محمد کیانوش راد(کربلایی) عضو شورای عالی بنیاد باران و نماینده اسبق اهواز در مجلس در سخنان مبسوطی ضمن بیان معنا و مفهوم ” توسعه ” به تبیین الزامات و راههای توسعه استان خوزستان پرداخت و گفت:جامعه ای توسعه یافته قلمداد می شود که افراد آن توسعه یافته باشند.البته در موقعیت کنونی مفهوم واژه توسعه نیز در گذر زمان و تحوالات توسعه و گسترش یافته است.در 1950 م توسعه یافتگی مترادف با رشد بوده است و شاخص آن براساس درآمدهای اقتصادی یک کشور در سال سنجیده می شد اما در یک بررسی اجمالی می توان چند شاخص برجسته را برای مفهوم توسعه برشمرد که عبارتند از :رشد ،افزایش درآمد سرانه ملی ،گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی،توزیع فرصت ها و نفی تبعیض ،آزادی ،دموکراسی و مردم سالاری ،استقلال و خودباوری،گردش نخبگان و ثبات می باشند.

در صورتی که جامعه ای برخوردار از این مفاهیم و شاخص ها باشد می توان آنرا توسعه یافته قلمداد کرد.در موقعیت کنونی بطور نمونه اگر فردی برای مدیریت یک استان بعنوان استاندار مطرح شود حداقل باید 10 کتاب در خصوص توسعه آن استان را مطالعه کرده باشد.

دبیر بنیاد توسعه خوزستان افزود:توسعه دارای مفاهیم چند وجهی است و باید در آغاز به این مهم دست یافت که کدام یک دارای تقدم و تاخر است ،از کجا آغاز کنیم تا روند آن کارساز باشد و این امر نیازمند فهم درست موضوعات است.در استان خوزستان توسعه در راستای کاهش تبعیض و کم کردن فاصله بین فقیر و غنی و تحقق مردم سالاری (دموکراسی) معنا پیدا می کند.

0000

مساله اصلی استان ما بودجه و عدم توجه مرکز به خوزستان نیست.

دکتر کیانوش راد با رد تحدید موانع توسعه استان در برخی مفاهیم سطحی اظهار داشت:برخی بر این باورند که برای دست یافتن به توسعه مدیران استان باید تعویض شوند،گروهی نیز بر این باورند که حکومت مرکزی توجهی به استان ندارد ،عده ای نیز کمبود بودجه را معضل اساسی می دانند .جماعتی نیز معتقدند نوع مدل توسعه استان اقتصادی و باید نسخه پیشرفت خوزستان را در فعالیت ها و عواید اقتصادی پچید و منفعت اقتصادی را بر هر چیز مقدم شمرد.

