“نگاهی به نگاههای به زن ” / رضا اسدی و محمد حمودی

سین سرمه ی رو سفید چشم های پر مهر تو بر هفت سین هزار سودای عاشقی، ترنم خجسته ی شکفتن بهار را با غزل زیبای پلکهایت به شادابی و شادکامی گره زده است.تا در نوروزی دیگر میهمان سفره ی سرور زنان دو عالم باشیم. ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و […]

سین سرمه ی رو سفید چشم های پر مهر تو بر هفت سین هزار سودای عاشقی، ترنم خجسته ی شکفتن بهار را با غزل زیبای پلکهایت به شادابی و شادکامی گره زده است.تا در نوروزی دیگر میهمان سفره ی سرور زنان دو عالم باشیم. ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و تولد رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به تمامی شیفتگان مکتب عصمت و طهارت ، روز زن را به شیر زنان دروازه ی ورود تشیع ،تبریک و تهنیت عرض مینماییم.

hhe800

تفاوتی نمی کند روز نمادین هشتم مارس باشد یا سالروز میلاد مبارک صدیقه ی طاهره (س) ، از مقام والای زن سخن به میان آوردن سخت و بی شک خارج از توان یک مقاله است. ف زن موجودی مشترک در خلقت و متفاوت در تکوین با مرد به عنوان عنصر اصلی جوامع بشری تلقی می شود.اساس و پایه های اکثر برنامه ریزی های کلان فرهنگی ،اجتماعی و حتی اقتصادی این موجود مقدس الهی است. زن همانند مرد را از سه خصيصه مهم:

اختيار، مسئوليت ‏پذيرى و كمال‏ خواهى، برخوردار است. قرآن از زنانى صحبت مى‏كند كه قرين فرشتگان و هم‏كلام آنها، مورد توجه پيامبران و مقدّم بر بسيارى از آنان و كوثرى از ناحيه خدا هستند و اين نمايانگر شخصيت والاى زن است. دروغ های غربی به عنوان کشورهای مدعی حقوق بشر و تبلیغ عاملانه و عامدانه ی دستگاه های تبلیغاتی ،خواسته ی غیر منطقی “برابری بین زن و مرد و همانندی حقوق آن ها ” را جلوه داده است.

باید توجه کرد که برابری همیشه عدالت نیست.همانطور که در برخی موارد عقل و دین ایجاب می کند که مرد محدویت هایی داشته باشد که زن ندارد.منطق حکم می کند که زن به دلیل داشتن شرایط متفاوت روحی و روانی برخی محدودیت هایی که بی شک به نفع آن است. را قبول کند.و اینکه زن انتظار داشته باشد خارج از حیطه ی توانایی خویش اقدام کند دست پرورده ی پروژه های تخریب نظام خانواده و متزلزل کردن آن است.

در نهضت های اجتماعی به اصطلاح طرفدار حقوق زن همانند فمینیسم، عقايدى مطرح ميشود كه در قالب هيچ دين و مذهبى و حتی اعتقادی قابل قبول نيست؛ تفکرهایی همانند به رسميت شناختن همجنس گرايى و حق سقط جنين گوشه ای از انحطاط فکری این گروه ها است. برخی فمينيست‏ ها صفات زنانه را صفات برتر مى‏دانند. اعتقاد به اين برترى در صفات التزام به اين مطلب است كه زن و مرد در طبيعت خود صفاتى منحصر به فرد دارند و اين همان مطلبى است كه فمينيست‏ها از التزام به آن طفره مى‏روند. در یونان قدیم سقراط وجود زن را بزرگ‏ترين منشأ انحطاط بشريت مى‏دانست. به اعتقاد يهود و مسيحيت، حوا عامل اصلی خروج آدم از بهشت می باشد.

خلقت آن را از دنده ی چپ حضرت آدم (ع) می دانند. و بر اساس این نوع تفکر زن یعنی جنس درجه دوم و همیشه پیرو مرد است. مظلومیت زن تنها به ایدئولوژی و تفکر گروهی مختصر نمیشود. با کنش در آثار هنری و ادبیاتی شاهد روح خبیث طعنه به زن در جسد تفکر نویسندگان و شاعران بزرگ هستیم.معرفی مرد به عنوان قهرمان و فداکار و عاشق پاک در اکثر آثار و در طرف دیگر زن به عنوان عنصر ناقص العقل و بی وفا یکی از سطوح ظلم به زن است.استفاده ی ابزاری از زن و زیبایی آن در تبلیغات بالاترین نوع بی احترامی به زن است. و اینکه چرا زن در تبلیغ کالاهایی کم ارزش استفاده میشود و در اقدامات فرهنگ سازی امور اجتماعی همانند تشویق به مطالعه نقشی ندارد جای سوال است ؟!!! و این همان ساختن بت جنس کم ارزش و درجه دوم در ذهن تفکر عمومی است.

 زن فداکار است اما اینکه فدا شود دردمند است. .دادن حق توانایی انتخاب به زن از ضروریات رشد زن و در پی آن ترقی جامعه است.اعتماد به بانوان تحصیلکرده و گماردن آن ها در مقام های مختلف تصمیم گیری و حتی اجرایی می تواند برگی زرین در خدمت به مقام والای زنان باشد.زنان در طول تاریخ امتحان خود را با موفقیت و سر بلندی گذراندند.و در برهه های مهم و حساس در راه خداوند همدوش مردان جهاد کردند. سمیه وار زینبی شدند. و در آخر مقال را با فرمایشات امام خمینی رضوان الله علیه خاتمه میدهیم . اسلام میخواهد زن و مرد رشد داشته باشند.اسلام زن ها را نجات داده است . از آن چیزهایی که در جاهلیت بود.آن قدری که اسلام به زن خدمت کرده است.خدا می داند به مرد خدمت نکرده است. البته یک احکام خاص به مرد است که متناسب مرد است و یک احکام خاص نسبت به زن است متناسب با زن است. اما اسلام نسبت به زن و مرد فرقی نگذاشته است.

ادامه دارد …