جایی که آگاه سازی مردم روشنفکر بازی نامیده می شود! / نیکامهر دیلمی

چند وقتی است هر گونه حرکت فرهنگی از سوی سازمان های مردم نهاد که به منظور رشد و آگاهی فکری شهروندان اهوازي انجام می گیرد از سوی عده ای خاص که دارای شبه رسانه هستند تخریب می شود.آئین سوگواری در ثنای سرور و سالار شهیدان از نخستین روز ماه محرم طی مراسم های باشکوهی در […]

چند وقتی است هر گونه حرکت فرهنگی از سوی سازمان های مردم نهاد که به منظور رشد و آگاهی فکری شهروندان اهوازي انجام می گیرد از سوی عده ای خاص که دارای شبه رسانه هستند تخریب می شود.آئین سوگواری در ثنای سرور و سالار شهیدان از نخستین روز ماه محرم طی مراسم های باشکوهی در نقاط مختلف شهر اهواز برگزار شد.دسته های عزاداری مطابق هر سال در روز عاشورای حسینی به مرکز شهر آمده و تجمع عظیم عزاداران حسینی با شور و حالی بی نظیر شکل گرفت. و مردم شریف اهواز باز هم ارادت خالصانه خود را به سالار شهیدان نشان دادند.

IMG-20151023-WA0279

در کنار مراسمات مرسومی که هر ساله در شهر برگزار می شد دو حرکت فرهنگی پسندیده همچون؛ توزیع کتاب نذری و جمع آوری ظروف یک بار مصرف پخش شده در بین دسته های عزاداری نیز انجام گرفت.حرکت هایی که با یک بررسی ساده می توان رنگ و بوی اصلی آنها را در میان احادیث ائمه اطهار پيدا كرد. بسیاری از عزاداران حسینی با نظاره جمع آوری زباله ها و ظروف یک بار مصرف پخش شده درکوچه و خیابان شهر از سوی جمعی از جوانان با غیرت با آنان هم صدا شدند و بخش های کوچکی از شهر را پاکیزه کردند. به طور حتم هیچ شهروند مسئولی چهره بر هم ریخته و پر از زباله شهر در مناسبت های خاص را نمی پسندد و این حرکت فرهنگی کمک فراوانی به جا انداختن فرهنگ پاکیزه نگ داشتن محیط زندگی هر فرد ایفا می کند.

فعالیت فرهنگی دیگری که در این ایام مقدس انجام گرفت نذر کتاب بود. این امر پسنديدن نیز از سوی شهروندان فرهیخته اهوازي بسیار مورد استقبال قرار گرفت. فعالیت های همچون نذر کتاب شاید نتواند شاخص های مطالعه در استان را افزایش دهد اما می توان آن را گام مثبتی برای شروع سایر فعالیت های مورد نیاز در این زمینه برشمرد.جهت گیری های صورت گرفته در خصوص این دو حرکت فرهنگی نشان از این دارد که بسیاری از افراد هنوز هم گمان می کنند که فلسفه عاشورا تنها شور حسینی است نه شعور حسینی. هر چند مردم شهرمان با همراهی این دو سازمان مردم نهاد که بر آمده از دل خودشانند ثابت کردند در کنار شور حسینی از شعور حسینی هم برخوردار هستند.

افرادی که گمان می کنند تشکیل سازمان های مردم نهاد حرکتی روشنفکرنمایی است و پاکیزگی شهر را هم جزیی از خودنمایی جوانان می دادند بهتر است مطالعاتی در خصوص سیره زندگی ائمه اطهار داشته باشند.قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : طلبُ العلمِ فریضةٌ علی كلِّ مُسْلِمٍ، ألا انّ اللهَ یحبُّ بُغاةَ العِلْمِ.«الكافی. ج 1، ص 30»رسول خدا – صلی الله علیه و آله – فرمود: جستجو و فراگیری علم و دانش بر هر مسلمانی واجب است هر آینه آگاه باشید كه خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.بر اساس این حکمت از پیامبر اکرم چگونه میتوان فعالیت فرهنگی همچون نذر کتاب را نوعی روشنفکری منفی دانست و کجای این حرکت را می توان به فرهنگ غربی گره زد؟

عده قلیلی که از آگاهی مردم ترس دارند چنين حرکت های مثبتی را هم منفی تلقی می کنند. این افراد معتقدند مردم باید در روز عاشورای حسینی گریه و فغان سر دهد و به دنبال فلسفه اصلی عاشورا نرود. به دنبال این مسئله نروند كه بدانند امام حسین ( ع) برای چه به شهدات رسید.سرانه پایین مطالعه و بی توجهی به محیط زیست استان از جمله مشکلاتی است که به دلیل کم کاری نهاد های مربوطه در این زمینه کمبود های فراوانی در خوزستان حس می شود.حال نیز که سازمان های مردم نهاد به همچين مسائلي ورود کردند از ابتدای فعالیت هایشان با مخالف ها و جهت گیری های منفی از سوی اقشار مختلف سیاسی استان که بر اساس اعتقادتشان باید هر مسئله ای را سیاسی جلوه دهند رو به رو شدند.

به طور حتم با روندی که هم اکنون در استان شکل گرفته نباید آینده ای درخشان را برای این سازمان ها که بر آمده از دل مردم هستند و محور اصلی فعالیتشان دغدغه های اجتماعی است متصور شد.قال على عليه ‏السلام :زَكاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آنند و كوشش در عمل به آن است.(غرر الحکم و درر الکلم،ص391)قال رسول الله صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله :طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ؛طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.(مصباح الشریعه،ص13)