نگاه آقای محسن رضایی به توسعه بسیار سطحی و منحصر در مزیت اقتصادی است

بطور نمونه اخیرا آقای دکتر محسن رضایی که از اقتخارات استان و سینه او گنجینه رخدادهای مهم نظام است در یک نوشتار سطحی با عنوان ” فروپاشی جناح های سیاسی” با نفی ابعاد مهم توسعه از جمله مفهوم سیاسی آن همه چیز را در حوزه اقتصاد خلاصه نموده است ،بنده علیرغم احترامی که برای ایشان قائل ام این نگاه را بسیار سطحی و در تضاد با مفهوم و ابعاد امروزی توسعه یافتگی می دانم.در کنار این نگاه عده ای نیز بر این پنداراند که اهالی استان سیاسی بوده و باهم تفاهمی ندارند که این نگاه نیز سطحی و منطبق با واقعیت استان ما نیست .با احترام باید بگوییم این دیدگاه را آقایان محسن رضایی ، شمخانی و فروزنده داشته اند و هنوز هم با کمی – شاید تغییر- همین نظر را دارند . سخنان اخیر آقای رضایی را ببینید . ایشان جوری سخن گفته اند که اولا خود را انقلابی و دیگران را سیاسی و جناحی خوانده اند و سپس در مذمت سیاسی و جناحی بودن سخن گفته اند و در پایان فکر می کنند این انقلابی بودن است که کشور را نجات خواهد داد نه جناحی و سیاسی و حزبی بودن . خب این یک برداشت اشتباه و ساده انگارانه است . اتفاقا به نظر من در استان های قومی باید فعالیت حزبی و جناحی تشدید  شود حتا با اندکی هزینه ی بیشتر . راه ، کم رنگ شدن گرایشات قومی  غیر اصیل و پر رنگ کردن فعالیتهای سیاسی حزبی است . در کار جناحی و سیاسی افراد همفکر کنار هم می نشینند و با هم کار می کنند . عرب و عجم و ترک و کرد و بلوچ و ترکمن ندارد . حتا شیعه و سنی هم کم رنگ می شود . علاوه بر آن این جناح های سیاسی ، همگی وصل به مرکز هستند و گرایشات ملی افزایش و گرایشات واگرایی کمتر می شود . علاوه بر آن به افراد فرصت طلب و ابن الوقت نیز امکان مانور نمی دهد و افرد شفاف می شوند .اضافه بر همه ی این موارد ، وقتی کار حزبی انجام شود ، افراد مسئولیت پذیر می شوند و برنامه محوری و گروه محوری جای بی برنامه گی و شخص محوری را می گیرد .من بارها گفته ام اگر در استان دو جناح قوی سیاسی باشند توسعه ی استان سرعت  می گیرد . این دوستان می گویند جناح بندی در استان به ضرر توسعه ی ماست.من به اینان عرض میکنم آیا  استان ما سیاسی تر است یا اصفهان ، کرمان ، مشهد و شیراز و …. و آیا استان ما عقب مانده تر شده است یا آنها .برخی از جریانات سیاسی در کشور ، افراد و اصالتش در این استانهاست اما آنها چرا پیشرفت بهتری از نظرما  خوزستانی ها دارند . دلیل آن این است که وجود جریانات قومی سیاسی در استان ها و حضور آنها در مرکز ، باعث بالارفتن قدرت چانه زنی و رایزنی آنها خواهد شد . متاسفانه لابی سیاسی خوزستانی ها در تهران ضعیف است و این هم فقط  به خودمان برمیگردد و لاغیر .جناح های سیاسی در استان باید فعال شوند . این به نفع استان و به نفع کشور است . گسترش فعالیت های سیاسی و حزبی ، به کاهش فعالیت ها ی قومی و نامتعادل و تند منجر خواهد شد و این مساله ، مساله ای قابل تامل است . متاسفانه نهادهای امنیتی نیز در این موضوع کارشناسی شده و عالمانه برخورد نمی کنند .

یک درجه سازگاری در خوزستان معادل صد گام در راه توسعه استان می باشد

بنده که افتخار نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و حضور در نشست ها و سطوح تصمیم گیری را داشتم هیچ عنادی را متوجه خوزستان ندیدم و بنظر می رسد این برداشت ناشی از وجود ثروت و پول در استان است و همچنین نیازمند بازنگری جدی در خودمان هستیم.شاید بتوان گفت مهمترین عامل توسعه نیافتگی خوزستان اجتماعی و سیاسی و نهفته در نابالغی برخی سیاسیون ماست.همه ما نیازمند بلوغ رفتاری هستیم .مانند اعضای یک خانواده نیازمند سازگاری درونی می باشیم.در یک جمله می توان گفت که یک درجه سازگاری در خوزستان معادل صد گام در توسعه قلمداد می شود.در عین اینکه اختلاف دیدگاههای و وجود اختلاف به رسمیت شناخته شود.

عضو شورای عالی بنیاد باران در تبیین جایگاه سیاست در فراینده توسعه با اشاره از حدیثی از معصومین (ع) گفت : ائمه اطهار (ع) می فرمایند « نحن ساسة العباد» یعنی امامان ما سیاسی ترین بندگان خدا و عبادت کنندگان هستند.

هر کجا جنگ باشد ،سیاست به حاشیه رانده می شود

در استان های دارای بافت قومی متنوع و مرزی نباید مقوله سیاست کمرنگ شود ،زیرا با وجود فضای باز سیاسی شهروندان بهتر می توانند با هم گفتگو کنند و این امر منجر به سازگاری بیشتر و در نتیجه ایجاد شتاب در فرایند توسعه می گردد بالطبع این امر دارای هزینه هایی هم می باشد که برای رسیدن به اهداف بالاتر قابل تحمل است.البته در مدت 8 دفاع مقدس تقریبا فضای استان متاثر از جنگ ،سیاسی نبود.زیرا در هر دوره ای هر کجا جنگ باشد سیاست نیز به حاشیه رانده می شود و این یک امر طبیعی است.

گسترش فعالیت های سیاسی ،حربی و قومی باعث ایجاد فضای باز و خروج از ایستایی و حتی تعصبات کور اعم از سیاسی و قومی می گردد .کاهش تنش های قومی و تقویت فرایند سازگاری موجب گسترش گفتمان های سیاسی و در نتیجه حضور موثر نخبگان در سطوح تصمیم گیری کلان کشور می گردد.لذا باید فعالیت های سیاسی در استان بیشتر شود و شکل گیرد کند آنگاه قدرت چانه زنی در پایتخت و سایر سطوح تصمیم سازی را تقویت می کند.

نماینده اسبق اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان به جمع بندی پرسش ها و همچنین دیدگاههای دوستان شرکت کننده پرداخت و گفت:مباحث توسعه مفاهیمی چند وجهی است و آنچه در این مقوله مهم بنظر می رسد مساله چگونگی تقدم و تاخر موضوعات است.اما در یک تقسیم بندی ساده در زمینه توسعه دو نظریه حاکم است.

اول: نظریه مارکس وبر که معتقد است اصلاح دینی باعث توسعه و تحول در غرب گردید که درواقع همان پروتسانیسم مصطلح می باشد.دوم :نظریه کارل مارکس :که می گوید فرهنگ روبناست و اقتصاد اساس توسعه را تشکیل می دهد یعنی طبق دیدگاه مارکس با تغییر ضعیت اقتصادی و رفاهی فرد رفتارها نیز دچار دگرگونی و تحول می شود.

دکتر کیانوش راد در تبیین اولویت ها افزود: نگاه فرهنگی به توسعه باید شکل بگیرد و تا این حالت بوجود نیاید توسعه یافتگی حاصل نخواهد شد.وی پیرامون اهمیت عنصر اعتماد سازی گفت:اعتماد سازی یا سرمایه اجتماعی یعنی همان اعتمادی که در میان افراد جامعه شکل می گیرد و بدون آن امکان ایجاد تحول در جامعه وجود ندارد.

در ادامه نشست دکتر فاضل خمیسی دبیرکل مجمع فعالان فرهنگی – اجتماعی خوزستان ضمن تبریک مناسبت های مهم مذهبی و ملی از جمله عید مبعث رسول گرامی اسلام (ص) ،سالروز فتح خرمشهر و نیز رخداد مهم سیاسی دوم خرداد از حضور همه نخبگان و اندیشمندان در این همایش یک روزه را گرامی داشت و گزارشی از فعالیت ها و نشست های برگزار شده از سوی این مجمع را ارائه نمود.

00000000000

عده ای برای دستیابی به یک منصب تمام ارزش های جامعه را زیر پای خود له می کنند

خمیسی با طرح مثالی به تبیین مفهوم توسعه پرداخت و گفت :حکیمی می گوید برای جنگ با تاریکی نباید شمشیر کشید بلکه با یک شمع می توان کل تاریکی را به روشنایی تبدیل کرد.جهت پیشرفت جامعه باید زیر ساخت های آن را تقویت و محکم کرد.از جامعه ای که 70 درصد آن شهرنشین بوده و امروز به جامعه ای شهر نشین تبدیل شده هدایت و پیشبرد آن نیازمند فعالیت روشنفکران دلسوز و نقش آفرینی آنها در راستای به سرمنزل مقصود رساندن افرادجامعه است.متاسفانه مشاهده می کنیم جماعتی فرصت طلب که به هر شکل ممکن در صدد رسیدن به یک منصب هستند حاضرند تمامی ارزش های جامعه را زیر پا بنهد تا به خواسته ناچیز خود دست یابند.برای جامعه امروزی ما هم دین و هم هویت قومی یک ارزش محسوب می شود و هویت قومی در واقع بخش مهمی از شاکله فرهنگی خوزستان را تشکیل می دهد و در همراهی با دین توانسته جامعه را در برابر آسیب های اجتماعی مصون نگهدارد.

سپس مهندس عبدالرضا دسومی از فعالان فرهنگی استان ضمن تشکر از برگزار کنندگان نشست در سخنان کوتاهی به تبیین دیدگاه خود پیرامون مفهوم کاربردی توسعه پرداخت و گفت:مفهوم توسعه دارای مضامین فراوانی است اما توسعه انسانی از محوری ترین مباحث آن است و سایر مقولات را پوشش می دهد.توسعه تقریبا سه عنصر را در درون خود پوشش می دهد که عبارتند از سرمایه اجتماعی ،سرمایه انسانی و توانمندسازی می باشند.

000000000

دسومی در تشریح گسست های فرهنگی و اجتماعی موجود در خوزستان اضافه کرد:علل گسست در استان ما بی توجهی به انباشت سرمایه های اجتماعی است .در یک مطالعه میدانی متوجه شدم در استان اصفهان چندین سایت و وبلاگ محلی با درج و انتشار دهها مقاله تخصصی در راستای مطالعه و تشریح مباحث مربوط به توسعه اجتماعی این استان می پردازند این در حالی است که برخی نشریات استانی ما بدون درک واقعیت های استانی مسائل امنیتی کشورهای دیگر را به فضای داخلی استان گره می زنند و در جهت محدود سازی فعالیت های اجتماعی – فرهنگی در استان گام برمی دارند.در هر حال هر زمان انباشت سرمایه اجتماعی بالا باشد بدون تردید هزینه های لازم برای دستیابی به مدل توسعه متوازن کمتر خواهد بود.

مهندس دسومی :اعتماد سازی عامل مهم انباشت سرمایه اجتماعی است

این پژوهشگر حوزه اجتماعی استان افزود:اعتماد سازی مهمترین عامل انباشت سرمایه اجتماعی است که هزینه های دستیابی به توسعه متوازن را بشدت کاهش می دهد.وی با اشاره به عامل «مثبت اندیشی» گفت : مثبت اندیش عامل مهم دیگری است که می تواند فرایند حفظ و انباشت سرمایه های اجتماعی را شتاب بیشتری ببخشد.در هر صورت سرمایه اجتماعی از رهگذر اعتماد سازی متقابل و مثبت اندیش بوجود می آید .در استان خوزستان نیازمند دفاع از همدیگر هستیم  تا انقطاعی در این فرایند بوجود نیایید.

به گزارش خبرنگار ما در ادامه این همایش تخصصی سرکار دکتر خانم بیت مشعل استاد دانشگاه و از فعالان حوزه امور فرهنگی استان خوزستان به بیان دیدگاههای خود پیرامون مقوله توسعه پرداخت و گفت:در موقعیت کنونی باتوجه به موازی کاری دستگاههای فرهنگی و نبود درک واحد از مقوله توسعه نیازمند مهندسی فرهنگی جدیدی در خوزستان می باشیم .

دکتر بیت مشعل :نیازمند مهندسی فرهنگی جدیدی در خوزستان می باشیم .

بیت مشعل افزود:مسایل فرهنگی را باید بشکل کلان مشاهده و از بخشی نگری به این حوزه احتراز کرد.در استان خوزستان قومیت های فراوانی با آداب و علایق گوناگونی وجود دارند و یقینا نمی توان به یکسان سازی آنها پرداخت اما می توان با تدوین استراتژی کلان و مشخص در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی با اتکا به مشترکات گام برداشت و این امر نیازمند مهندسی فرهنگی با مشارکت نخبگان و اندیشمندان استان می باشد.ما محتاج برنامه راهبردی ،استراتژیک و اسلام پسند در حوزه فرهنگی استان با اتکا به شاخص های موجود می باشیم.البته شفاف سازی فرهنگی بویژه در بخش مسایل اجتماعی و قومی یک ضرورت جدی است.

دکتر روئوف سبحانی استاد دانشگاه،پژوهشگر و نویسنده حوزه امور اجتماعی فرهنگی با تشکر از برگزار کنندگان این نشست تخصصی و تبیین اهمیت و جایگاه مباحث تئوریک مربوط به مقوله توسعه فرهنگی و اجتماعی گفت:نیاز به یک برنامه ریزی گسترده فرهنگی برای ده سال آینده در استان خوزستان احساس می شود.تا بتوانیم مظاهر و مفاهیم زیبای فرهنگ ایرانی را به کشورهای همجوار صادر کنیم.متاسفانه در حال حاضر ابزار اجرای مباحث فرهنگی در استان وجود ندارد و این امر ما از رسیدن به اهداف عالی بازداشته است.

دکتر سبحانی :بیشترین فارغ التحصیلان علوم انسانی در خوزستان هستند

دکتر سبحانی با اشاره به عدم وجود تناسب میان رشته های دانشگاهی و بازار کار خوزستان گفت: خوب است بدانیم بیشترین استانی که در آن علوم انسانی تدریس و دارای بیشترین دانش آموختگان رشته های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی خوزستان است.از سویی 70 درصد ظرفیت رشته های فنی خوزستان به نیروهای غیر بومی تعلق دارند از سویی کارکنان کارخانجات خوزستان فاقد کیفیت علمی بوده به همین سبب شاهد گسترش آموزش های ضمن خدمت در دستگاههای اجرایی بویژه کارخانجات هستیم که هیچ تاثیری در روند توسعه استان ندارند.در هر صورت بحث فرهنگ چون بسیار پیچیده است نیازمند راه ،روش و همچنین درمان است

توفیق ساکی پژوهشگر علوم اجتماعی نیز در ادامه به بیان دیدگاههای خود پرداخت و گفت:در مبحث توسعه و آغاز آن از افرادی که خمیر مایه آنها شکل گرفته کاری بسیار دشوار و سخت می باشد.زیرا نمی توان منش این افراد را براساس روش های جدید توسعه تغییر داد.در حال حاضر نیازمند نگرش ریشه ای به مباحث تئوریک توسعه و نیز توجه به زیرساخت های تربیتی در جامعه هستیم.

00000000000000000

ساکی : نیازمند نگرش ریشه ای به مباحث تئوریک توسعه

و نیز توجه به زیرساخت های تربیتی در جامعه هستیم

ساکی افزود: برای دستیابی به توسعه فرهنگی و اجتماعی باید از خودمان شروع کنیم و با تغییر الگوهای رقتاری شالوده یک نظام تربیتی توسعه یافته را پایه گذاری کنیم.متاسفانه در انجام و رسیدن به نتایج کارهای فرهنگی عجله فراوانی داریم همانگونه در مقوله اقتصاد بسیاری از اعضای جامعه علاقه دارند تا یک شبه سرمایه دار شوند.نتایج کارهای فرهنگی بشکل کوتاه مدت بدست نمی آید.

وی به مساله گسترش فرصت های شغلی در راستای کاهش بیکاری و تبعیض افزود:در بحث جذب نیروی کار و مساله اشتغال نباید منتظر حل این مشکل از سوی دستگاههای و سازمان های دولتی بود بلکه افراد با اتکا به دانش و تجربه خود می تواند فرصت های شغلی مناسبی را برای خود فراهم سازند.

آقای عبداللهی از فعالان حوزه امور اجتماعی و فرهنگی در این همایش علمی با بیان برخی جنبش های اجتماعی در تاریخ ایران همچون جنبش تنباکو گفت: عدم نتیجه گیری جنبش تنباکو در ایران ریشه در مسایل فرهنگی داشت .لذا الگوی توسعه نمی تواند وارداتی و متکی بر ابزار غیر فرهنگی باشد.متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم ظرفیت های فرهنگی استان خودمان را شناسایی کنیم.

007

خلا فقدان تشکل های مردم نهاد هزینه های فراوانی را بر حاکمیت تحمیل می کند

وی مهمترین مانع توسعه استان را نگاه تنگ و محدود برخی نخبگان و سیاسیون دانست و افزود:اختلافات قومی بیشتر از سوی برخی نخبگان دامن زده می شود تا توده های مردم ،زیرا مردم خوزستان با وجود تنوع قومی سال ها در کنار هم زندگی می کنند و ازدواج بین قومی بسیار بیش از الان بوده است.لذا برای رهایی از این معضل باید با برگزاری چنین نشست های موفق و ترکیبی از نخبگان اقوام به سمت هم اندیشی ،همگرایی و هم افزایی حرکت کنیم.اینگونه جلسات باید انعکاس وسیعی در رسانه های استان بیابد تا همه متوجه باشند که جمعی از نخبگان استان با برگزاری برنامه های جامع در صدد حرکت به سوی افقی روشن تر در راستای توسعه خوزستان می باشند.

وی خلاء ناشی از فقدان تشکل های مردم نهاد را یکی از عوامل توسعه نیافتگی بر شمرد و اظهار داشت:خلا فقدان تشکل های مردم نهاد باعث تحمیل هزینه های فراوانی بر حاکمیت خواهد شد،لذا حمایت از تشکیل مجموعه های مردم نهاد می تواند باعث کاهش این هزینه ها گردد.

حاج محمد چوپان دیگر میهمان این نشست در تبیین اهمیت توسعه فرهنگی گفت:مقوله فرهنگ امری زمانبر و نیازمند سرمایه گذاری کلان و کار مداوم می باشد.از نظر بنده توسعه فرهنگی مقدم بر توسعه سیاسی است ،نخبگان استان بویژه فعالان سیاسی باید در کنار هم بنشینند و نگاههای غلط و غیر فرهنگی را اصلاح نمایند تا بستر مناسبی برای توسعه فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.

011

ما برای تغییر رفتارهای فرهنگی و رسیدن به مدل مطلوب توسعه باید نسبت به تدوین مانیفست و برنامه ای جامع جهت استان اقدام و برای هر مقوله ای حتی شادی مردم نیز الگویی را تعریف و تبیین کنیم.

در ادامه آقای غریبی از فعالان فرهنگی با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست ها و کارگاههای تخصصی تبیین موضوعات مرتبط با توسعه فرهنگی – اجتماعی خوزستان گفت:مقوله توسعه در جوامع توسعه نیافته در تمامی ابعاد اعم از فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی هم از جهت مفهوم و هم اجرا دچار مشکل می باشد.بنظر بنده توسعه سیاسی زمینه ساز هر رشد و شکوفایی است پس تنها راه حل رسیدن به مدل توسعه مطلوب گسترش و تعمیق فعالیت های سیاسی است.البته این فرایند مستلزم همگرایی و همگام حرکت کردن تمامی نخبگان علیرغم اختلاف دیدگاهها و باورهاست.

این فعال فرهنگی افزود:شفافیت رمز اساسی موفقیت در عرصه فعالیت های سیاسی است ،متاسفانه بسیاری از سیاسیون استان شفاف نیستند.

مهندس سید طالب مولا فعال فرهنگی بعنوان یکی دیگر از سخنرانان نشست با اشاره به تحولات فرهنگی – اجتماعی اروپا طی سده های گذشته در راه رسیدن به مدل توسعه جامع گفت:مطالعه تاریخ و تحوالات اروپا می تواند در ارائه مباحث فرهنگی مربوط به توسعه کمک کند.مشکل امروز جامعه ما برای وصول به مدل توسعه فرهنگی متوازان نبود نقشه راه جامع و همه جانبه است.

00000000

مولا:عمل به قانون اساسی و اجرای آن تنها راه رسیدن به توسعه مطلوب است

مولا قانون را بستر اساسی توسعه مطلوب دانست و افزود: شاه بیت تحولات کشورهای اروپایی عمل به قانون بود.در کشور ما و همچنین استان خوزستان تنها راه دستیابی به توسعه مطلوب عمل به بندبند قانون اساسی جمهوری اسلامی است.نباید مصلحت ها و سلیقه ها بر قانون ارجحیت یابد.

آقای کایدانی از کارشناسان امور فرهنگی و آموزشی در این جلسه با طرح پرسش های مهمی خواهان توجه بیش از پیش به مقوله فرهنگ در فرایند توسعه استان شد و و گفت:چرا همیشه نخبگان ما به فرهنگ از دریچه سیاست نگاه می کنند؟ به چه علت وقتی که در اثر فشارها از فعالیت و کارکرد سیاسی دچار یاس و ناامیدی می شویم به دامان فرهنگ پناه می بریم؟آیا اینها اشکالات اساسی عدم دستیابی به توسعه مطلوب نیست؟پس باید بپذیریم عدم شفافیت چالش بزرگ نخبگان ما در عرصه مباحث مربوط به توسعه است.

000000000000000000000000

کایدانی:آیا در مقوله توسعه فرهنگی اعتماد سازی بهتر از سازگاری نیست؟

کایدانی در ادامه طرح پرسش های خود افزود:آیا در مقوله توسعه فرهنگی اعتماد سازی بهتر از سازگاری نیست؟چون اعتماد سازی مبتنی بر اقناع و درک متقابل و حرکت بر مبنای عقلانیت و مبانی فکری مشترک است.

مهندس زاهد فردوس پناه از کارشناسان حوزه علوم مجازی و فعال فرهنگی با تاکید بر بیان نظریات و ایده های کاربردی در عرصه فرهنگی گفت:بنظر بنده با طرح برنامه و ایده های کاربردی بستر مناسب توسعه فرهنگی را فراهم سازیم .مهمترین حوزه موثر در تحولات فرهنگی آموزش و پرورش است.ما از طریق آموزش های صحیح نسبت به تغییر رفتار افراد اقدام کنیم.تغییر رفتار ،تقویت حس مثبت اندیشی و از میان برداشتن موانع توسعه فرهنگی از رهگذر آموزش و پرورش و ارائه الگوهای عملی امکان پذیر است.

0000000000000000000000

فردوس پناه گفت:اگر بتوانیم رفتارای مثبت دانش آموزان را تشویق کنیم آنگاه خواهیم توانست زیرساخت مناسب توسعه انسانی را فراهم نماییم.وی با اشاره برخی تنگ نظری ها در استان گفت: برای گسترش رفتارهای مثبت و توسعه فرهنگی می توان از ظرفیت های فضای مجازی بهره های فراوانی برد کما اینکه امروز در سایر استان ها شاهد توجه دست اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت به این ایزارهای موثر هستیم اما در استان خوزستان محدودیت های فراوانی برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کرده ایم .لذا تنها راه برون رفت از معضل توسعه نیافتگی استفاده از دانش های روزآمد و توجه به مساله تغییر رفتار شهروندان از رهگذر آموزش و پرورش است.

01 1 02 03 3 04 4 05 5 06 6 07 7 08 8 9